כריכת הספר כל הלילה בערה האש

מחבר: סא"ל (במיל') אברהם זהר וסא"ל (במיל') עופר ישראלי (בנו של דודו ישראלי ז"ל)
שנת הוצאה: 2015
קוד זיהוי בספריה: AC9900

"כל הלילה בערה האש"
הקרב האחרון של דודו ישראלי.

סא"ל (במיל') אברהם זהר וסא"ל (במיל') עופר ישראלי (בנו של דודו ישראלי ז"ל). המכון לחקר מלחמות ישראל, נובמבר 2015, 241 עמודים, כריכה רכה

על הספר "כל הלילה בערה האש"

סיפורו של דוּדוּ ישראלי הוא סיפור של דור לוחמים שהיו ילדים במלחמת העצמאות, בארץ או בחו"ל ותלמידי "שמיניות" במערכת סיני. דודו היה דמות של ספרא וסיפא, ואלמלא נפל במלחמת יום הכיפורים והוא בן 35, מן הסתם היה כותב ספר ובו מבחר משיריו ודברי ההגות שלו.

הספר "כל הלילה בערה האש, איננו בבחינת ספר זיכרון על מי שנפל, אלא סיפור של לוחם ומפקד אופייני בדורו של דודו, וסיפורה של המדינה ומלחמותיה בשנים 1957 – 1973. הספר מתאר את ילדותו בבצרה שבעיראק עד לעליית משפחתו ארצה בשנת 1950. פרק זה גם הוא סיפור הקהילה היהודית בעיראק. סיפורו של דודו נמשך בארץ עם קשיי הקליטה, וזה למעשה סיפור מופת של משפחה אופיינית החוזרת לארץ האבות לאחר גלות של אלפי שנים.

סיפור הילדות והעלייה למדינת ישראל – מעלה זיכרונות, אך גם את החוזקות עליהן גדל דוד ישראלי. כך חינך את בני משפחתו ואת חייליו, תוך העברת המסרים הללו גם למכריו; אהבת האדם, אהבת המשפחה, דאגה ואחריות לסביבותיו, פעילות למען הציונות והיהדות, חתירה לשלמות הביצוע ולמקצוענות, אומץ ועוד.

במרכז הספר עומד דודו, השריונאי והמפקד, סיפור "דור האספרסו" שמצאו עצמם לוחמים של הקו הראשון בשלוש מלחמות. זה למעשה גם סיפורו של חיל השריון, ובעיקר במלחמת יום הכיפורים, שעליה אמר האלוף ישראל טל: "טנקים איימו על קיומה של ישראל וטנקים הצילו את עם ישראל". בפרק זה משולבת גם משפחתו של דודו: אתי והילדים עופר, לימור ועוז.

הפרקים האחרונים של הספר מתארים את המלחמות שבהן לחם דודו. הפרקים משקפים את סיפורה של המדינה בשנים שבהן דודו שירת בצה"ל. הפרק האחרון הוא "הקרב האחרון של דודו", המתאר את הלחימה ברמת הגולן ואת הקרב האחרון שבו נפל.

הפרקים על חטיבה 7 במלחמת ששת הימים, על מלחמת ההתשה (1970-1967) וקרב ההגנה בפיקוד הצפון (בימים 7-6 באוקטובר 1973) ארוכים מדי לטעמי, ואף כי הם פרקים מצוינים לתולדות השריון ומלחמות ישראל, אין הם תורמים ישירות להכרת דמותו המיוחדת של דודו ישראלי ז"ל.

 

כתבה שהתפרסמה באתר יד לשריון 24 ביולי 2016: "כל הלילה בערה האש" – ספר חדש- הקרב האחרון של סמח"ט 188