ספר זה של אלוף (מיל') ורנ"צ (דימ') הרצל שפיר, עוסק במלחמת יום הכיפורים ופורש יריעה רחבה של מידע, ניתוח ומסקנות. החל באירועים והמהלכים שקדמו למלחמה, עבור דרך תיאור עקבי ומפורט של ימי המלחמה עצמה מהזוויות המדינית-מטכ"לית, עוצבות השדה בשתי החזיתות ומידע על תוצאות המלחמה, ועד דיון בהרחבה בהשלכותיה, שחייבו את שיקום צה"ל והגדלת סדר הכוחות שלו. הספר כולל ארבעה חלקים. בראשון ובשני נמצאות הסיבות שהביאו לפרוץ המלחמה, בימי המלחמה ובמיוחד כיצד ניתן היה לעשות את הדברים אחרת. חלקו השלישי דן בטיפול בנפגעים ומציג לראשונה את שנעשה בעורף. החלק הרביעי נוגע בתקופה שלאחר המלחמה, ומתאר את שיקום צה"ל והסיוע מארצות הברית. הוא חושף חומר שאיננו ידוע או מוכר לציבור הרחב, ומבחינת כתיבה היסטורית זו השלמה חיונית ביותר.

מחבר: הרצל שפיר
שנת הוצאה: 2020
קוד זיהוי בספריה:

מלחמת יום הכיפורים מבט שונה

הרצל שפיר, הוצאת משרד הביטחון, 2020 ,544 עמודים

מחבר הספר האלוף (במיל') ורב־ניצב (בדימ'), איש שריון ותיק, שימש ראש אגף כוח האדם בצה"ל בעת מלחמת יום הכיפורים. הספר העוסק במלחמת יום הכיפורים, פורס יריעה רחבה של מידע, ניתוח ומסקנות, החל באירועים והמהלכים שקדמו למלחמה, עבור דרך תיאור עקבי ומפורט של ימי המלחמה עצמה מהזוויות המדינית-המטכ"לית, עוצבות השדה בשתי החזיתות ומידע על תוצאות המלחמה, ועד דיון בהרחבה בהשלכותיה, שחייבו את שיקום צה"ל והגדלת סדר הכוחות שלו.
הספר מקיף עשור, מ־1967 עד 1977 ,ממלחמת ששת הימים דרך מלחמת ההתשה. הוא מכיל פירוט רב על מצרים וישראל לקראת מלחמת יום הכיפורים, כולל ניתוח ההרתעה וההתרעה שלא פעלו ופעילותם של אכ"א ומה"ד במלחמה. הספר עוסק ומתייחס לאירועים ולמהלכים שקדמו והובילו למלחמה, על מהלך המלחמה, תוצאותיה והשלכותיה. בחלק הרביעי של הספר, העוסק בהסדרים בשטח אחרי המלחמה ובתוכניות הרב־שנתיות, משתף שפיר מניסיונו האישי מהדיונים על הפרדת הכוחות וההיערכות מחדש בסיני וברמת הגולן.
שני חלקיו הראשונים של הספר עוסקים בצורה מקצועית בסיבות שהביאו לפרוץ המלחמה, בימי המלחמה עצמה ובמיוחד כיצד ניתן היה לעשות את הדברים אחרת, ובצורה טובה יותר. החלק השלישי, שדן בטיפול בנפגעים ובתגבור והסיוע שניתן לכוחות הלוחמים, מציג לראשונה את שנעשה בעורף: כיצד נערכו והתארגנו אכ"א, מה"ד וחילות היבשה לתת את המענה הנדרש לקיום הלחימה. החלק הרביעי דן בתקופה שלאחר המלחמה, ומתאר את שיקום צה"ל והסיוע מארצות הברית. הוא חושף חומר שאיננו ידוע או מוכר לציבור הרחב, ומבחינת כתיבה היסטורית זו השלמה חיונית ביותר. בחלק זה של הספר, העוסק בהסדרים בשטח אחרי המלחמה ובתוכניות הרב־שנתיות, משתף שפיר מניסיונו האישי מהדיונים על הפרדת הכוחות וההיערכות מחדש בסיני וברמת הגולן.
האלוף הרצל שפיר, קצין עתיר ניסיון קרבי ועבודת מטה במטכ"ל, כתב רבות במהלך חייו בתחומים ובנושאים מגוונים  כתיבתו נעשתה במקביל למועדים שבהם נשא בתפקידים רשמיים או במועדים אחרים, שבהם פעל כאיש מילואים מוכר. את הספר "מלחמת יום הכיפורים – מבט שונה" כתב שפיר מ־2004 עד 2017 ,תוך איסוף פרטים רבים ממסמכים מקוריים, המקנים לספר אמינות מיוחדת.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר