זה קרה בפלנטה שלנו כותרת

מחבר: יצחק (טולקה) ארד
שנת הוצאה: 2020
קוד זיהוי בספריה:

זה קרה בפלנטה שלנו

יצחק (טולקה) ארד, הוצאת משכל (ידיעות ספרים), 302 עמודים, כריכה רכה

הספר זה קרה בפלנטה שלנו מציג, בליווי קטעי יומנים וזיכרונות, דילמות מוסריות שהתמודדו עמן הכלואים בגטאות ובמחנות בזמן השואה — בחירות שהן אינן בין טוב לרע אלא בין רע לרע מאוד. הספר עוסק, בין היתר, בהחלטות שנאלצו לקבל אנשי יודנראט ומנהיגי ציבור במצבים שונים, למשל כאשר נדרשו לקחת חלק בתכנון הגירושים מן הגטו, וכן נוגע בעצבים החשופים של סוגיות כגון הקאפו במחנה. המחבר מביא את סיפוריהם של יחידים בגטאות ובמקומות מסתור, ובוחן שאלות כגון: מה דינה של בריחה מן המחנה במחיר רציחתם של אסירים אחרים? האם יש לאפשר הצלה באמצעות המרת הדת? כיצד יש לנהוג בילדה חולה ששיעוליה עלולים לחשוף את יושבי המחבוא? למי להעניק תרופה ולמי לא בהיעדר מלאי מספיק של תרופות? והאם ראוי לקיים ערבי תרבות במציאות הקשה בגטאות? המחבר דן גם בסוגיית המחתרות ובקשריהן עם אוכלוסיית הגטו ומנהיגיו, ובתוך כך מציג דילמות מוסריות מניסיונו האישי בתקופת השואה.

״חוויתי את השואה מיומה הראשון של המלחמה ועד יומה האחרון. ראיתי את עמי מושפל, הייתי עֵד להובלתם של יהודי עיירתי לבורות הירי, לפוליגון ולפונר. בתום המלחמה ראיתי את עיירתי היהודית, השטעטל, ללא יהודים. כהיסטוריון, כתבתי על רצח היהודים בגאיות ההריגה ובמחנות ההשמדה, ושמרתי על מרחק רגשי מהמאורעות שאותם תיארתי. אולם, כשהעמקתי בהתעניינותי בהם, התמקדתי גם בשאלות המוסריות שהם העמידו בפנַי, לא במציאות של ההווה אלא במציאות הקשה של השואה. החלטתי לחקור, לכתוב ולהתייחס אליהם כנושאים של דילמות מוסריות…“ (מתוך הקדמת המחבר לספר)

המחבר תא"ל (במיל') ד"ר יצחק ארד ( רודניצקי במקור), נולד בליטא בנובמבר 1926 במהלך מלחמת העולם השנייה הועסק על ידי הגרמנים במיון נשק שלל סובייטי וארגן קבוצה מחתרתית שגנבה נשק ממחסני הצבא הגרמני. הצטרף לקבוצה סובייטית של פרטיזנים, ובהמשך התגייס לצבא האדום ולחם בשורותיו עד תום המלחמה. בדצמבר 1945 עלה לארץ באוניית המעפילים "חמה סנש". שירת בפלמ"ח ואף שימש טייס במלחמת העצמאות. בהמשך שירת בשריון וסיים את שירותו בתפקיד קצין החינוך הראשי. שימש יו"ר הנהלת יד ושם בשנים 1972-1993 .עסק ועוסק רבות בהנצחת השואה.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר