הקרב בסולטאן יעקוב כותרת

מחבר: ד"ר רפי יקר
שנת הוצאה: 2020
קוד זיהוי בספריה:

הקרב בסולטאן יעקּוּב

 מאת סא"ל (במיל') ד"ר רפי יקר, הוצאת משהב"ט, צה"ל – המחלקה להיסטוריה, מודן, 2020

לרוב הציבור הישראלי המונח "סולטאן יעקוב" הוא סיפורם של שני החיילים הנעדרים, יהודה כץ וצבי פלדמן מגדוד 362 באוגדה 90 .גופתו של זכריה באומל, הנעדר השלישי, הוחזרה לישראל לפני כשנה מסוריה, בסיוע הרוסים. זהו פצע פתוח בחברה הישראלית, העוקבת ברגישות רבה אחר המאמצים לאיתור נעדרים והשבתם הביתה.

אבל בתולדות מורשת הקרב של צה"ל, סולטאן יעקוב הוא בעיקר הקרב הקונבנציונלי האחרון של צה"ל מול צבא אויב סדיר, באמצעות העוצבה הטקטית הגדולה ביותר של צה"ל שלחמה אי פעם – גיס 446 בפיקודו של אלוף אביגדור (ינוש) בן־גל. הגיס לחם בבקעת הלבנון מול הצבא הסורי. נפלו בקרב 22 לוחמים מאוגדות 90 ו־880 ועוד כ־60 נפצעו. 19 טנקים ושישה נגמ"שים נפגעו וננטשו. כול זה קרה ביומיים ביוני 1982 ,במסגרת מערכת "שלום הגליל", שהפכה לימים למלחמת לבנון הראשונה.

את התיאור, הניתוח והמסקנות מלחימתו של הגיס פרסם לאחרונה צה"ל בספר חדש, שמתבסס על מחקרו היסודי והמעמיק של ד"ר רפאל יקר, שנעשה במחלקה להיסטוריה של צה"ל ונערך ועודכן בידי חוקר המחלקה אל"ם (במיל') בֹעז זלמנוביץ. זה ספר שונה מספרים קודמים של המחלקה להיסטוריה – הוא מתרכז בקרב של שתי אוגדות ומהווה מסמך תשתית עובדתית ורשמית על הלחימה וניהולה על ידי המפקדים בשטח, מרמת מפקד הגיס ומפקדי האוגדות ומטה, ובמקביל גם מהלך הקרב בעיני מפקדי הדיוויזיות הסוריות.

הספר הוא עדות עדכנית לאומץ הציבורי שיש לצה"ל להעמיד בפומבי ניתוח קרב קשה, על כול הישגיו ומגבלותיו. גם אם אינו בסיס מדויק להשוואה לאופי הלחימה כיום, הוא משמש כלי חשוב להיכרות עם תכנון קרב וניהולו – ובכך יש לו תרומה למפקדים של היום.

לכתבה באתר יד לשריון 30 במאי 2020: הקרב בסולטאן יעקב – ספר מאת דר' רפי יקר הקש כאן

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר