כריכת הספר זירת הקרב

מחבר: אריה שמואלביץ
שנת הוצאה: 2007
קוד זיהוי בספריה:

זירת קרב; קרבות הכרעה בארץ-ישראל.
בעריכת אריה שמואלביץ, העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית ליד אוניברסיטת תל-אביב וההוצאה לאור – משרד הביטחון, 2007, 382 עמ'

ספר חשוב נוסף העוסק בקרבות חשובים על ארץ ישראל משחר ההיסטוריה. הוא מזכיר במהותו את הספר "היסטוריה צבאית של ארץ-ישראל בימי המקרא" בעריכת יעקב ליוור (מערכות, 1964), המוכר ודאי לרבים, המתעניינים בהיסטוריה הצבאית של ארץ ישראל. אך בעוד זה מצהיב על מדפינו, ומאיים עלינו באריכותו ובסגנון אקדמי מובהק, בא ספר זה, המצטיין בנייר משובח, המבטיח את עמידותו לשנים, ובעיצוב מאיר עיניים וידידותי, ומזמין אליו את המעוניינים ללמוד על מערכות מלחמה חשובות בשפה פשוטה וקולחת, עליה הקפידו הכותבים ללא יוצא מן הכלל.

ההיסטוריה של ארץ ישראל ומדינת ישראל מקבלת פרופורציה חדשה בשל חלוקת תקופה של למעלה משלושת אלפים שנה בעזרת סרגל היסטורי, המשמש כסרגל תוכן. מושג הזמן כמו מטשטש. בולט הדבר בזירות גיאוגרפיות דומות ממרחק אלפי השנים. בעמק יזרעאל כבש יהושע את העַי מידי הכנענים, בשיטה של כיבוש יעד בגישה עקיפה (מושג בן זמננו שאותו טבע לידל הארט), ושם גבר הגנרל סר אדמונד אלנבי במערכה האחרונה שלו על ארץ ישראל בשנת 1918 על העות'מנים ב"קרב מגידו", גם כן באמצעות הגישה העקיפה: האויב נפל במלכודת ההטעיה שלא אפשרה לו לזהות את כובד המתקפה הבריטית ולהתמקד במהלכיו.

הספר גם מתייחס לקרבות כושלים, כמו קרב אשדוד במלחמת העצמאות, שלמזלנו לא היו לתוצאותיו משמעויות אסטרטגית עבור המצרים, אלא הצלחה גרידא של מהלך ראווה טקטי, ובפועל נעצרו המצרים ולא המשיכו צפונה לכיוון תל אביב.

שתי המסות על מלחמת ששת הימים הן: מבצע "מוקד" – השמדת חילות האוויר הערביים במלחמת ששת הימים מאת סא"ל (מיל') יוסי עבודי וסא"ל (מיל') זאב לכיש, וכן כיבוש צפון השומרון במלחמת ששת הימים מאת אל"ם (מיל') אפרים קם.

עורכו של הספר, אריה שמואלביץ ז"ל, שעסק במשך שנים בהוצאתו לאור, לא זכה לחזות בפרי עמלו והעמותה הישראלית להיסטוריה צבאית הוציאה לאור את הספר לאחר מותו בהקדישה את הספר לפרופסור מרדכי גיחון ולפרופסור יהודה ואלך בהגיעם לגבורות.

דבורי בורגר