כנגד כל הסיכויים כותרת

מחבר: דוד (דודו) הלוי
שנת הוצאה: 2019
קוד זיהוי בספריה:

כנגד כל הסיכויים

אלוף מוסה פלד

דוד (דודו) הלוי, מודן הוצאה לאור, 2019 ,326 עמודים, כרוכה קשה

כנגד כל הסיכויים הוא סיפור חייו של אלוף מוסה פלד. עם אוגדת המילואים 146, המצוידת בטנקים עתיקים ומקרטעים הוא יצא למתקפת־נגד ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, באחת השעות הקשות ביותר בחזית זו. אוגדתו השמידה שתי אוגדות סוריות והסיגה את הסורים אל מעבר לקו הסגול שממנו פרצו. אחרי המלחמה הקשה והעקובה מדם הוא התמנה למפקד גייסות השריון, שיקם את החַיִל- הכפיל את עוצמתו ושדרג את איכותו הקרבית. פלד עמד לאחר שחרורו מצה"ל בראש תהליך הבראת רפא"ל, והפך אותה לחוד החנית הטכנולוגי של ישראל. בשנת 1986 פלד התמנה ליו"ר עמותת "יד לשריון" שאותה קידם, והקים את האתר בלטרון – מוזאון ייחודי לנופלים ולקרבות השריון מאז קום המדינה. והמקום הפך לשם דבר בארץ ובעולם, ומוסה הנהיג אותו עד מותו באפריל 2000.

"כול אדם ראוי שיכיר את דמותו המופתית של מוסה פלד, שהיה ליד ההגה גם כשהזרקורים לא היו שם. הכול עשה במסירות ובנאמנות מתמדת לערכי הציונות ולעקרונות האחריות האישית", כתב עליו פרופ' אסא כשר.

הספר אמנם פותח בפעילותו של מוסה פלד במלחמת יום הכיפורים, אך מביא את סיפור חייו מבית הוריו, השזור לאורך כול הדרך בתולדות מדינת ישראל, ממלחמת העצמאות, עבור דרך פעילותו בין המלחמות, מלחמת ששת הימים, ההתשה והלאה עד וכולל פעילותו הענפה ביד לשריון.

"היכן ישנם עוד אנשים כמו מוסה? היכן ישנה עוד איכות צרופה, אמיתית, נקייה מסייגים, טהורה משמץ זיוף? מוסה בא מן האדמה, איש האדמה היה כול חייו, ואל האדמה הוא שב היום. "מלח הארץ", התגלמותה של ארץ־ישראל השורשית, זו שקידשה את הקשר העמוק בין העם ומולדתו. זו שהאמינה בדרך חיים של עמל כפיים, של צניעות ומוסר, של שותפות ואחריות וקודם לכול של נשיאה בעול. קרקע צמיחתו של מוסה היא סוד אישיותו הכובשת. ערכיה של נהלל זרמו בדמו ועיצבו את דרך חייו. אדם ואדמה. מעבודת האדמה הוא נעקר על כורחו כאילו זמנית אך בפועל לכול חייו, רק מכוחה של הקריאה לדגל, למלא שליחות, להטות שכם במשימה לאומית חיונית ולהגן על הקיום ועל החיים", כך בהלווייתו של מוסה ספד לו אהוד ברק, שהיה אז ראש הממשלה ושר הביטחון.

הספר מוגש בצורה מרתקת ובשפה קולחת

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר