ראם סיפורה של חטיבה כותרת

מחבר: הדס ועופר רגב
שנת הוצאה: 2018
קוד זיהוי בספריה:

ראם – סיפורה של חטיבה

הדס ועופר רגב,  פורת הוצאה לאור,כריכה קשה, 351 עמודים, 2018

"שישה עשורים ויותר חלפו מיום הקמת חטיבת המילואים ראם. אלפי לוחמים היו שותפים ליצירת רקמת החיים של חטיבה זו. לחמנו במלחמות הגדולות, בימי הקרב, במבצעים ובהגנה על הגבולות. חזרנו ונפגשנו באימונים ובכוננויות במהלכן נרקמו היכרויות רבות ונוצרו חברות ורעות שהתגבשו על פני שנים, ונצרבו באש המלחמות ברגעים של להיות או לחדול." כך פותח סא"ל (במיל') יוסי עמיר, יו"ר עמותת ראם, את ההקדמה לספר, שהושק בכנס מרשים ביד לשריון, ביום 6 בדצמבר 2018.
הספר מביא את תולדותיה של החטיבה מיום הקמתה ועד ימינו, את לחימת הגבורה שלה במלחמות השונות ואת תעצומת הנפש של חייליה ומפקדיה. פרק נכבד מוקדש לחללי החטיבה לדורותיה עם תמונתו וסיפור חייו של כול אחד מהנופלים. הספר הוא פרי תחקיר מקיף שעשו שני העורכים – הדס ועופר רגב.

בשנת 1955 הוטל על אל"ם אריה שחר להקים חטיבת מילואים משוריינת שתהיה עתודה קרבית של פיקוד צפון, ובמקרה הצורך תוזנק ראשונה לקרב לסייע בתגבור הכוחות הסדירים. עוד בטרם השלימה החטיבה את התארגנותה פרץ מבצע קדש (אוקטובר 1955) .החטיבה נטלה חלק בקרבות הקשים ורבים מלוחמיה נהרגו ובהם המח"ט שמואל גלינקא.

במלחמת ששת הימים לחמה החטיבה בשומרון. המח"ט אורי רום הוביל קרב שנחשב מבריק בתעוזתו במבואות העיר שכם וקיבל את כניעת העיר עתיקת היומין. אחד מגדודי החטיבה (גדוד 377) השתתף בקרב בתל פאח'ר שברמת הגולן. משכם דילגו כול כוחות החטיבה לרמת הגולן והשתתפו בהדיפת הכוחות הסוריים לקו שסומן כקו הפסקת האש והוא תקף עד היום. החטיבה שנקראה עד אז חטיבה 37 נקראה מעתה חטיבה 179 .היא קלטה טנקים חדשים, הרבתה להתאמן ושכללה את יכולותיה.

במלחמת יום הכיפורים לחמה החטיבה ברמת הגולן בפיקוד אל"ם רן שריג. הטנקים שלה שהיו מוכנים וערוכים בימ"ח נלקחו ממנה בידי חטיבה 7 כמה ימים לפני פרוץ הקרבות. חטיבת ראם שגויסה בבהילות נאלצה לאסוף טנקים וציוד בדרכים שונות ומשונות ולוחמיה הוטלו לקרב הבלימה הקשה בקבוצות קטנות ועוד לפני שהשלימו את הציוד ההכרחי. בשל חוסר זמן לא נעשה תיאום כוונות, עניין שהשפעתו הייתה קריטית בהיתקלויות הראשונות. תיאום הכוונות בוצע תוך כדי קרב. רק בחלק מן הטנקים הוצבו מקלעים, לכמה מן המפקדים לא היו משקפות, והיו חיילים שיצאו לקרב בלי נשק אישי.

חטיבה 179 סימלה את גבולות מלחמת יום הכיפורים. לוחמיה הגיעו באש קרבות עד הנקודה המרוחקת ביותר הן בגזרה הסורית הן בגזרה המצרית. לוחמי החטיבה גויסו טרם ראשית המלחמה והיו מאחרוני המשוחררים מן השירות ביום העצמאות תשל"ד.

מחיר הדמים והשכול היה כבד מנשוא, צורב ולוהט. כעת היה על לוחמי החטיבה לדלות מתוך עצמם כוחות איתנים של התמודדות עם שיבה אל השגרה הברוכה, תוך הגשמת ערך הרעות עם חבריהם הפצועים בגופם והמצולקים בנפשם ועם המשפחות השכולות.

במשך עשרות שנים חלקו הלוחמים את סיפורם ומחשבותיהם בעיקר בינם ובין עצמם. רבים מהם התעטפו בשתיקה. רק לאחרונה, בחנוכה תשע"ט, הושלם הספר 'ראם – סיפורה של חטיבה' בו נפרס לראשונה סיפור הגבורה של חטיבת ראם, באיחור של 45 שנים.

חטיבת ראם החלה את דרכה בשם חטיבה 37 במלחמת סיני וזה היה שמה גם במלחמת ששת הימים. לאחר מלחמת ששת הימים שונה שמה לחטיבה 179 ,ולאחר מלחמת יום הכיפורים לחטיבה 673 ,ומשנת 2016 שוב חטיבה 179.

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר