ידעתי את ארצי כותרת

מחבר: מתן וילנאי,יניב מגל
שנת הוצאה: 2019
קוד זיהוי בספריה:

ידעתי את ארצי

מתן וילנאי,יניב מגל,  הוצאת ידיעות אחרונות , ספרי חמד, 2019 ,349 עמודים, כריכה רכה

מתן וילנאי היה מהמפקדים הבולטים בתולדות צה"ל. הוא לחם במלחמות ישראל ובלא מעט מבצעים מיוחדים בשטחי האויב. מתן וילנאי, "ילד טוב ירושלים" של לפני 76 שנה וילנאי (יליד 1944) ,בנו השני של פרופסור זאב וילנאי, מגדולי חוקריה, אוהביה ויודעיה של ארץ ישראל בדורות האחרונים. מתלמיד בגימנסיה העברית ברחביה, הפך לבוגר הפנימיה הצבאית בבית הספר הריאלי בחיפה ולצבא, שם עלה בסולם הדרגות. הוא שירת בצנחנים – מחייל פשוט עד לתפקיד מח"ט הצנחנים, פיקד על בה"ד 1, על אוגדת הגולן, היה מפקד פיקוד דרום, עד שהגיע לתפקיד סגן הרמטכ"ל. לאחר שסיים את שירותו הצבאי בתפקיד סגן הרמטכ"ל שימש שר בממשלות ישראל ושגריר בסין.

בספר ידעתי את ארצי הוא מתאר (בסיוע יניב מגל) את עלילות מסע חייו, שהחל בבית פטריוטי בירושלים, המשיך לשירות צבאי מלא מחויבות ואמונה והגיע עד הכפרים הנידחים של סין, וכול זאת בשפה פשוטה, מלאת הומור ורצופת תובנות שלרוב נסתרות מעיני רובנו בנוגע לחיים הציבוריים, למאבק התמידי בין דרך ארץ לקרייריזם, לאחורי הקלעים של הפיקוד בצה"ל ולהנהגת המדינה. בד בבד הוא פורש בפנינו מפת דרכים של האתגרים הגדולים, הן הביטחוניים והן החברתיים, שעדיין ניצבים בפני מדינת ישראל.

דרך סיפורו של מתן וילנאי, נפרס למעשה סיפורה של ארץ ישראל ערב הקמת מדינת ישראל, וסיפורה של מדינת ישראל הנאבקת על קיומה והתפתחותה.

הלבטים של מפקד בשעת קרב וההחלטות שעליו לקבל בלחץ זמן, שתוצאותיהן עשויות לחרוץ את פעולה להצלחה או לכישלון, משתקפים בפעילות המבצעית הרבה שבה מתן נטל חלק, ואחת הדוגמאות היא במבצע "הלם". ב־1968 ,לאחר שמונה לסמג"ד, נקרא וילנאי לפקד על מבצע "הלם". היה זה, אולי, המבצע הבולט ביותר בקריירה שלו. מה מבדיל בין הצלחה לכישלון? שאל בראשית הפרק. לשיטתו, לא השגיאות או השקדנות והמסירות הן שעושות את ההבדל, שכן כאלו יש בשני המקרים. "מה שבעצם מבדיל בין הצלחה לכישלון הוא, במקרים רבים, מידת הנחישות. לפי ניסיוני, נחישות ברוח הצנחנים. וכמובן, גמישות מחשבתית בהתאם לנסיבות המשתנות, ולא פחות מכך, כמה טיפות מזל הנופלות למקום הנכון" (עמוד 14).

הסיפור קולח ומרתק ומאיר את אישיותו רבת הקסם של מתן וילנאי, שבלט והצטיין לאורך כול מסלולו בצה"ל ולאחר מכן. בספר נפרסת ההיסטוריה הפרטית שלו עם הרקע הכללי של מדינת ישראל בשבעים וחמש השנים האחרונות.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר