שלושה ניסים ודגל עברי כותרת

מחבר: שמיר-דרייבר יעל
שנת הוצאה: 2014
קוד זיהוי בספריה: AC8619

שלושה נסים ודגל עברי

שמיר-דרייבר יעל, הוצאת תל אביב: יעל שמיר, 2014, 343 עמ' איורים, מפות, פורטרטים

שמו המלא של הספר הוא "שלושה נסים ודגל עברי בצבא הבריטי" והוא מכיל קורות, מיתוסים והערכות של האלוף שלמה שמיר, שהיה מפקד הבריגדה היהודית מטעם "ההגנה" ומוסדות היישוב. השלימה והביאה לדפוס בתו יעל שמיר-דרייבר. הספר טרם הגיע לידינו ולאחר שיגיע נפרסם עליו כתבה מלאה.

וכך כותבת יעל בתו של האלוף שמיר בהקדמה:

אסופת הזיכרונות שבידיכם מתארת את שש שנות שירותו של אבי, אלוף שלמה שמיר, בצבא הבריטי במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך תקופה זו, שהייתה חלק מכונן בחייו, שימש אבי, אז שלמה רבינוביץ', בתפקיד מפקד הבריגדה מטעם "ההגנה" ומוסדות היישוב.

האסופה עברה לא מעט גלגולים. ראשיתה ביולי 2004 כאשר אבי החל בשחזור פרקים מתולדות חייו ובהעלותם על הכתב. תהליך השחזור החל בסדרת שיחות עם העיתונאי יוסף ארגמן. השיחות, שנרשמו והוקלטו, התנהלו פעמיים או שלוש בשבוע. כל שיחה, שהתמשכה כשעתיים, עסקה בנושא מסוים לאו דווקא לפי סדר זמנים כרונולוגי. בשלב זה של התהליך הסתמך אבי בעיקר על זיכרונו, שהתברר בדיעבד כמצטיין.

לאחר כל פגישה היה יוסף ארגמן מקליד את השיחה שהוקלטה, עורך אותה עריכה קלה, לעתים מוסיף הערה ומחזיר לאבי לקריאה. אבי היה מתקן את הטעון תיקון, וההקלדה המעודכנת הייתה נדפסת מחדש ונאספת אל קלסר הולך ותופח. לעתים היה "הטיפול" בתוצאות פגישה זו או אחרת עובר יותר מסבב תיקונים אחד. תקופת השיחות-פגישות נמשכה כעשרים חודשים.

כאשר מיצה אבי את שזכר, וכדי לבדוק את עצמו ולחזק את שהוקלד, החל תהליך של בדיקת הזיכרון האישי לאורם של מסמכים, של דיווחי עיתונות, של ספרות רלוונטית ושל תצלומים. חלק הארי של החומר הנוסף היה זה המצוי בבתינו, והחסר נשלף רובו ממאגרי מידע מקוונים. כחלק מתהליך זה העביר ארכיון משרד ההגנה הבריטי לרשותו של אבי עותק של תיקו האישי מימי השירות.

לאחר כמה סבבים של עדכונים נדפסו כ-300 עמודים המתארים את קורותיו של אבי בימי מלחמת העולם השנייה. האסופה, הגם שלא הייתה מוגמרת ומוכנה לדפוס, נשארה מיותמת עם פטירתו של אבי במאי 2009. ההשלמה עם חסרונו של אבי הייתה קשה וארכה כשנה. בתום תקופה זו לקחתי על עצמי לסיים את המלאכה והתוצאה הרי היא לפניכם.

במהלך עבודתי נברתי בארכיונים שונים הן בארץ והן בבריטניה, תקשרתי עם ארכיונים עירוניים בגרמניה, עלעלתי הספרי זיכרונות של חברים לנשק, ראיינתי, ככל האפשר, אנשים ששירתו עם אבי וסקרתי עיתונות ופרסומים שונים אחרים. כל אלה איפשרו לי הוספת אסמכתאות והערות שוליים, זיהוי דמויות המופיעות בתצלומים וכן תיקון מיקומם על ציר הזמן של שניים או שלושה אירועים, שלגביהם השתרבבה במקור טעות בלוח הזמנים.

הגם שעשיתי כמיטב יכולתי כדי להביא לדפוס אסופה נאמנה לזיכרונותיו של אבי, לרוח התקופה ולעובדות היסטוריות, ברור לי שלא הגעתי לידי שלמות. לכן, אודם לכם הקוראים על כל משוב ענייני כולל זיהוי דמויות שנותרו עלומות בתצלומים המלווים את המלל. תוך כדי עבודה על האסופה התברר שיש פרשיות בודדות שנשארו סתומות, שכן אבי לא הכביר עליהן מילים והתיעוד עליהן מועט. גם משוב עליהן יתקבל בשמחה.

ולסיום לא נותר לי אלא לקוות שהקריאה תאיר באור יקרות את פועלם של מתנדבי היישוב, שהבטיח, במידה לא קטנה, את כינונה של מדינת ישראל.

פרקי הספר

הספר מכיל שלושה עשר פרקים ומפתח שמות. ואלה פרקי הספר:

פרק ראשון המלחמה כבר פה, ואיפה אנחנו?

פרק שני קצין בצבא הוד מלכותו

פרק שלישי האם מקומי בצבא הבריטי?

פרק רביעי פעילות ציבורית ותפקיד חדש

פרק חמישי שמירה ואימונים בקירנאיקה

פרק שישי לידתו של החי"ל – רגע היסטורי

פרק שביעי לקראת הכניסה לחזית איטליה

פרק שמיני סוף-סוף נלחמים בגרמנים!

פרק תשיעי טארוויזיו: המפגש עם "שארית הפליטה"

פרק עשירי סיפוח למשרד החיפושים בגרמניה

פרק אחד עשר פעילות בברגן-בלזן לצד מטלות רשמיות

פרק שנים עשר סרני, בן-גוריון ו"יהודים לארץ ישראל!"

פרק שלושה עשר תרומת הצבא הבריטי לצה"ל

מפתח שמות