חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט מארס 2013

להלן לקט חודש מארס 2013 של ידיעות בנושאי שריון שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו”פ היוצא לאור על ידי משרד הביטחון/מפא”ת, בעריכת אל”ם (במיל’) יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל”ם (במיל’) שאול נגר

 

הנעה היברידית לרק”ם עתידי GCV של צבא ארצות הברית

MILITARY TECHNOLOGY, SPECIAL ISSUE 2013, עמ’ 31-30

Combat Sustainability

הכתבה מציינת את הדוח של הקונגרס האמריקני מנובמבר 2012 לפיו הדרישות לחיסכון בדלק ברק”ם נובעות לא רק מהמחיר העולה, אלא גם מהבעיות הכרוכות בהובלתו בזירת קרבות: אחוז ניכר מהנפגעים במלחמות עיראק ואפגניסטן נזקף לשיירות הדלק (מדברים על 20-15 אחוזים). במיזם הרק”ם העתידי הנ”ל מתחרות שתי חברות המובילות BAE ו-DGLS. בעוד GDLS מציגה רק”ם עם הנעה קונוונציונלית – דיזל של MTU, מציעה חברת BAE פתרון של הנעה היברידית: שני מנועי דיזל (סך הכול 1500 כ”ס), כל אחד מניע גנרטור ואלה מספקים אנרגיה ל-2 מנועים חשמליים ולחבילת מצברים.

היתרונות שמודגשים על ידי BAE לשיטה ההיברידית שלהם בהשוואה לקונבנציונלית (של המתחרים):

<!–[if !supportLists]–>§           <!–[endif]–>האפשרות להפעיל מנוע אחד בלבד, מתוך השניים, במצבים שונים – חסכון ישיר בדלק!

<!–[if !supportLists]–>§           <!–[endif]–>שימוש בחשמל בלבד במצב סטטי להפעלת מערכות הרק”ם (כמו מיזוג אוויר וצורכות חשמל)

<!–[if !supportLists]–>§           <!–[endif]–>אפשרות להשתמש באנרגיה החשמלית למטרות “חיצוניות” של הלוחמים בסביבה.

<!–[if !supportLists]–>§           <!–[endif]–>חיסכון ניכר בדלק – מצטטים מספרים המראים 30-15 אחוזים במצבים שונים.

<!–[if !supportLists]–>§           <!–[endif]–>ביצועים משופרים של הרק”ם – למשל האצה טובה יותר בכ-25 אחוזים.

בהנמקת הצורך בהנעה ההיברידית לרק”ם מציינים כמובן שהטכנולוגיה בשֵלה כעת, יותר מבעבר, לאור היישום ברכב מסחרי וגם את הגידול הניכר בצריכת חשמל למערכות האלקטרוניות המתרבות ברק”ם.

 

ציור המתאר את מיקום המרכיבים השונים של המערכת ההיברידית בתוך הרק"ם GCV

 

חיישן אקוסטי מתקדם כלל-כיווני יפותח להתקנה בכלי רכב

Microflown AVISA Obtain a R&D Contract to Install its Acustic Vector Sensors on Vehicle

משרד ההגנה ההולנדי העניק חוזה בהיקף של מיליון לירות שטרלינג למשך שנתיים, לחברת AVISA, לצורך מו”פ שיאפשר התקנת החיישן האקוסטי הכיווני על כלי רכב. החיישן יותקן ברכבי סיור ובכלי רק”ם ויקנה להם יכולת התמצאות אקוסטית בתלת-ממד ובכל ההיקף הכדורי. החיישן מסוגל לאכן ולסווג כל סוג של איום, לא רק ירי של נק”ל, אלא גם רקטות, פגזי ארטילריה, מרגמות, RPG, מסוקים ותנועה של כלי רכב. וכל זאת באמצעות חיישן אקוסטי-כיווני אחד בלבד, המצויד באלגוריתמים המאפשרים לו לטפל גם במספר איומים בו-זמנית. החיישן קטן במידותיו וניתן להתקינו גם על מזל”טים או על חייל רגלי.

בשנת 2012 כבר נרכשו מספר חיישנים כאלה, שנועדו לפעול כחיישנים סטטיים לא מאוישים. הפרויקט הנוכחי אמור להתאים אותם לפעולה בכלי רכב, ולהדגים אותם בניסוי, במהירות נסיעה של 80 קמ”ש. ההנחה היא שהחיישן ישפר מאד את השרידות של הכלי הבודד ועוד יותר את הכלים שנעים בשיירה, שיהיו מרושתים, ויוכלו לקבל התרעות על איומים בסביבה, כולל מסוקי תקיפה. החיישנים יוכלו לשמש גם בחניון לילה למשל, כשכל כלי רכב מצויד בחיישן והם קשורים זה לזה ברשת תקשורת.

 מראה של חיישן קולי

מראה של חיישן קולי

 

צריחון משוכלל לנשק קל פותח בסין

Norinco Rolls Out Enhanced RWS*

חברת Norinco הסינית פיתחה צריחון משוכלל לנשק קל – כינויו UW1. הוא מיועד להתקנה ברק”ם זחלי/אופני וגם על ספינות או מתקנים סטטיים. הצריחון ניתן להפעלה מרחוק ומתאים להתקנה של סוגים שונים של נשק קל כמו 7.62 מ”מ, 12.7 מ”מ, 14.5 מ”מ וגם מקלע רימונים 40 מ”מ, המתאים גם לירי רסיק-אוויר. בטן התחמושת: 600, 200, 150, 30 בהתאמה לנ”ל. הנעת הצריחון/הנשק נעשית על ידי מערכת חשמלית 24 וולט כשהאנרגיה מסופקת על ידי ספק כוח עצמאי, בצמוד לצריחון. הצידוד 360 מעלות וההגבהה ממינוס 5 ועד פלוס 60 מעלות. הכינון על ידי התותחן (“מרחוק”) מבוצע בעזרת צג שטוח צבעוני. קיימת אופציה להוספת מערכת לעקיבה אחר מטרות וכן מערכת לגילוי צלפים.

 הצריחון של Norinco

הצריחון של Norinco

 

הגנה אקטיבית לרק”ם מפיתוח של רייתיאון

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, פברואר 2013, עמ’ 14

Raytheon Tests APS

חב’ רייתיאון פיתחה מערכת הגנה אקטיבית לרק”ם בשם “Quick Kill”. המערכת מיועדת להגן מפני חימוש רקטי המשוגר מהכתף (כמו RPG) וטילים. הפיתוח בוצע בזמנו לפי הזמנת צבא ארצות הברית בעבור רק”ם ממשפחת FCS – התוכנית שבוטלה (ב-2010). בדצמבר 2012 ביצעה החברה מספר ניסויים בהם הצליחו להשמיד סדרה של איומים. בכוונת צבא ארצות הברית לבצע הערכה פורמלית של מערכות להגנה אקטיבית על רק”ם בתחילת 2013.

 

לצפייה בסרטון השוואה בים מערכת מעיל רוח והמערכת Quick Kill ראו כאן.

 

הפחתת משקלם של כלי רכב משוריינים

DEFENSE.ORG, 22 בפברואר 2013

Reducing the Weight of Armored Vehicles

במהלך הכנס:Winter Symposium AUSA שהתקיים לאחרונה בפלורידה, הציג פול רוג’רס, מנהל TARDEC (המרכז למחקר פיתוח והנדסה של רק”ם) את הנושא המעסיק את ראשי הצבא והוא הרצון להפחית את משקל הרכב המשוריין. בדבריו הוא ציין שאם הצבא רציני בטיפול בנושא, עליו לשקול מחדש את תפיסת פעולתו, במקום להסתמך רק על מדע החומרים שימשיך ויספק לו חומרי מיגון חדשים. אם רוצים להפחית בצורה משמעותית את משקל הרק”ם, יש להתחיל לבחון את תורת הלחימה ולהתבסס על טכנולוגיות נוספות, מעבר לטכנולוגיית החומרים.

משקל הכלים המשוריינים עלה בצורה דרמטית, לאור דרישת המפקדים להגן על כוחותיהם מאיומים פשוטים, כמו מטעני צד, אשר מציפים את צדי הדרכים בעיראק ואפגניסטן. עם הגידול הרב במשקל הכלים, מתלוננים המפקדים על פגיעה במהירות התנועה במהלך הקרבות. רוג’רס חוזר ומציין שאין לצפות להפחתת משקל כתוצאה מפיתוחים בתחום החומרים. ההערכה היא שבלי שתהיה פריצת דרך, מדובר בהפחתת משקלו של טנק רק ב-6 טונות בלבד במהלך 30 השנים הבאות. אבל אם הצבא מוכן לקחת סיכונים ומוכן לחשוב מחדש איך הוא נלחם, אזי ניתן לקצץ משמעותית במשקל רכב משוריין. למשל, אם שואפים להגיע לפלטפורמה במשקל 20 טונות, יש להוציא ממנה את החיילים ולתת לה יכולות אוטונומיות. רוג’רס ציין שאחרי 12 שנה של מלחמה בעיראק ואפגניסטן, הגיע הזמן שהצבא יקבל עליו סיכון מסוים כדי להפחית את משקל הרכב המשוריין. הוא עצמו מעוניין ומוכן לעבוד עם פיקוד הצבא בתחום התורה וההדרכה ולגבש מחדש איך הצבא מפעיל את הכוחות המשוריינים.

לדעתו הצבא צריך לבחון איך כלי הרכב המשוריינים יהיו חלק מכיתת הלוחמים ושהחיילים יוכלו להסתמך על הרק”ם שלהם לאיסוף ועיבוד נתונים בזמן אמת. רצוי שהרק”ם יוזן גם בנתונים מכטב”מים הפועלים בסביבתו.

מי שממונה בצבא היבשה על הרכש, דיברה בכנס על הצורך של הצבא להתמקד בסנכרון הפעילות בתחום המדע והטכנולוגיה עם המאמץ לאספקת ציוד טוב יותר ובזמן קצר יותר ללוחמים . רוג’רס ציין שהממונה על הרכש, אילצה את TARDEC לבחון את פעילותו בעתיד, מעבר לחמש שנים. דרישה זו סייעה להם להבין את המשמעות של טכנולוגיות עתידיות ובהמשך גם תעזור להם לקחת סיכונים מושכלים ומחושבים.

טנק אברמס אמריקאי "עמוס לעייפה"

טנק אברמס אמריקאי “עמוס לעייפה”

 

הסוואה בשדה הקרב המודרני

MILITARY TECHNOLOGYSpecial Issue 2013, 23-22

Signature Management on Modern Battlefield

במקביל להתפתחויות שחלו בטכנולוגיות הגילוי והזיהוי של איומים בשדה הקרב על ידי אמצעי תצפית יום-לילה, מכ”ם וכו’ התרבו הדרישות להסוואה, הסתרה והטעייה. “הדרך היעילה ביותר למנוע היפגעות היא על ידי מניעת ההתגלות”. הכתבה מתייחסת לטכנולוגיות המתקדמות של ההסוואה בכלל, אך בעיקר לפעילותה של חברת Barracuda השבדית זה 50 שנה. זו “תופרת” פתרונות ייחודיים לפי דרישת הלקוחות, תנאי השטח, האקלים וכיו”ב, מול איומים מולטי-ספקטרליים. החברה מתאימה ערכות הסוואה משלושה סוגים: לרק”ם בתנועה, למטרות סטטיות ולחייל הבודד.

התכניות העיקריות בהסוואה של רק”ם נייד הן: ערכות שבנויות ממודולים-מותאמים לרק”ם ולשטח, שניתן להתקין ולהחליף תוך זמן קצר, נפח ומשקל קטנים, הענקת בידוד סולרי ותרמי שמקטין את עומס החום על הצוות והמכללים. אביזרים שמאפשרים נשיאת זיווד/ציוד נוסף של הצוות מחוץ לרק”ם. בהסוואת מטרות סטטיות משתמשים במסכי הסתרה דו ותלת ממדיים היעילים הרבה יותר מרשתות ההסוואה המקובלות להגנה מפני אמצעי תצפית למיניהם ומכ”ם. לגבי הלוחמים, מדובר בפתרונות כמו רשת הסתרה אישית או ביגוד מיוחד, תוך צמצום המגבלות של אלה מבחינת משקל נוסף ונוחיות התפעול.

בגד הסוואה של חברת Barracuda

בגד הסוואה של חברת Barracuda

 

שיתוף פעולה רייתיאון-תעש לפיתוח פצמ”ר מונחה

LAND WARFARE INTERNATIONAL, פברואר-מארס 2013

Raytheon – IMI Team USMC* PERM*

צוות של החברות רייתיאון ותעש, קיבלו מחיל הנחתים בצבא ארצות הברית (USMC) חוזה לפיתוח והדגמה של פצצה מונחית מדויקת למערכת “סיוע אש: ***EFSS שלהם. מערכת זו מבוססת על מרגמה 120 מ”מ נגררת עם קנה סלול. ביצוע הפרויקט תוך 18 חדשים. הפצמ”ר (פצצת מרגמה) אמורה להגיע לטווח של 17 ק”מ ולפגוע בדיוק של 20 מ’! ההנחיה תתבסס על ביות על כתם לייזר – לרייתיאון ניסיון בתחום זה מהפגז הארטילרי Excalibur. מבנה הפצמ”ר יתוכנן על ידי תעש. פיתוח זה מבוצע במקביל לפעילות המתחרה, של חברת ATK, העובדת בשיתוף עם יצרני EFSS – חברת GDOTS – על פי חוזה בסכום של 14.3 מיליון דולר. [הטווח של EFSS היום הוא 8.2 ק”מ בלבד]. משני הפתרונות ייבחר על ידי הנחתים בסוף התהליך אחד, שייכנס לייצור סדרתי.

* USMC = United States Marine Corp.

** PERM = Precision Extended Range Munition

*** EFSS = Expeditionay Fire Support System

 פצצת מרגמה מדויקת של תעש ובעלת טווח מוגדל

פצצת מרגמה מדויקת של תעש ובעלת טווח מוגדל

 

מעבדה ניידת לייצור אבי-טיפוס בצבא ארצות הברית

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, פברואר 2013, עמ’ 6

US Army Printing Promises to Accelerate Prototype Production

לאחרונה השלים צבא ארצות הברית את המעבדה הניידת (במסוק או במשאית) השנייה, שמאפשרת לייצר בשדה ובמהירות אבי-טיפוס של חלקים מחומרים שונים. המעבדה מותקנת בתוך מכולה 20 רגל, וכוללת מגוון של ציוד לייצור ובדיקה של אבי טיפוס: המכשיר הבסיסי הוא מדפסת תלת-ממדית עם מחסניות של חומרים תרמו-פלסטיים ליצירת עובי תלת שכבתי של עשיריות מ”מ, עד לגופים בגודל 305x254x254 מ”מ בדיוק של 0.241 מ”מ!

במעבדה נכללים: מכונת CNC, 5 צירים עם מחסנית של 20 גלי עיבוד שבבי; מיקרוסקופ דיגיטלי עם מצלמה תלת ממדית; ערכה של כלי עבודה ומדידה מדויקים, חותכי פלסמה, מכשירי ריתוך הלחמה וכו’; שולחן בקרהHD ; תקשורת לוויינים ועוד. המעבדה מבודדת מרעש ומקבלת אנרגיה מגנרטור 40-35 Kw. פיתוח המעבדה נעשה על ידי צבא ארצות הברית ARDEC* וחברת Exponent

הכתבה מציינת שמשרד ההגנה האמריקני מתכוון להרחיב את השימוש במדפסות תלת ממדיות והתחיל להשקיע כ-30 מיליון דולר במכון במדינת Ohio (Youngstown). חושבים אפילו על ייצור של חלפים מורכבים כמו למטוס F35.

* Ardec = Army Research, Development and Engineering Command

 מדפסת תלת-ממדית של ORDbot לאילוסטרציה

מדפסת תלת-ממדית של ORDbot לאילוסטרציה

 

חלופה לניווט מדויק בהעדר GPS

Filling the Gaps When GPS Goes Flat, 11/2/13

http://www.army-technology.com/features/featuregps-technology-locata-us-department-defense/

למרות השקעות עתק במערכת GPS, המערכת עדיין נתקלת בבעיות מתן שירות במצבים של חסימות או בפעולה באזורי תבליט ותכסית קיצוניים (ואדיות וקניונים, אזורים אורבניים וכמובן בתוך מבנים). חברת Locata מציעה פתרון לבעיות ה-DOD האמריקני בתחום הניווט המדויק באמצעות מערכת ה-Locatanet.

מערכת Locatanet, שהופעלה להדגמה באתר שדה הניסויים White Sands בארצות הברית, פועלת באמצעות התקנה של מספר משדרים קרקעיים באזור הפעולה, כאשר משדר המאסטר מסנכרן את השעון שלו למקלט GPS פנימי. שאר המשדרים מסתנכרנים עם משדר המסטר ללא צורך בשעון אטומי, ומשדרים 4 סיגנלים בתחום 2.4 GHz ISM Band. המקלטים משתמשים בתחנת בסיס GNSS סטנדרטית וברשת תיקונים על מנת לספק מיקום מדויק באזור הפריסה. באמצעות 10 משדרים הציגה החברה בהדגמה כיסוי של 3,500 קמ”ר. המערכת הגיעה לדיוקים של 6 ס”מ אופקית ו-11 ס”מ אנכית בעבור מטוס שטס בגובה 25,000 רגל, ביצועים אשר היו טובים יותר מהתכנון.

המערכת צפויה להשתלב בפרויקט UHARS של חיל האוויר האמריקני – Ultra High Accuracy Reference System. המערכת זולה יותר לתפעול ותחזוקה מאשר מערכת ה-GPS, ויכולה להוות חלופה מקומית זולה למדינות שאינן מעצמות על.

 סכמה של מערכת Locatanet

סכמה של מערכת Locatanet