מלחמת השחרור של אוקטובר בחזית הסורית כריכת הספר

מחבר: פסח מלובני
שנת הוצאה: 2022
קוד זיהוי בספריה:

מלחמת השחרור של אוקטובר בחזית הסורית

פסח מלובני, הוצאת "המכון לחקר מלחמות ישראל 522  , " עמודים, כריכה רכה, 2022

1973 "מלחמת השחרור של אוקטובר 1973 בחזית הסורית", כך קוראים הסורים ל"מלחמת יום הכיפורים" באוקטובר 1973 ,שאליה יצאו יחד עם המצרים, כדי להחזיר לעצמם את השטחים שצה"ל השתלט עליהם במלחמת "ששת הימים" ביוני 1967 ,וגם את הכבוד לצבאותיהם ולעמיהם. הספר עוסק במלחמת יום הכיפורים בחזית הסורית, בהכנות לה לאחר מלחמת ששת הימים ביוני 1967 , בשיקום הצבא הסורי ובשיתוף הפעולה שהתפתח בין סוריה למצרים לקראת המלחמה.

חלקו העיקרי של הספר מוקדש למלחמה עצמה ולתפקוד הצבא הסורי בה בכול שלושת הזירות, להצלחות הראשונות ולכשלים בהמשך, ולהחלטות שהתקבלו במהלכה על ידי הפיקוד הסורי ועל ידי הנשיא אסד עצמו. דגש מיוחד ניתן לדרמה שהתרחשה במפקדה הסורית ב־7 באוקטובר, בעקבות כישלון ההתקפה הסורית בגזרת כפר נָפָח, ולטענות הנשיא אסד כלפי שותפו, הנשיא סאדאת, על "תרומתו" לכישלון ההתקפה הסורית, בשל האופן בו ניהל את לחימת הצבא המצרי, בשונה ממה שהוסכם בין שני הצדדים לפני פרוץ המלחמה.

הכישלון הסורי רק הלך והתגבר בימים הבאים, בזכות לחימתם ההרואית של לוחמי צה"ל, שהביאו להחלטת אסד לנסיגת הכוחות הסורים מהגולן ב־10 באוקטובר, לאחר חמישה ימים בלבד, מהלך שהדהים את העולם.

בספר מידע חדש המתפרסם לראשונה בעברית, מהמקורות המגוונים עליהם הוא מסתמך, שמוסיף למילוי הפאזל המורכב של מלחמה זו בכלל, ובזירה הסורית בפרט.

הספר עוסק גם במעורבות ברית המועצות במלחמה, לפני שפרצה ובמהלכה, ובמידת השפעתה על החלטות שונות שקיבלו שני המנהיגים, אסד וסאדאת, לפני המלחמה ובמהלכה. כן עוסק הספר בכוחות המשלוח השונים שהגיעו לסוריה במהלך המלחמה כדי לסייע לה, להציל את דמשק ולמנוע ממנה מפלה חדשה, ועוד היבטים נוספים.

הספר מציג ניתוח בדיעבד של לחימת הצבא הסורי, על ידי אנשי צבא, חוקרים והיסטוריונים סורים, ערבים וגם סובייטים/ רוסים, המציגים היבטים שונים שלא היו מוכרים עד כה. בספר מידע חדש המתפרסם זו לראשונה בעברית, מהמקורות המגוונים עליהם מסתמך המחבר, המוסיף לפאזל המורכב של מלחמה זו, בכלל, ובזירה הסורית בפרט.