קבלת החלטות בשדה קרב כותרת

מחבר: אלישיב שמשי
שנת הוצאה: 2022
קוד זיהוי בספריה:

קבלת החלטות בשדה הקרב

אלישיב שמשי,  הוצאת מודן, 2022 ,כריכה קשה, 336 עמודים.

 זהו ספר מחקרי על קבלת החלטות בשדה הקרב, שבו חקר המחבר,  תא"ל (במיל) אלישיב שמשי, עשרות קרבות מרמה של מפקדי אוגדות, מפקדי מטיבות, מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות. הספר עוסק ברמה הטקטית וברמה המערכתית. רוב הקרבות המתוארים בספר הם מקרבות מלחמת יום הכיפורים ואחרים ממלחמת לבנון השנייה ומבצעים בעזה.

בחלק הראשון של הספר הוא מביא ממצאים עיקריים של המחקר, ובתוך כך לדוגמה הלחצים בקרב והשפעתם על קבלת החלטות, הדרכים לקבל החלטות בשדה הקרב, יצירתיות בקבלת החלטות בקרב, מלכודת המחויבות להחלטה קודמת, השפעת מיקום המפקד על איכות קבלת ההחלטות, השפעת הטכנולוגיה המתקדמת על קבלת ההחלטות, הפקת לקחים תוך כדי מלחמה ועוד.

קבלת החלטות בעת לחימה היא הנושא החשוב והמשפיע ביותר על ההישגים בשדה הקרב. המייחד את החלטות מהפקד בשטח הוא שהחלטותיו מתקבלות בתנאים של לחץ קיצוני שאינו דומה לשום מצב שבו נתונים מקבלי החלטות בתחומים אחרים. המפקד בשטח נמצא בתנאים של סכנת חיים שלו ושל חייליו ונדרש לקבל החלטות במציאות דינמית של אי ודאות, המשפיעה על איכות קבלת החלטותיו. ניסיונו של המפקד, ביטחונו העצמי, הבנתו ותפיסתו את המתרחש בשדה הקרב הם ייחודיים לו והם שקובעים את יכולתו לקבל החלטות נכונות. מפקדים שונים חושבים באופן שונה, מתנהגים באופן שונה ומקבלים החלטות באופן שונה.

המחקר מראה שבמציאות הדינמית של שדה הקרב, שבה נדרש מענה מהיר למצבים משתנים תוך כדי לחימה, קבלת ההחלטות השכיחה הייתה אינטואיטיבית. כלומר ההחלטות התקבלו בהליך קצר ומהיר שבו התבססו מפקדים בעיקר על ניסיונם ועל האינטואיציה שלהם. מפקדי קו האש, החשופים יותר לסיכונים ולאי ודאות, קיבלו יותר החלטות אינטואיטיביות, בייחוד בשטחים בנויים ובצמחייה סבוכה שבהם התאפיינה הלחימה בהתקלות בטווחים קצרים שחייבו תגובה מהירה. מתברר כי גם בדרגי הפיקוד הבכיר, שבהם מרבים לקיים תהליך חשיבה מסודר ושיטתי, השלימו מפקדים את התהליך בהחלטות אינטואיטיביות ובהתוויית רעיון מרכזי לפעולה, ובכך קיצרו מאוד את תהליך קבלת ההחלטות.

המפקדים המצליחים הקדישו מחשבה להחלטה המרכזית שלהם, משום שהיא הפכה להיות עוגן שהשפיע על החלטות משנה שקיבלו. הם ראו את תמונת הקרב הכוללת והפרטנית בו־זמנית, ידעו בכול זמן מתון מה חשוב יותר ומה יקדם אותם להשגת המשימה. כאשר נוצרה הזדמנות הם קיבלו החלטה מהירה כדי להחיש את השגת המשימה, וכאשר המצב הסתבך הם ידעו היכן להתערב כדי למנוע כישלון. החלטות המפקדים נבעו מאופיים, מן הידע והניסיון הקרבי שצברו ומהבנתם את המתרחש בזירת הלחימה

מן המחקר עולה כי המפקדים המצליחם הם אופטימיים בעלי ביטחון עצמי ובעלי חשיבה חדה ודינמית, הפועלים באחריות ובשיקול דעת בעת קבלת החלטות, הם ניחנים בחוסן פיזי ונפשי, מסתגלים מהר יותר לשינויים בשדה הקרב, מזהים מהר יותר איומים והזדמנויות, מבינים מהר יותר את משמעותם ומתמקדים בעיקר בתוצאה שהם רוצים להשיג, ופחות בנזק שעלול להיגרם; הם מכירים את הטבע האנושי ואת מגבלות הכוח, מבדילים בין האפשרי לבלתי אפשרי, ולא חוששים ליזום ולקבל החלטות נועזות להכרעה מהירה של האויב.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר