חמוטל ומכשיר לא בידינו כותרת

מחבר: עודד מגידו
שנת הוצאה: 2019
קוד זיהוי בספריה:

חמוטל ומכשיר לא בידינו

קרבות "חמוטל" ו"מכשיר" במלחמת יום הכיפורים

עודד מגידו, הוצאת דביר, 376 עמודים, 2019 ,כריכה רכה

40 שנה ניקרה בו אותה שאלה. איך קרה שפלוגה של "פרים צעירים", ששה אלי קרב, עלתה דאיוש על יעד חי"ר רווי נ"ט, מבלי לדעת על מה היא עולה, מבלי שיש לה את ציוד הלחימה הבסיסי, מבלי לדעת שלפני פחות משעה עלו כוחות אחרים על אותו יעד ונדפקו. תוך דקות המ"פ נוטרל, הסמ"פ וצוותו חוסלו, והיתר ירדו עם זנב בין הרגליים.
עודד מגידו היה מפקדה של פלוגה מ', בגדוד הטנקים 257 ,באוגדה 143 בפיקודו של אריאל שרון, בגזרה המרכזית של תעלת סואץ. ב־8 באוקטובר 1973 .קצת אחרי השעה 00:17 ,עם אור אחרון, פלוגה מ' עלתה על "חמוטל".
"חמוטל ומכשיר לא בידינו" הוא מחקר קפדני, יסודי, מעמיק, שלא מותיר פינה שלא נבחנה בזכוכית מגדלת תחת עיניו הבוחנות של המחבר.
בדרכו ה"יבשה", העניינית, "חמוטל ומכשיר לא בידינו" מנפץ את הנרטיב השגוי שהודבק ללוחם המצרי, ולא מהסס גם לסדוק חלקים מהנרטיב שדבק בלוחם, ובעיקר במפקד הישראלי. בעשותו כך, ידע מגידו שהוא נכנס לשדה מוקשים ועדיין, בשמה של האמת המחקרית שהיא נר לרגליו, לא וויתר. 48 ׀ שריון 56 פברואר 2020.
מגידו מטפל בכאב שהותירה המלחמה באמצעות תחקיר מקיף: הוא חוזר לזירת הקרבות ומשחזר אותם לפרטיהם. הוא נעזר בספרות מחקר ובספרי זיכרונות, בתצלומי אוויר, בהקלטות רשתות הקשר, בדוחות ותחקירי יחידות, ובדוחות אית"ן – יחידת איתור הנעדרים. הוא מביא מעברה השני של הדיונה קטעים מספרי זיכרונות של קצינים מצרים שהשתתפו בקרבות.
הספר הזה על קרבות חמוטל ומכשיר, מתווסף לכלל הספרים והמחקרים שנעשו ונעשים אצלנו על מלחמת יום הכיפורים, ומהווה נדבך נוסף למורשת של צה"ל, בכול הקשור בה. גם היום חשוב להמשיך ולחקור את המלחמה, מאחר ועדיין לא מיצינו את כול אשר התרחש בה. כך קורה גם בצד השני, במיוחד אצל המצרים, המפרסמים כול הזמן מחקרים, ספרים, ראיונות וזיכרונות של מפקדים ולוחמים, על חלקם בה, ועל מה שקרה וכיצד.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר