כריכת הספר חטיבה 401 במערכה בצפון

מחבר: רס"ן יורי בן חור וסגן אלה גוראל
שנת הוצאה: 2006
קוד זיהוי בספריה:

חטיבה 401 במערכה בצפון
ריכוז: רס"ן יורי בן חור וסגן אלה גוראל, אפי מלצר בע"מ – הוצאה לאור, 2006, 80 עמ'

בגיליון הקודם סקרנו את אלבום חטיבה 401, שהביא את סיפורה של החטיבה ממלחמת העצמאות ועד מלחמת לבנון השנייה. בשטף העשייה החשובה הזו של תיעוד המורשת החטיבתית, ראתה החטיבה לנכון להפיק חוברת מיוחדת בנושא הלחימה של החטיבה במלחמת לבנון השנייה. רוכזו בה מהלכי הלחימה של החטיבה בימי הלחימה שבין 20 ביולי ועד 15 באוגוסט בהיבט החטיבתי הכולל ובתיאור מהלכיהם של כל הגדודים בנפרד.

החוברת ברובה מביאה את סיפורה של החטיבה דרך התמונות הרבות שצולמו תוך כדי הקרבות. דרך צילומים אלה אנו מתוודעים למשימות החטיבה, אך יותר מכל מעבירים לנו הצילומים את האווירה של אחוות הלוחמים ורוח הלחימה.

חיילי החטיבה לחמו בגבורה וגילו ערכי לחימה, שנלמדים היום בקֶרֶב חיילי השריון. "לאורך הלחימה הפגנתם רעוּת, הקרבה לאין קץ ומסירות נפש… מפקדי החטיבה הראו דוגמה אישית, פיקדו על היחידות 'פיקוד לפנים' ולא מעטים מהם נפגעו, נהרגו ונפצעו", כותב בהקדמה אל"ם מוטי כידור המח"ט בשנים 2004 – 2006. בכך הוא מכוון לסיפורי המופת וההקרבה שחדרו לתודעתנו: הלחימה בבינת ג'בל שבמהלכה עלה טנק המג"ד סא"ל גיא קבילי על מטען; התותחן סמ"ר קובי סמילג ז"ל נהרג והמג"ד נפצע קשה; סמל יהונתן שרעבי ז"ל שנפגע מטיל בכפר א-טייבה; סגן לוטן סלויק ז"ל שפיקד על כוח חילוץ של לוחמי גולני בבינת ג'בל; סמ"ר יניב טמרסון ז"ל המט"ק שהטנק עליו פיקד נפגע מטיל בקנטרה; המערכה על הבקעת הסלוקי, שבמהלכה נפלו מ"פ ל' בגדוד 9 סרן שי ברנשטיין ז"ל, סמ"ר עמשא ישראל משולמי ז"ל, סמ"ר עידו גרבובסקי ז"ל ולוחם הפלס"ר איתי שטיינברגר ז"ל, ונפצעו מפקדים וחיילים; סיפורו של "כוח בניה" שארבעה אנשי הצוות נהרגו בניסיונם לחלץ נפגעים: רן בניה ריין ז"ל, סמ"ר אורי גרוסמן ז"ל, סמ"ר אדם גורן ז"ל וסמ"ר אלכס בונימוביץ ז"ל; וסיפורי קרבות נוספים.

חוברת זו היא אנטיתזה להעדר היוקרה של המלחמה, שלמגינת ליבנו באה לביטוי במסרים של אמצעי התקשורת. הדי הקרבות הגיעו אלינו מעט מאוחר יותר, כשהבזקי התקשורת הלא אחראית שככו ויכולנו ללמוד על סיפורי הלחימה דרך תחקירי הקרבות של היחידות הלוחמות. החטיבה שכלה 12 לוחמים ו-66 ממפקדיה וחייליה נפצעו, חלקם קשה.

חוברת זו מהווה תקציר קרבות בלבד, אך יש בה כדי לתת תמונה מקיפה על מהלכי החטיבה, אשר דרכם משתקפת תמונת הישגי המלחמה כולה.

דבורי בורגר