ואלה שמות הגיבורים כריכה

מחבר: עפר דרורי
שנת הוצאה: 2021
קוד זיהוי בספריה:

ואלה שמות הגיבורים

עפר דרורי, 2021, 120 עמ'

הספר החמישי בסדרת "גיבורי ישראל" בשם "ואלה שמות הגיבורים", מביא את שמותיהם של גיבורי מלחמת העצמאות שהומלצו לאות הצטיינות ברמות השונות ואושרו על ידי וועדה צה"לית רשמית, מתוך אלפי המלצות של מפקדים. מרביתם, לצערנו, כבר אינם בין החיים. האותות לא הוענקו בסיומה של המלחמה כמקובל, עקב התנגדותו של דוד בן גוריון שהיה ראש הממשלה ושר הביטחון. בן גוריון חשב שיש להימנע מחלוקת אותות רבים כי יש בכך לדעתו זילות בגבורה.

במבוא של הספר אני מנתח את עבודת הוועדות השונות ומראה כי גם במרחק הזמן החלטתו של בן גוריון הייתה לא סבירה. מניעת האותות מגיבורי המלחמה ההיא, שרבע מתוכם נפלו חלל במהלך מעשה גבורתם, נותרה כפצע פתוח אצל הגיבורים ואצל משפחותיהם.

הספר נועד להביא לידיעת הציבור את שמותיהם, בקטגוריות השונות של הגבורה, כפי שקבעה הוועדה. זהו פרסום ראשון אחרי שבעים שנה ובו אפשר להכיר וללמוד את שמותיהם של הגיבורים.

למעלה מחמש עשרה שנים חוקר עֹפר דרורי את הגבורה של חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, ובשנים האחרונות מתמקד בלוחמי מלחמת העצמאות ובגבורתם. ספר זה הוא צעד ראשון בעשיית צדק עם הגיבורים, גם אם באיחור. לדעת המחבר המורשת שלנו חייבת להכיר אותם ואת מעשי גבורתם. בני המשפחות, ילדיהם, נכדיהם והצאצאים לעתיד חייבים להכיר את מעשי אבותיהם ולשאוב מהם תעצומות נפש וגם לחוש גאווה על מעשיהם. צבא ההגנה לישראל והמדינה כולה צריכים להכיר את מעשיהם ולעתים, מחוסר מידע, לפחות רק את שמותם, כדי לתת להם מקום בכותל המזרח של עמנו.

 

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר