על שתי גדוד סואץ - כותרת

מחבר: אברהם (ברן) אדן
שנת הוצאה: 1979
קוד זיהוי בספריה:

על שתי גדות סואץ

מחבר: אברהם (ברן) אדן. הוצאה: ידיעות אחרונות, 1979. מס' עמודים: 380.

מלחמת יום הכיפורים בחזית התעלה, מצליחת הפתע המצרית ועד להתאוששות, להעברת המערכה לאדמת מצרים להפסקת האש, על אוגדה שלחמה באותן מערכות.

בלשון בהירה של איש מעשה, מתאר ברן בעיקר את נתיב הקרבות של אוגדתו, ואגב כך – גם את לחימת האוגדות האחרות בחזית. לראשונה מתאר מפקד קרבי בדרג הבכיר את המערכה כפי שראה אותה בשדה, וכמו שראה אותה מנגמ"ש החפ"ק בתיאור ממצה ותכליתי והא מגולל את עלילת המלחמה: האזעקה, הגיוס והמסע המהיר לחזית, הכישלון בהתקפת הנגד ב-8 לאוקטובר, הבלימה שנגסה באויב ובנתה את הכוח, מערכת הצליחה, הפריצה למרחבי הגדה המערבית וכיתור הארמיה המצרית.

בתיאורו של ברן משתזרים פרקים מעברו בפלמ"ח ובמלחמת העצמאות, ומצמיחת כוחה שריון בצה"ל, והתכוננות למבחנים שעמד בהם. הדברים נאמרים גלויות, ומכאן – עדות גלויה ומהימנה על העובדות והאירועים. מכאן – עמדתו ודעתו של אלוף על הפולמוסים שהסעירו את הצמרת והכו הדים בציבור, ב"מלחמת הגנרלים" (שנכפתה עליו למורת-רוחו). מדברי עדות ומנקיטת עמדות עובר ברן לסיכומו של הדין והחשבון. ב"השגות וערעורים" הוא עורך את חשבונו שלו ומעלה את לקחיו – ללוחמי אוגדתו, לחבריו לפיקוד בצבא, ולעם הוא מציג את סיפורו – למען העתיד והמבחנים שעוד נכונו לעם ולצה"ל בימים יבואו, בין מלחמה ובין שלום.

המחבר, אברהם אדן (ברן), נולד ב-1926 בכפר-גלעדי, התחנך בת"א והתגייס לפלמ"ח ב-1943. נטל חלק בפעילות המאבק נגד הבריטים, ובאותה תקופה היה בין מקימי קיבוץ נירים מול רפיח והגבול. במלחמת העצמאות פיקד על פלוגה רגלית בנגב – במערכה על קו המים והדרכים, ובכל מבצעיה של חטיבת הנגב. במבצע "עובדה" זכה להגיע עם פלוגתו ראשון לחוף אילת, ולהניף את דגל הדיו.

ב-1949 הועבר לשריון והיה מראשוני מקימיו ובוניו. בין התפקידים שמילא: מג"ד, מח"ט, מפקד בי"ס לשריון, קצין אג"ם במפקדת גייסות השריון, מפקד הכוחות המשוריינים בסיני ומפקד גייסות השריון. בעת שירותו השלים ברן באוניברסיטה העברית לימודי תואר ראשון בכלכלה ובמדעי המדינה.

במבצע "קדש" לחם כמג"ד טנקים, כבש את אבו-עגילה ואת מתחם סכר הרואיפה. במלחמת ששת הימים שימש כסגן המפקד באוגדת האלוף אברהם יפה, שחדרה בנתיב חולות ממזרח לאל-עריש ואצה לביר-לחפן לחסום את הדרכים לתגבורות שריון אויב, ומשם לביר-חסנה ואל מעברי הגידי והמיתלה, כדי לחסום את דרכי נסיגת המצרים.

במלחמת יום הכיפורים עבר נתיב הקרבות של אוגדתו בשתי גדות התעלה, והנה כמה מציוני הדרך: רומני, קנטרה, עמדות "הברגה" ו"זרקור" מול גשר הפירדן, "החווה הסינית" וחציית התעלה בדוור-סואר, רכסי הגניפה, הפריצה מהם אל מחנות התעלה ומעבריה הדרומיים ולבסוף – הזינוק עד למפרץ סואץ לכיתור הארמיה השלישית, וההיתקלות המרה בעיר סואץ ביום האחרון של המלחמה. לאחר הפסקת האש שימש כאלוף פיקוד הדרום בעת הפרדת הכוחות, ולאחר מכן שימש כנספח צה"ל בוושינגטון.