פלוגה י שבלב כותרת

מחבר: עפר דרורי
שנת הוצאה: 2019
קוד זיהוי בספריה:

פלוגה י' שבלב

עפר דרורי, דרור הוצאה לאור, 2019 ,310 עמודים, כריכה רכה

יותר מ־45 שנים חלפו מאותם 19 ימי מלחמת יום הכיפורים ב־1973 ,שנחרתו בלב כול מי שלחם בה, "ּכִי ֵרעּות ׁשֶּכָזֹאת לְעֹולָם ֹלא ִּתּתֵן אֶת לִבֵ נּו לִׁשְּכֹחַ", כפי שכתב חיים גורי בדצמבר 1948 .לבו של המחבר עֹפֶר דרורי, שלחם אז במסגרת פלוגת החרמ"ש י' של גדוד "סופה" (גדוד 79) – פלוגה שבתוך יממה אחת חדלה מלהתקיים ככוח לוחם – לא נתן לו מנוח כול השנים מאז, ודרבן אותו שוב ושוב לחזור ולתעד, ובפירוט ככול שאפשר, את קורות אותה פלוגת חרמ"ש ואת מה שחווה כול אחד מחייליה בעת המלחמה ומאז ועד היום.

זרי הדפנה, שעליהם ציפתה מדינת ישראל לנוח בעקבות מלחמת ששת הימים המהממת, נשאו בחובם קוצים סמויים שהחלו להציק זמן קצר לאחריה. מלחמת ההתשה המדממת הסתיימה, ושוב שרתה עלינו תרדמה ביטחונית שהגיעה לקיצה בהפתעת יום הכיפורים תשל"ד שטלטלה את המדינה כולה. הלוחמים והמפקדים הצעירים, בסדיר ובמילואים, הם שעמדו בפרץ והגנו גם בגופם ממש על מדינת ישראל, בצפון ובדרום, ושילמו על כך מחיר כבד בהרוגים, בפצועים ובטלטלת נפש ששינתה את חייהם מאז.

עם השנים נמוגים והולכים האנשים שהכירו בחייהם את חללי צה"ל, ולא נותר מי שיוכל לספר ממקור ראשון על הנופלים. על כן ראוי לשבח מיוחד עֹפֶר דרורי, שליקט בעמל רב ולאורך שנים את קורותיהם של לוחמי פלוגה י', החיים והנופלים, שעליה נמנה במלחמת יום הכיפורים.

הספר מתאר את קורות הפלוגה מגיוס הלוחמים המיועדים בפברואר 1973 ואת האימונים שעברו. הוא מפרט את מהלכי הקרבות והלחימה יום אחר יום, ולבסוף מביא פרטים על יוצאי הפלוגה בנוסח מה הם עשו ועושים היום בשנת 2005, שלושים שנה אחרי. עוד בספר דפי יזכור של כול אחד מחללי הפלוגה ומקום קבורתם.

אין זה ספר קריאה רגיל וחשיבותו בתיעוד ההיסטורי של הפלוגה ולוחמיה בראי הזמן. הוא יכול לשמש בְָ בּואָה ללוחמים רבים של אותה מלחמה, והלוואי שכול הלוחמים בכלל המלחמות יתועדו כך.

בהקדשה לספר כותב המחבר בין השאר:
לַחֲבֵַרי ׁשֶּנִׁשְאֲרּו ׁשָם אֲבָל ֹלא עָזְבּו מֵעֹולָם אֶת הַּלֵב
לַחֲבֵַרי ׁשֶּׂשְָרדּו וְנֹוׂשְאִים ּבְלִּבָם ּובְגּופָם אֶת הָאֵרּועִים.

לכתבה שפורסמה באתר יד לשריון מיום 28 באפריל 2019: פלוגה י' שבלב – ספר חדש מאת עפר לחצו כאן

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר