ארדוף אויביי ואשיגם כותרת

מחבר: אלישיב שמשי
שנת הוצאה: 2019
קוד זיהוי בספריה:

ארדוף אויביי ואשיגם

אלישיב שמשי, מודן הוצאה לאור, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, 2019 ,296 עמודים, כריכה קשה

הספר "ארדוף אויביי ואשיגם" שכתב תא"ל (במיל') אלישיב שמשי, עוסק ביוזמה של מפקדים כגורם המשפיע ביותר על ההצלחה בשדה הקרב. יוזמה בקרב פירושה פעולה קרבית שמטרתה לשנות את תנאי הקרב, והיא אינה כלולה בתוכנית המבצעית ולא נעשית בעקבות פקודה או הנחיה מלמעלה. היוזמה יכולה לבוא לידי ביטוי באישור הרמה הממונה או ללא אישורה. נקיטת יוזמה ללא בקשת אישור מהרמה הממונה כרוכה בתעוזה רבה יותר, כיוון שהאחריות כולה מוטלת על המפקד היוזם, בעוד יוזמה שננקטת באישור הרמה הממונה, האחריות מוטלת גם עליה.

היוזמה מבטאת רוח לחימה, גמישות מחשבתית ורצון עז להצליח ולנצח. קשה להעלות על הדעת מפקד מצטיין ללא יוזמה ודבקות במשימה, שהן תנאי להצלחה בקרב. הדינמיקה והאי ודאות בשדה הקרב גורמים לכך שכול תוכנית מבצעית – ותהיה המוצלחת ביותר – תקפה במקרה הטוב לשלב הלחימה הראשון, ולאחר מכן ההצלחה תלויה ביוזמת המפקדים ובמתן פתרונות מהירים להשגת היעדים בהתאם למצבים המשתנים בשטח.

ההיסטוריה של מלחמות ישראל רצופה בדוגמאות שבהן יוזמה של מפקדים בשדה הקרב הביאה להישגים טקטיים ומערכתיים שקיצרו את משך הלחימה והקטינו את מספר הנפגעים בה. לעומת זאת, מלחמה שהתמשכה והסתיימה ללא הכרעה ברורה התאפיינה, בין היתר, בפחות יוזמה של מפקדים.

ספר זה עוסק ביוזמה של מפקדים כגורם המשפיע ביותר על ההצלחה בשדה הקרב. היוזמה מבטאת רוח לחימה, גמישות מחשבתית ורצון עז להצליח ולנצח. מניתוח הקרבות עולה שמפקדים בעלי יוזמה היו בדרך כלל מפקדים אופטימיים עם ביטחון עצמי, שהאמינו שבנקיטת יוזמה הסיכויים להצליח גדולים מן הסיכונים להיכשל. הם לא נגררו אחרי אירועים אלא יזמו ופעלו להכתיב אותם, והגיעו להישגים מהירים וטובים לאין ערוך ממפקדים שחששו לנקוט יוזמה.

ספר זה משלים סדרה של ארבעה ספרים של המחבר בנושא של ערכים בקרב, והם: עוד ניצחון כזה… (על רוח הלחימה במלחמת לבנון השנייה), תדרכי נפשי עוז (על תעוזה בשדה הקרב), ממני תראו וכן תעשו  (על דוגמה אישית
בשדה הקרב).

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר