מחבר: אביגדור קהלני
שנת הוצאה: 2009
קוד זיהוי בספריה: AC4096

את לי הבית
מאת: אביגדור קהלני ; ידיעות ספרים, 2009, 207 עמ'

את לי הבית; לדור שצמח עם המדינה.

לא עוד ספר מלחמה, נכון. אלא שאביגדור קהלני, והפעם כמשורר ואיש הגות, אינו יכול למנוע מרובנו ככולנו להתחבר בראש ובראשונה אל נסיבות חייו והנכסים הספרותיים שהעניק לנו בעשורים האחרונים, הנוגעים בגילויי גבורה בשדה הקרב ברגעים הרי-גורל. "אביגדור קהלני" הוא שם הסיפור, וספר חדש פרי עטו מעניק לנו הזדמנות נוספת לאמץ את מי שמזוהה עם ערכים שאיננו פוסקים לרשת ולהנחיל.

בשיחה אישית שקיימתי עמו על ספרו, תאר בפני את תהליך לידתו של הספר. לאחר צאת ספרו "בכוח האמת", שהיווה פורקן לכאב שהצטבר במהלך המשפט שהתנהל נגדו, מצא את עצמו בתהליך תמידי של כתיבה. הרעיונות כמו זרמו מאליהם, והיד החלה לחבר מהם מקאמות וחריזות. היו אלה מעין "משפטי שלֹמֹה" שהחלו לנבוע בהלכי מחשבותיו, והוא נתן דרור לדרכי הביטוי של הרעיונות. היו בהם נגיעות במסלול חייו מיום לידתו ועד עצם ימים אלה. לא אחת, במהלך הכתיבה, החל לזהות מבנים להלחנה, ואכן חלק מן השירים הולחנו. משראה שהספר קורם עור וגידים קבע לעצמו כי הפקת הספר תהיה מתנת יום ההולדת אותה שיעניק לעצמו ביום הולדתו הקרוב. למשימה גייס בטוב טעם שני מאיירים בעלי שם – ג'קי ג'קסון וצבי פדלמן. לא רחק היום וב-16 ביוני 2009 התקיימה מסיבת יום ההולדת. המקום שנבחר לאירוע היה, איך לא, יד לשריון בלטרון! חבריו הטובים עשו יד אחת לקיים אירוע השקה לספר. בני משפחה, רֵעים לנשק וחברים נוספים רבים הגיעו לאירוע וזכו לצפות בתוכנית אמנותית עשירה, המלווה את שעריו של הספר, החדורים באהבת האדם, הקן המשפחתי, המדינה והצדק בכל תחומי החיים. למרות שנמנע בספרו מלגעת במלחמות ישראל, הוא מצא את עצמו כותב שירים שנוגעים במוטיבים המזוהים כל כך עם דמותו. בולט ביניהם השיר שקהלני נתן לו את השם "צוות הפלדה":

"לך התותח, לך הפלדה / לך המנוע ושרשרת עבה. / אתה, העטוי בצבעי אדמה, / אתה, הפוגע בכל מטרה, / מחשב שחושב איך עושים מלחמה. / עם כל הכבוד וכל העוצמה, / בלעדינו – אתה חסר נשמה. / [פזמון] אנחנו צוות, צוות שכזה, כולנו איש אחד, / מאמינים רק זה בזה. / אנחנו צוות, צוות שכזה, / אחד לכולם, כל העולם, / ויהיה מה שיהיה". (עמ' 104).

כך גם שירים וקטעי שירים המתארים חוויות משדה הקרב, פציעות. שיר מוקדש גם לידידו הקרוב שמוליק אסקרוב, סמג"ד 53 במלחמת יום הכיפורים, שלחם בגבורה ונפצע אנושות במלחמה, וגם בתהליך שיקומו המפרך הפך לאגדה בקרב רבים.

שיר הנושא של הספר "את לי הבית" הוא שיר לכבודה של מדינת ישראל. יתכן שאת התבנית במודע או שלא במודע שאל מהביטוי "את החטיבה" המתייחס לסיסמת חיילי חטיבת 7 של כל הזמנים.

אפשר לומר כי בספר מובאת תמצית חייו ומשנתו של אביגדור קהלני. בכתיבתו הוא מעביר מסר לחיים מתוך נתינה וקבלה, כשהוא מתבל בה חוש הומור, זה שסייע לו להתמודד בתהליכי השיקום בפציעותיו הקשות בקרבות.

דבורי בורגר