עידן המידע - שלושת הספרים

מחבר: גדעון אבידור
שנת הוצאה: 2020
קוד זיהוי בספריה: AC1595

עידן המידע וצופני העתיד

גדעון אבידור, 3 כרכים, כרך א' 2019 152 עמ', כרך ב' 2020 320 עמ', כרך ג' 2020 138 עמ'

סדרה של שלושה כרכים מציגה נושאים לדיון בהשפעת עידן המידע על מלחמה ולחימה. מטרת שלושת הכרכים היא לאתגר חשיבה, לעורר דיון, ולהגיע מוכנים טוב יותר לעידן שבוודאות נִּמָ צֵא בקרבו בעשור הבא ובעשורים שאחריו.

כרך א' "פיקוד ושליטה" דן בשינויים במלחמה ובלחימה: במערכות היחסים שבין מדינות ובין מדינות וארגונים הנתונים במאבק על שליטה. המלחמה תופעה עתיקת יומין, שבכול תקופה נוספו לה מאפיינים ו"כללי התנהגות", שנובעים מ"תנאיי הסביבה" ותואמים אותם, עוברת גם עתה תהליכי התאמה לסביבה המתהווה, והתפשטותם של עידן המידע ותוצריו ניכרים גם בה. כרך זה עוסק במלחמה: ומלחמה מתחוללת בדרך כלל בין מדינות או תוך כדי מאבק בין השלטון לבין גופים אחרים, לרוב, מאבק השתלטות על השלטון. מטרת כרך זה והכרכים שיופיעו בהמשך לעורר דיון ומחשבה לעתיד שלבטח יגיע. אנחנו יכולים להתכונן ולהיערך אליו במחשבה ובעשייה. נקודת המוצא לדיון היא סביבת הביטחון של ישראל ותורת הלחימה של צה"ל.

בכרך ב' "לחימה" מרחיבים את היריעה ודנים בהשפעות על הלחימה, וכדי לעורר דיון ולא להישאר "תלויים באוויר" מוצגת דרך פעולה – ויש בוודאי הרבה אחרות. עידן המידע משנה עד מאוד את נתוני הבסיס לארגון ולפעולה בכול תחומי החיים. מידע זמין לכול צרכן מידע, מכול מקור, בכול זמן. זה אינו קסם – זו טכנולוגיה. זה משפיע על כול תחומי החיים – ואנחנו מצויים בתחילתו של העידן הזה, כאשר תחומים מסוימים כבר פועלים במתכונת תואמת ותחומים שונים כבר בדרך לשם, בעוד שאחרים נותרים מאחור.

עידן לא מגיע כמפץ הגדול, הוא תהליך המתפתח בצורה לא־לינארית, הוא מבוסס על טכנולוגיות. המלחמה והלחימה מושפעים מכך כמו כול תחום אנושי וטכנולוגי אחר.

בהיותו תהליך מתמשך, אזי המעבר לפעולה במתכונת תואמת ליכולות הטכנולוגיות הוא הדרגתי ומתפתח. וכמו בכול תהליך, החשיבה צריכה להקדים ולהשפיע על כיווני הפיתוח הטכנולוגי ועל תפיסת הלחימה והארגון הנובעים מכך.

הכרך השלישי בסדרה "המרחב הווירטואלי" דן בהופעת ממד חדש בלחימה – ממד המידע, לחימה רצופה שאינה קטלנית, שחשיבותה ומעורבותה במלחמה הולכת וגוברת. היא משפיעה על כול הנוטלים חלק במלחמה ומשלבת הרבה גורמים שבעידנים קודמים לא השתתפו בלחימה, ואשר יכולותיהם ותפקידיהם היו שוליים או לא קיימים, וכיום ובעתיד הם הופכים להיות מרכזיים מאוד, עד כדי שינויים מהותיים במושגי המלחמה, ובתורת הלחימה ודרכיה.

בתקופת המעבר בין עידנים, זו שבה אנו מצויים כיום, יכולות והשפעות עידן המידע משולבות בתוך המערכות הקיימות, כשדרוג טכנולוגי. היכולות הטכנולוגיות מתפתחות במהירות, ובעוד זמן לא רב, השפעתן תקיף את כול תחומי החיים, ותהליכי ההתאמה לעידון הזה נראים כבר כיום היטב בתחומי הכלכלה, החברה התעשייה ועוד. נוצר ממד ווירטואלי שאינו קשור לגאוגרפיה ואינו מתת אלוה, הוא יציר אדם וכולו מבוסס טכנולוגיה.

זה לא חדש – המהפכה התעשייתית כבר הייתה כאן קודם, ואנחנו חיים על פירותיה קרוב ל־200 שנים. מהפיכת המידע עושה את זה שוב, אבל תחומי השפעתה אינם מתמקדים בתחום הייצור והמכניקה – אלא במידע, בתהליכי מחשבה וניהול, וגם בטכנולוגיות הקשורות במידע.

בעוד שבמערכות האזרחיות, התפתחות עידן המידע משופעת בתחרות בין מפתחים, יצרנים ומשתמשים, במערכות הצבא והלחימה, הפיתוחים הטכנולוגיים חייבים לפעול יחד וזה יקרה רק אם צבא יגדיר כיצד הוא מתכוון לפעול ומה דרישותיו. המימוש שלהם הוא תהליך מתמשך ומורכב ויש לו זמן התפתחות הנמשך על פני עשור – מרעיון למימוש מבצעי. לכן באה סדרת הכרכים הזו להציג את הנושא, ולהציע פתרונות כדי לגרות לחשיבה על העתיד ולהתכונן לקראתו.

כריכת הספר מיקוד ושליטה

כריכת כרך א' פיקוד ושליטה

כריכת כרך ב' לחימה

כריכת כרך ב' לחימה

כריכת כרך ג' המרחב הוירטואלי

כריכת כרך ג' המרחב הוירטואלי

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר