ממ בחזית כריכה

מחבר: אביעד חיון
שנת הוצאה: 2022
קוד זיהוי בספריה: AC3830

מ"מ בחזית – כרוניקה של מלחמה

אביעד חיון, הוצאה עצמית, 245 עמודים, כריכה רכה, 2022

לפני כמעט שנתיים פנה אליי אביעד עם סיפור אישי מרתק על עלילותיו במלחמת לבנון השנייה בהיותו מפקד מחלקה בגדוד 82 .לאחר מפגש בן שעה היה ברור לי שהסיפור של אביעד חייב להפוך לספר.

למען האמת נדיר שמפקדי מחלקות כותבים ספרים, בייחוד לאחר כתיבת יומן אישי בזמן מלחמה, שבו מתוארים לפרטים מצבים שאיתם התמודד הקצין, הכוללים את הוויית המלחמה של הדור הנוכחי: כוננויות והיערכויות רבות, תנועות רבות בין גזרות, קרב משולב כעניין של שגרה, מערכת היחסים שבין מפקד וחייליו ובין מפקדים ברמה הזוטרה אשר נדרשים להתאים את עצמם בתכיפות גבוהה לשינויים בין הגזרות ומצבי הכוננות.

בספר "מ"מ בחזית" מתאר אביעד באופן מאוד מוחשי מהו מפקד מחלקת שריון במצבי הקרב השונים, הוא עושה זאת בדרך ציורית ולמעשה מאפשר הבנה עמוקה באשר לאתגרים שאיתם מתמודדים מפקדי השדה ברמה הזו. התיאורים של אביעד מאוד אנושיים והוא נוגע בסיטואציות מבצעיות נוכח פני אויב, אך לא פחות מכך מתאר את היחסים בתוך היחידה פנימה ואת האחריות המוטלת על המפקדים הזוטרים.

הספר מתאר את כול תהליך הכניסה למלחמת לבנון השנייה, וכמובן את עלילות המחלקה של אביעד במלחמה זו. זהו ספר מרתק ששואב לקריאה בלתי פוסקת, הכתוב בצורה פשוטה המעוררת הזדהות רבה. זהו ספר חובה למפקד מחלקות ופלוגות, מתוקף כך שהוא נוגע בכלל מצבי הפיקוד על הדרישה במקצוענות ההפעלה, האנושיות שבפיקוד, העבודה לצד יחידות מגוונות, ההתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר, ואפילו רומנטיקה יש בסיפור הזה. זכות גדולה הייתה עבורי ההחלטה של אביעד להיעזר בי כיועץ לכתיבת הספר. לשמחתי הרבה היצירה הזו היא תולדה של הרבה רגש, ושל צורך עז לספר את סיפור מלחמת לבנון השנייה מרמת הלוחמים בשטח.

הספר מוקדש לזכרו של סגן חנן ברק )ברקח) ז"ל שנפל בקרב בכרם שלום, ביום 25 ביוני 2006 ,יחד עם סמל ראשון פבל פלוצקר, באירוע שבו נחטף גלעד שליט.  אל"ם (במיל') רונן איציק