כותרת הספר אתגרי פיקוד ואיתנות

מחבר: יצחק בריק
שנת הוצאה: 2013
קוד זיהוי בספריה: AC1650

אתגרי פיקוד ואיתנות

האלוף (במיל') יצחק בריק, בהוצאת "מערכות", 2013, 150 עמודים

"אני מאמין כי צבא המשמר בעשייתו ערכים של מקצועיות, מוסריות, יושרה ושוויון, מטפח אותם ומנחיל למפקדיו אמות מידה המעודדות שמירה על כבודם של החיילים ועל זכויותיהם, על בריאותם ועל רווחתם – זוכה בחיילים בעלי רמה גבוהה של הנעה (מוטיבציה), אכפתיות ואיכות עשייה".

 ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

 

הציטוט לעיל הוא מתוך אחת משבע האיגרות העקרוניות של נציב קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק, המובאות בנספח לספר.

הספר "אתגרי פיקוד ומנהיגות – כלים להנעת פקודים בתנאי לחץ" הוא קובץ מאמרים שיצא לאור בהוצאת "מערכות", 2013. זכויות היוצרים שייכות למשרד הביטחון. הספר מכיל 150 עמודים. הקובץ יצא ביוזמת נציב קבילות החיילים האלוף (במיל') יצחק בריק ודובר צה"ל תא"ל יואב (פולי) מרדכי. הפיק את הקובץ רס"ן זוהר הלוי.

הבאנו מספר כתבות על הספר.

ספר למפקדים: כך תניעו פקודים תחת לחץ

הספר, עליו חתומים דובר צה"ל ונציב קבילות החיילים, מציג למפקדים דרכים שונות להתמודדות עם מצבי לחץ בצורה הטובה ביותר, על בסיס המלצות מחקריות

 יוחאי עופר (מאתר מעריב, 27 בפברואר 2013)

ספר תיאוריה חדש הופץ בשבועות האחרונים בקרב מפקדים בכירים בצה"ל, תחת הכותרת "כלים להנעת פקודים בתנאי לחץ – אתגרי פיקוד ומנהיגות". הספר, עליו חתומים נציב קבילות החיילים וחטיבת דובר צה"ל, יוצא בהוצאת "מערכות" ומרכז בתוכו שורת מחקרים והמלצות למפקדים בשטח, במטרה למנוע משברי מנהיגות של מפקדים ותקלות עם החיילים במצבי לחץ.

הספר חולק בתחילה לאלופי המטה הכללי ודרג הפיקוד הבכיר ועתיד בהמשך להגיע לידי מפקדים זוטרים. הוא תוצר של חמש השנים האחרונות, במהלכן נבחנה הסוגיה בידי גורמי מקצוע שונים בצה"ל – בין היתר הגיעו כותבי המחקרים למסקנה כי חיזוק ערכים בקרב הלוחמים, גם על חשבון אימונים יסייע להם בשעות קשות.

במבוא לספר כותב דובר צה"ל, תא"ל מרדכי, כי מפקדים נוהגים לחשוב שגיבוש ופעילות חברתית בין לוחמים הוא בזבוז זמן, ומשום מה חוששים לדבריו להפסיד את מקצועיות החיילים בשל פעולות הגיבוש. הוא מציין כי אנושיות ומקצועיות אלו ערכים מלווים שבאים יחדיו.

"לכידותו של צוות היא חלק מהותי ובלתי נפרד ממקצועיותו ומיכולתו לממש עבודה המשולבת באמון הדדי, במיוחד כאשר מדובר בתנאי לחץ ובמצבים הכרוכים בסיכון חיים (…) האנושיות מלכדת את השורות ואת הצוות במטרה לפעול נכון ויחדיו. המקצועיות מביאה להפעלת הכוח ביעילות ולחתירה לניצחון צבאי תוך מינימום אבדות ונפגעים (…) לכן רק מפקד המשלב מקצועיות ואנושיות הוא 'הנכון להיות' וגם 'הנכון להיראות' בעיני המערכת כולה".

דובר צה"ל מוסיף כי לעיתים נדרש צה"ל להתמודד עם משברי תקשורת שנוצרים בגלל מעשים ופעולות העומדות בסתירה לערכים ונורמות המקובלות בצבא. "המפקד הוא מעין עדשה להגשמתם של ערכי צה"ל, ולכן יש חשיבות יתירה לממד הערכי בהתנהלותו – כציר מרכזי ביכולת לממש התנהלות צבאית ראויה".

הספר, שנפרס על פני כמאה וחמישים עמודים, מציג למפקדים דרכים שונות להתמודדות עם מצבי לחץ בצורה הטובה ביותר על בסיס המלצות מחקריות שמציגים גורמי מקצוע צבאיים ממחלקת מדעי ההתנהגות, חיל הרפואה, זרוע היבשה וחיל המודיעין.

בין היתר, כותבים אנשי המקצוע כי לחץ הוא דבר פוגע, ומן הסתם בזמן לחימה עוד יותר, ולכן חשוב להעשיר את שיח המפקדים סביב העניין ולחזק את הקשר עם הלוחמים. במאמר של רס"ן ד"ר עוזי בן שלום, פסיכולוג ללחימה בזרוע היבשה הוא כותב כי המפקד דומה למראה בעיני הלוחמים וממנו הם שואבים את הכוחות להילחם ולהגיע עד מצב של בין חיים למוות.

חיילים מכינים טנק לקראת פעולה אפשרית בעזה צילום: אי-אף-פי

חיילים מכינים טנק לקראת פעולה אפשרית בעזה צילום: אי-אף-פי

"פעולותיו של המפקד במצבים של לחימה מהוות מעין 'עדשה', שדרכה החייל מבין מה עליו לעשות. מתוך עדשה זו הוא יוצר מאזן פנימי, לרוב לא מודע, בין עוצמת האיום הנשקף לבין יכולתו להתמודד עמו בהצלחה. אם הוא מבין כי יש לו כוחות להתמודדות, הוא מגיב באופן שקול ובטוח. אם הוא מסיק כי אין לו כוחות כאלה, הוא מגיב באופן שלילי, במידת עוצמה הנעה בין תחושה של עומס ובין שיתוק מוחלט", כותב ד"ר בן-שלום.

אל"ם במיל ד"ר גיורא סגל, מפקד המעבדה התפיסתית במחלקת תורה והדרכה באגף המבצעים כותב במאמרו על חשיבות הלכידות של הצוות. "הפקודים נושאים עיניהם למפקדים ולפעולות המחזקות את רוח הלחימה במצבים קשים. חשוב ללכד בכל יום את התודעה והארגון המקצועי של הצוות לקראת יום המחרת, לחוות ולהעביר לפקודים תחושת אחריות גדולה ולשמור על אמינות גם כאשר המשימה כואבת".

סיפורו של נציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק ממלחמת יום הכיפורים מופיע גם כן על פני מספר נרחב של עמודים ובסופו הוא מסכם ומסיק: "ידעתי שבכדי להניע את החיילים להילחם בקרב שבו חלק מהם עלול להיפגע, חייבים לשוחח איתם באופן בלתי אמצעי, לא רק בקשר הרדיו, המהווה את ערוץ תקשורת המפקדים והחיילים העיקרי בחיל השריון. הקשר אינו מספיק! המגע האישי, הטפיחה על הכתף, חיוניים ביותר".
בין היתר מציג נציב קבילות החיילים שבע אגרות שהעביר בשנים האחרונות למפקדי צה"ל, ובנוסף מציינים מחברי הספר כי ארבעת המניעים העיקרים לקבילות, שפוגעות בחיילים גם אחר כך בשעת לחימה, הוגשו סביב חוסר הכרת פקודות הצבא בעיקר בנושאי פרט, אובדן קור רוח ופגיעה בכבודו של חייל בידי מפקדו, מפקדים שלא מצליחים לשלב עמידה במשימה במקביל לדאגה לפרט, ונוקשות שמגיעה עד הפעלת שררה וכוללת התעמרות ואמירות פוגעניות של מפקדים כלפי חיילים. מצבים אליהם מגיעים המפקדים כתוצאה מלחץ ומשליכים על התנהלותם מול הפקודים שלהם.

משרד הביטחון מציג: פיקוד תחת לחץ

ספר חדש הרואה אור בהוצאת צה"ל מפרט כלים להנעת פקודים בתנאי מלחמה, תוך הסתמכות על מחקרים פסיכולוגיים ומאמרים מקצועיים מטעם קצינים בכירים במערכת הביטחונית. כמו כן, מופיע בספר פירוט סיפור הקרב ממלחמת יום הכיפורים של נציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, שבו הוא מפרט את לקחיו מהמערכה הקשה.

צה"ל מציג: "פיקוד תחת לחץ". צילום׃ דובר צהל

צה"ל מציג: "פיקוד תחת לחץ". צילום׃ דובר צהל

נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון בשיתוף עם דובר צה"ל מפיץ בימים אלה למטה הכללי ולקציני צה"ל ספר חדש החושף מחקרים שנערכו בצבא בנושאי הנעת פקודים בתנאים לא-שגרתיים. המידע המובא בספר מבוסס על מחקרים שנערכו בנושא בחמש השנים האחרונות, וכן על עדויות של פצועים ממלחמות ישראל השונות, ומציג דרכים להתמודדות ולתפקד באופן מיטבי בתנאי לחץ.

בין המחקרים המדעיים, מכיל הספר גם מאמרים של נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף (במיל') יצחק בריק וכן דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי וקצינים ממחלקת מדעי ההתנהגות, חיל הרפואה, זרוע היבשה וחיל המודיעין.

כך למשל, בפרק המבוא מצוינת ההבחנה שעושים הכותבים בין מצבי לחץ מסוימים: לחץ פתאומי, לחץ מבצעי-מתמשך ותנאי שגרה. נוסף על כך, הם מפרטים את רשימת האמצעים והכלים ספציפיים שיוכלו לסייע למפקד להוביל את חייליו להישגים טובים יותר – למרות ותוך כדי קיומם של התנאים הללו.

הנעת פקודים בשגרה ובחירום ו"חיסון קוגנטיבי" כהכנה ללחימה

חיילים בקרב. אילוסטרציה. צילום׃ shuttertstock

חיילים בקרב. אילוסטרציה. צילום׃ shuttertstock

בפרק הראשון, העוסק ב"חיסון קוגנטיבי", מפורטות שיטות פסיכולוגיות להפחתת חרדה בעת מצבי דחק. "הגישה מכוונת גם לשפר את ההתמודדות עם לחצים הנגזרים משינויי חיים כמו אבטחה, מעברי חיים וחשיפה לטרור", כותבת ד"ר אורית לוריה, ממפקדת קצין רפואה חילי של חיל האוויר.

היא מוסיפה כי "רוב המפקדים אינם מבינים את מצבו של הגורם האנושי בלחימה ועוד פחות מכך את תפקידם המשמעותי בבניית כוחו של גורם זה ושימורו, ולכן הם נוטים להסתמך יתר על המידה על אנשי מקצוע".

בהמשך הספר מובאת תרומתה של ההשתטחות הקרבית הידועה ליכולתו של החייל להסתער תחת אש, וכן חשיבות הקניית התרגלות מקדימה לסדרת פעולות נחוצות בתנאי לחץ. עוד מפורטים כלים לפיקוד ואיתנות קרבית ביחידות השדה ושיטות להנעת פקודים לביצוע משימות בשגרה ובחירום.

לקראת סוף הספר, כותב אלוף (במיל') יצחק בריק על הערכים המסייעים להביא ניצחון בקרב ומפרט את לקחיו האישיים ממלחמת יום הכיפורים, כמו גם את ניסיונו המעשי והערכי שנצבר במרוצת השנים שבהן שירת בצה"ל.

 

מסקנות מחקר צה״לי: חיזוק ערכי החיילים יסייע בעת לחימה

ספר תיאוריה חדש שהופץ בצה״ל קובע כי חיזוק רוח החיילים היא פעולה חשובה שעדיפה אפילו על חשבון שעות אימונים. לאנושיותו של המפקד יחד עם מקצועיותו השפעה קריטית בעת לחימה

 

יוחאי עופר (מאתר מקור ראשון, 27 בפברואר 2013)

ספר תיאוריה חרש הופץ בשבועות האחרונים בקרב מפקדים בכירים בצה״ל תחת הכותרת "כלים להנעת פקודים בתנאי לחץ – אתגרי פיקוד ומנהיגות״. הספר עליו חתומים נציב קבילות החיילים וחטיבת דובר צה״ל מרכז בתוכו שורת מחקרים והמלצות למפקדים בשטח, במטרה למנוע משברי מנהיגות של מפקדים ותקלות עם החיילים במצבי לחץ. בין היתר הגיעו כותבי המחקרים למסקנה כי חיזוק ערכים בקרב הלוחמים, גם על חשבון אימונים יסייע להם בשעות קשות. במבוא לספר כותב דובר צה״ל תא״ל מרדכי כי מפקדים נוהגים לחשוב שגיבוש פעילות חברתית בין לוחמים הוא בזבוז זמן, ומשום מה חוששים לדבריו להפסיד את מקצועיות החיילים בשל פעולות הגיבוש. לדבריו ״לכידותו של צוות היא חלק מהותי ובלתי נפרד ממקצועיותו ומיכולתו לממש עבודה המשולבת באמון הדדי, במיוחד כאשר מדובר בתנאי לחץ ובמצבים הכרוכים בסיכון חיים. לכן רק מפקד המשלב מקצועיות ואנושיות הוא ״הנכון להיות״ וגם ״הנכון להיראות" בעיני המערכת כולה״. הספר מציג למפקדים דרכים שונות להתמודדות עם מצבי לחץ בצורה הטובה ביותר על בסיס המלצות מחקריות שמציגים גורמי מקצוע צבאיים ממחלקת מדעי ההתנהגות, חיל הרפואה, זרוע היבשה וחיל המודיעין. בין היתר כותבים אנשי המקצוע כי לחץ הוא דבר פוגע, מן הסתם בזמן לחימה עוד יותר, ולכן חשוב להעשיר את שיח המפקדים סביב העניין ולחזק את הקשר עם הלוחמים. במאמר של רס"ן ד״ר עוזי בן שלום פסיכולוג ללחימה כזרוע היבשה הוא כותב כי המפקד הוא כמו מראה ללוחמים וממנו הם שואבים את הכוחות להילחם ולהגיע עד מצב של בין חיים למוות. פעולותיו של המפקד במצבים של לחימה מהוות מעין ״עדשה״ שדרכה החייל מבין מה עליו לעשות. מתוך עדשה זו הוא יוצר מאזן פנימי, לרוב לא מודע, בין עוצמת האיום הנשקף לבין יכולתו להתמודד עמו בהצלחה". אל״ם במיל' ד״ר גיורא סגל, מפקד המעבדה התפיסתית במחלקת תורה והדרכה באגף המבצעים כותב כי ״הפקודים נושאים עיניהם למפקדים ולפעולות המחזקות את רוח הלחימה במצבים קשים. חשוב ללכד בכל יום את התודעה והארגון המקצועי של הצוות לקראת יום המחרת, לחוותו להעביר לפקודים תחושת אחריות גדולה ולשמור על אמינות גם כאשר המשימה כואבת״.