מעגלים נסגרים בלונדון כריכת הספר

מחבר: יוםטוב תמיר
שנת הוצאה: 2022
קוד זיהוי בספריה: AC4092

מעגלים נסגרים בלונדון

יוםטוב תמיר, הוצאה עצמית, 252 עמודים, כריכה רכה, 2022

תא"ל יוםטוב תמיר )במקור טייכמן(, בוגר הפנימייה הצבאית שליד בית הספר הריאלי בחיפה, עבר את כול מסלול הפיקוד בחיל השריון ובמלחמות: מ"פ במלחמת ששת הימים בסיני, קצין אג"ם של חטיבה במלחמת ההתשה ומג"ד טנקים במלחמת יום הכיפורים בסיני, מח"ט במבצעים בלבנון, מפקד אוגדה במלחמת שלום הגליל, ראש מטה פיקוד הצפון בשהייה בלבנון, סגן ראש אג"ת במטכ"ל ונספח צה"ל בבריטניה ובאירלנד. במסגרת תפקידיו ומשימותיו בשירות הצבאי הארוך שלו ביקר בחמש יבשות: אירופה, אמריקה, אסיה, אפריקה ואוסטרליה. בלונדון שימש נספח צבאי של צה"ל ופגש אנשים רבים ממדינות רבות ובהם אנשי צבא, אנשים בצמרת הכלכלית ופוליטיקאים. לונדון שימשה מעין ציר שבה וסביבה נסגרו מעגלי עשייה רבים ומעניינים ששימשו השראה לשם הספר.

זהו ספר אוטוביוגרפי אישי־משפחתי הכתוב בחן רב, בכישרון ובהומור, שלא נרתע מלגעת ברגישות בימים הכואבים של שכול במשפחה ובשירות הצבאי רצוף המלחמות. הספר לא כתוב בסדר כרונולוגי, וזה אולי יוצר אצל הקורא את הסקרנות להמשך, כאשר בינתיים משתרבבים עוד ועוד נושאים הפותחים מעגלים שנסגרים בהמשך. מככבים בספר דמויות רבות ובהן אליזבת מלכת בריטניה, מרגרט תאצ'ר שהייתה ראש ממשלת בריטניה, דיפלומטים רמי דרג ושלל בכירי צבא בצה"ל ובחו"ל ואנשי עסקים חובקי עולם.

אלוף (במיל') גיורא רום, ידידו של יוםטוב עוד מימי הפנימייה הצבאית כתב על הספר:

"יש משהו מדהים בעיניי כשאתה תופר את הארץ לאורך ולרוחב ובאלכסון, דרך זה אתה נשאב לתוך ההזדהות המוחלטת בינך ובין המדינה והאנשים שאתה פוגש. הספר ריתק אותי במגוון הבלתי רגיל של אנשים שיוםטוב פוגש במסגרת תפקידיו בארץ ובעולם. אהבתי בספר דווקא את החלק שבו יוםטוב לא לבוש בסרבל, נעליים גבוהות ומשקפי אבק אלא כשהוא בדקרון, בנעליים חצאיות ובא כול בוקר למשרדו כסגן ראש אג"ת, מטפל בנושאים שלכאורה לא הוכשר אליהם באופן ספציפי, אבל בהם באים לידי ביטוי הבגרות והמגע עם אנשים מכול הסוגים ומכול הקצוות. נושאים המשפיעים על חייהם של אלפי אזרחים במדינה מבלי שהם יודעים שמכריע הגורלות הוא טנקיסט שצבר משך שנים ארוכות ניסיון, הישגים וצלקות ובזכות התמדה וחתירה מתמדת קדימה קנה את הזכות להשפיע על דמות המדינה. ויש כמובן את התיאור המפורט של היום הראשון, והימים שבאו בעקבותיו, של מלחמת יום הכיפורים.  זה שהתיאור הזה פורט על מיתר בגופי לא צריך להפתיע את המבוגרים שבינינו.

חשוב הדבר שזה ייקרא על ידי דור הלוחמים הצעירים. אסור שישלו עצמם שהנינוחות היחסית של השירות בימי שלום ממשיכה גם לתוך מלחמה גדולה. וכדי להיות מוכנים מנטלית, חשוב שהסיפור ייקרא. טוב עשה יום טוב שכתב את הספר. טוב לספרות של חיל השריון ולאנשיו המיתולוגים. טוב למשרתים כיום ולכאלה שישרתו בדרג המסתער. טוב לקציני מטה במטה הכללי. עם הספר הזה יוםטוב פגע בפגז הראשון.