טנק המרכבה סימן 4 - הטנק החדש שלנו

 

טנק המרכבה סימן 4, כמו כל אחד מקודמיו בשעתם, הוא פריצת דרך משולבת מבצעית וטכנולוגית. הוא מבטא השקפת עולם מוצקה וברורה של צה"ל בתחום הלוחמה ביבשה. השקפה זו אומרת כי מרכיב התמרון ימשיך להיות המכריע בלחימה ביבשה בטווח הנראה לעין.

הפיתוח והייצור של טנק המרכבה סימן 4, יש בהם מסר חשוב נוסף והוא השמירה והטיפוח של התעשייה הביטחונית הענפה הקשורה במרכיב הכוח העיקרי ביבשה. מסר זה בולט יותר אם נביא בחשבון כי הפיתוח והייצור נמשכים על אף המצוקה התקציבית המלווה אותנו זמן לא קצר.

בטנק מרכבה סימן 4 יש פריצת דרך מכל היבט של כושר הביצוע בלחימה: בעוצמת האש, בניידות וכן במיגון והישרדות. פריצת דרך זו תביא ללא כל ספק לעדכונים בטכניקות הלחימה וכן במבנה וארגון של יחידות השריון. באותה מידה גם מערך האחזקה הקשור בטנק המרכבה סימן 4, אשר נבנה בדגש על תאימות טובה יותר לאחזקה בתנאי מלחמה, יזכה לעדכון מהותי כדי לתמוך בראש וראשונה בהחזרה לכשירות ללחימה במהירות המרבית.

גם בהיבט הכלכלי ההצטיידות בטנק המרכבה משתלמת יותר מכל עסקת רכש.

זרוע היבשה וחיל השריון הם שהציבו את היעדים האתגריים בפני המתכננים ומנהלת תוכנית הטנק הצליחה לממש את הטנק לשביעות רצון מלאה.

הטנק מרכבה סימן 4 נבנה לפי הקו המנחה האופייני לכל משפחת טנקי המרכבה והוא להקנות הגנה מרבית לצוות הטנק ולמערכותיו החיוניות. לפי עקרון זה ממוקם הצוות במרכז הטנק וכל החומרים והמערכות שמהם בנוי הטנק משמשים, בנוסף על תפקידם הפונקציונאלי, גם כתוספת מיגון לצוות. בתחום המיגון וההישרדות מן הראוי לציין כי לצוות הטנק בסימן 4 יש יכולת מצוינת ללחימה מתוך הטנק ללא צורך בחשיפה מיותרת, ובכך עולה השרידות של הצוות.

בתחום עוצמת האש ראוי לציין מספר מרכיבים: תותח הטנק הוא אמנם בעל קנה רגיל של 120 מ"מ וקדח חלק אך הוא פיתוח חדש המותאם לירי של תחמושת נ"ט יותר אנרגטית אשר תופיע בעתיד. נוסף על כך, לראשונה בטנק המרכבה הותקן מחסן תחמושת מוגן בכיס הצריח המאפשר זמינות גבוהה יותר של טעינת התותח כאשר נדרש ירי מהיר ויש בכך גם תרומה בתחום הנדסת אנוש. עוד יצוין כי מערכת הלחימה עם בקרת האש המשוכללת מאפשרת סימולציה אוטונומית ומלאה של תהליכי הכינון והירי ובכך יכול צוות הטנק להתאמן תוך חיסכון בחלופות של אימון מחוץ לטנק.

בתחום הניידות הותקנה חטיבת כוח המתקדמת בעולם בהספק של 1500 כוח סוס אשר ביחד עם המזקו"ם היותר משוכלל מאשר במרכבה סימן 3, הופך את הטנק לבעל עבירות שטח הטובה בעולם.

ועם כל השכלולים הבולטים של מרכבה סימן 4, סיסמתנו הייתה ועודנה – האדם שבטנק ינצח. לשם מיצוי מלא של העוצמה החדשה הטמונה בטנק זה ישולבו בו אנשי צוות באיכות שתאפשר את מיצוי כל היכולת. אנו מאמינים בטנק המרכבה סימן 4 ובוטחים בו ומשוכנעים כי בידינו כלי הלחימה הטוב שבעולם בלוחמת היבשה.

אביגדור קליין, תא"ל (מיל.)

קצין השריון הראשי לשעבר