ניצחון בסבירות נמוכה כותרת

מחבר: ד"ר ברונשטיין מיכאל
שנת הוצאה: 2017
קוד זיהוי בספריה:

ניצחון בסבירות נמוכה

עורך ד"ר מיכאל ברונשטיין, הוצאת שרידות, אפי מלצר בע"ם, מחקר והוצאה לאור, 609 עמודים, כריכה רכה, 2017

ספר זה הוא פרי מאמץ מחקרי של כעשרים כותבים בקבוצה הנקראת "פורום אלפרדו", שבמשך כעשור חקרו את מלחמתיום הכיפורים – סיבותיה, מהלכיה ותוצאותיה – ורצו להגיע לאמת. הם בדקו נרטיבים שהתגבשו על המלחמה ולא חסו על דמויות של מפקדים ומנהיגים. הביטוי "סבירות נמוכה" הפך בציבור לסמל של המחדל המודיעיני ולסמלה של המלחמה כולה, אך לא רבים הבינו שאותה הערכה שגויה נבנתה על שתי הערכות אחרות. האחת, שצה"ל ינצח בכול מקרה ובכול הנסיבות; והשנייה, שגם הערבים מעריכים כך את תוצאות המלחמה הבאה. אי לכך, הם אינם עומדים ליזום מלחמת התאבדות. הסבירות למלחמה והסבירות לניצחון קשורות ביניהן ללא הפרד.

ברור היה שטעינו בהערכת יכולותיו וכוונותיו של האויב, אך הסבירות לניצחון תלויה לא רק באלה. משפיעים עליה הרבה גורמים שערכם האמיתי מתברר רק בדיעבד – לפעמים רק ממרחק של שנים. ספר זה מנתח חלק מהם: המסגרת המדינית; היעדים שנקבעו; תוכניות שתוכננו; אימון הצבא ואיכות הנשק; ומעל ומעבר לכול – תפקוד מנגנוני הצבא, כולל הדרג המדיני ודרגי הפיקוד, לקראת המלחמה ובמהלכה. מנגנוני שליטה אלה תומכים בדרג הלוחם ונותנים משמעות מערכתית ואסטרטגית לקרבות הטקטיים. מתפקידם להוציא את המרב מיתרונותיו של הדרג הלוחם, ולצמצם את השפעת חסרונותיו. קיומם ותפקודם הראוי של הדרגים הבכירים מבדילים בין צבא מקצועי לבין מיליציה.

בספר עשרים ושניים פרקים ולכול פרק יש מחבר או קבוצת מחברים. אין זה ספר ההיסטוריה של המלחמה אלא ספר שבא להאיר ולהעיר שלל נושאים והיבטים על המלחמה, המרוכזים בארבעה שערים. כך לדוגמה בשער הראשון הנקרא "הכנות" דנים בין השאר בפיקוד העליון של צה"ל ובמודיעין; ב"שער קרבות" מביאים בין השאר את מלחמת המעוזים בימיה הראשונים של המלחמה, את הימים השחורים של צה"ל ואת שבעת ימי הצליחה; בשער "מערכות" דנים בין השאר בארטילריה, בלחימה הימית, בחיל האוויר שלא סיפק את הסחורה, ובאמצעי הצליחה; ובשער "תרבות" החותם את הספר דנים בין השאר בהשערת הקונספירציה )המופרכת על כך שצה"ל יניח לצבא מצרים להפתיעו בצליחת תעלת סואץ ובהמשך צה"ל יהפוך את הקערה על פיה(; בתרבות שאפשרה את ההפתעה ובמשבר האמון בעקבות מלחמת יום הכיפורים.

זהו ספר "למטיבי לכת" בהיסטוריה של מלחמת יום הכיפורים, ואלה מבין הקוראים שיש להם תמונה כוללת כלשהי על המלחמה יצאו נשכרים מספר זה.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר