ישראל טל כותרת

מחבר: ישראל טל, יאיר טל
שנת הוצאה: 2019
קוד זיהוי בספריה:

פרקים למלחמת יום הכיפורים

ישראל טל, יאיר טל, הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2019 ,982 עמודים כולל נספחים, כריכה רכה

האלוף ישראל טל (טליק) שימש סגן הרמטכ"ל וראש אג"ם במלחמת יום הכיפורים. לאחר מותו נמצאה טיוטת ספר שכתב על ניהול המלחמה בפיקוד העליון במלחמת יום הכיפורים. יאיר בנו שגילה את הטיוטה, חקר פרקים שונים בקורות המלחמה והשלים את כתיבת הספר, בהתבסס על חומר תיעודי רב ששמר אביו. הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" חושף אירועים חשובים שהתרחשו בפיקוד העליון, החל מן הימים שקדמו למלחמת יום הכיפורים ועד שלהי המלחמה, בשילוב הערות, תובנות וסיפורים אישיים נוגעים ללב. זהו ספר קריאה ועיון כאחד, ובו משתקפים הלכי הרוח והשיקולים של מקבלי ההחלטות במטכ"ל ובהנהגת המדינה, מה שהופך אותו למקור חשוב של מידע על אודות המלחמה הקשה ההיא. על אף שאת מרביתו של הספר כתב טליק בהיותו סגן רמטכ"ל, הספר איננו ארכיון פרטי של מפקד אחד, אלא דברי ימי המדינה כפי שהם משתקפים מעמדת הפיקוד. טליק מתחקה אחר האירועים האקוטיים והחשובים ביותר שהתרחשו לפני ובמהלך המלחמה תוך כדי פעילותו של הפיקוד העליון במלחמה. יום אחר יום, שעה אחר שעה ולפעמים גם דקה אחר דקה, אנחנו מוזמנים כולנו להיות נוכחים במוצב הפיקוד העליון ולהתבונן בקרבות מנקודת התצפית הבלתי שגרתית הזאת, שמאפשרת לנו לעצב מחדש את האופן שבו אנחנו מבינים את מאורעות המלחמה, ואולי גם את חלקנו האישי בהם. כותר הספר, פרקים למלחמת יום הכיפורים, צנוע מדי ואינו משקף את כול העושר שיש בו. הספר מעלה שאלות שהיו יפות לא רק לשנות ה־70 אלא הן רלוונטיות גם לימינו: אלה בעיות עקרוניות של חשיבה על העתיד. עולה כאן בספר הזה השאלה: על מה נהרגים? על מה יש למדינה הזכות לבקש מאזרחיה שיקריבו את חייהם? השאלה הזאת עולה בכול חריפותה אחרי הפסקת האש של ה־24 באוקטובר, כאשר שר הביטחון והרמטכ"ל, מנסים בצורה זו או אחרת, פחות או יותר גלויה, לחדש את המלחמה כדי לסיים אותה במכת מחץ שתונחת על הארמיה ה־3 הנצורה. כאשר מגיעה שעת מבחן גורלית אין זה משנה כלל כיצד הגענו לרגע זה ולמצב זה. זו העת לפעול ליציאה מהכאוס, להתגבר על המצב הקשה ללא נשוא ולהוביל את תושבי המדינה לחוף מבטחים. לא רבים היו האנשים במלחמת יום הכיפורים שחשו אחריות אישית עצומה לעשייה או לאי עשייה הדרושים כדי להיחלץ מהמצב. אחריות כזו יכולה למוטט גם את המנוסים שבמנהיגים האזרחיים והצבאיים. טליק מתגלה כמי שהיה כול העת ממוקד מטרה, שתמיד כיוון את מעשיו ודבריו למה שנחוץ, הכרחי וחיוני, להבנתו, כדי לסיים את המלחמה במצב הטוב ביותר האפשרי. במהלך כול הפגישות והדיונים של צמרת צה"ל והממשלה הוא תמיד הגדיר לעצמו וביטא זאת לשאר המשתתפים – מהם היעדים הלאומיים הנחוצים בשעה זו ואשר לאורם נכוון את פעילותנו. לא כול המנהיגים האזרחיים והצבאיים בצמרת שמרו כול העת על קור רוח ועל חשיבה לוגית סדורה, לא כולם ידעו לפעול בעבודת מטה מתואמת, גם אם האחריות להחלטה כלשהי נופלת על כתפיהם. חוכמת ההמונים וניצול כלל הידע של כול אנשי הקבוצה כבר ידועים כיום ככלי מועיל. בצה"ל הייתה מסורת של עבודת מטה אך בלחץ הנסיבות היא נרמסה לא פעם ולא יצאנו נשכרים מכך.

טליק מתגלה כאיש עם מחשבה סדורה, לוגיקה מוצקה ורצון כביר להשפיע בדרך זו על המהלכים הקריטיים במלחמת יום הכיפורים, ולא תמיד ניתנה לו ההזדמנות אף להביא את דעתו וחבל. בדיונים שהוא מנהל ובדיונים ובפגישות הרבות שהשתתף בהם במהלך המלחמה מתגלה האדם המחזיק מעמד ברוח הסערה שלא נותן לה לסחוף אותו. למרות אורכו ומורכבותו, הספר נקרא בנשימה עצורה. מדהים עד כמה חיים האירועים והדיונים המוצגים בו, והם שואבים את הקורא לתוך הווה אחר, רחוק ולעתים נשכח. הישיבות המתוארות בספר מאפשרות לשפוך אור על תעלומות גדולות של אותה מלחמה, שהפתעה, הלם ואימה היו מנת חלקה מרגע שפרצה ולאורך התפתחותה. רגעים מצמיתים רבים מתוארים בכתיבה מאוד רזה ומעמידים אותך הקורא פעור פה

ישראל טל {1924-2010) נולד בצפת וגדל בבאר טוביה. במלחמת העולם השנייה התגייס לצבא הבריטי ושירת בבריגדה היהודית. היה מפקד גייסות השריון, ובמלחמת ששת הימים פיקד על אוגדת הפלדה. יזם וניהל את התוכנית לפיתוח הטנק הישראלי "מרכבה".

לכתבה באתר יד לשריון 17 בפברואר 2020:תמונה וספר שנכתב בדם ליבו

לכתבה באתר יד לשריון 8 באוקטובר 2019: ישראל טל ויאיר טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים לחץ כאן

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר