כריכת הספר אש לפניו תלך  עמיעד ברזנר

מחבר: עמיעד ברזנר
שנת הוצאה: 2005
קוד זיהוי בספריה: AC1907

אש לפניו תלך 

עמיעד ברזנר, אמ"ץ – חטיבת תוה"ד, 2005 תשס"ו, 309 עמ' (שמור)

 

אש לפניו תלך, התפתחות ותמורות בשריון הישראלי מתום מלחמת סיני ועד ששת הימים

כאותו מלך אחד ויחיד אשר אש הולכת לפניו ומגינה עליו מפני צריו, כך גם חיל השריון עומד בשורת הלוחמים הראשונה להגן על מדינת ישראל הצעירה הריבונית מפני תוקפיה. יותר מתמיד הוכיחה זאת מערכת קדש ב-1956, אשר הביאה להכרה בחיל השריון כחיל המכריע בקרבות היבשה.

ההיסטוריון הצבאי, סא"ל (מיל') ד"ר עמיעד ברזנר, פורס בפני הקוראים את תולדות חיל השריון הישראלי בתקופה שלאחר מערכת קדש ועד סיומה של מלחמת ששת הימים.

בשוך הקרבות ולאחר קיום המגעים הבינלאומיים התבהרו תוצאות מבצע קדש במישור המדיני והבינלאומי. צה"ל, מפוכח באשר לאיום משכנותיו, הפנה את משאביו לפעילות שוטפת, בד בבד עם יישום מהלכים מבניים ותפעוליים בכוחות היבשה ובפיתוח תורת קרב, הנסמכת על לקחי המלחמה. האנשים אשר ניסו להוביל את המהלכים התמודדו עם אילוצים תקציביים ומחלוקות פנימיות, הנובעות משינויי תפיסה ומשיקולים אישיים של מקבלי ההחלטות, אך דבר לא עצר בעדם.

בקרב על המים ובמלחמת ששת הימים יושמו לקחי המערכה בסיני בהצלחה רבה, על פי תפיסת הביטחון ותורת הקרב שהיו יעילות בשעתן. אלא שלאחר הניצחון המזהיר בחזיתות השונות שונתה התפיסה הביטחונית-אסטרטגית למגננה ותוצאותיה של מלחמת יום הכיפורים לימדו אותנו לימים, כי היה מוקדם מדי לפתח גישה זו, שיצרה בקיעים בהגנה, כמו גם עצמה עין מול משמעויות התחמשות האויב בנשק נ"ט.

זהו ספר יסוד על מקורותיו המוצקים של חיל השריון הישראלי – מוביליו, יחידותיו ומורשתו בשנים כה חשובות בהתהוותו לכוח יבשתי מוביל.

הספר פורסם בפורמאט "תלקיט" של המחלקה להיסטוריה במטכ"ל והגישה אליו מוגבלת. חשוב כי ספר זה יעבור רוויזיה ויעמוד לרשות הציבור הרחב, במגבלות המתבקשות, לצורך לימוד מורשת השריון, ברציפות כרונולוגית לשני ספריו הקודמים של ברזנר – "ניצני שריון" ו"סוסים אבירים" (נסקרו בביטאון).

דבורי בורגר