פלס"ר 401 התאמנה בלוחמת סבך בתרגיל מסכם מסלול

היחידה המובחרת של חטיבת השריון התאימה את הכשרותיה לשדה הקרב המודרני ותרגלה מיומנות לחימה בעומק האויב: "הצוות המצומצם הוא יתרון בשדה הקרב"

 דנה פטרוב (מאתר צה"ל, 28 בנובמבר 2013)

 

פלס"ר 401 קיימה בשבוע שעבר תרגיל מסכם מסלול אשר נערך באזור הגליל העליון והבקעה ודימה מלחמה במתאר הצפוני. התרגיל הכיל בתוכו שילוב של כל התכנים אשר נלמדו החל מיום הגיוס – מכישורי חי"ר בסיסיים ועד לסיור, לוחמה והסוואה. "התרגיל בעצם חותם את המוכנות של הפלס"ר לבצע משימות אופרטיביות בחירום, גם במתאר צפוני וגם במתאר דרומי", אמר מפקד פלגת ההכשרות, סגן איתי מונהייט. "ההכשרה של הצוות הזה הייתה ההכשרה הכי רלוונטית ומותאמת למציאות מבין כל הכשרות הפלס"ר בעבר. זה התבטא בכך שתרגלנו דברים שבאמת רלוונטיים למציאות – במקום תרגיל עם מוקשים תרגיל עם הליכה ארוכה, דברים שבאמת משתמשים בהם", הוסיף.

התרגיל, אשר נמשך חמישה ימים, החל בהליכה של 13 ק"מ מאזור הכנרת והקמת עמדות תצפית באזור הגליל העליון. לאחר מכן הוסק הכוח למרחב אליקים, וערך תרגיל רטוב בבסיס האימונים הפיקודי (בא"פ). הלוחמים סיימו את התרגיל בטיפוס על הר הסרטבה שבבקעה, שם חיכו להם חבריהם לפלס"ר 401.

במהלך התרגיל נשאו הלוחמים משקלים כבדים, שהגיעו עד ל-55 קילוגרם. "התרגיל היה תרגיל מתגלגל, ללא עצירה", סיפר מפקד צוות של מתגייסי נוב' 12, סגן נתי אידז'קובסקי. "עשינו הליכה מבצעית בלילה ודימינו התמקמות בעומק שטח האויב במהלך היום. תוך כדי כך, הלוחמים השיגו מודיעין ייחודי על מתחמי האויב באמצעות תצפית ופטרול", סיפר מפקד הצוות והדגיש כי "בבא"פ אליקים התמודדנו עם אחד האתגרים הגדולים בצה"ל – לוחמה בסבך, שמחייבת תקשורת ואורגניות בתוך הכוח, משום שאי אפשר לראות מי נמצא לידך".

תקופת ההכשרה של פלס"ר 401 אורכת שנה שלמה – כאשר בנוסף להכשרת חי"ר של שישה חודשים מקבלים הלוחמים גם הכשרות סבך ולש"ב (לוחמה בשטח בנוי) מתקדמות, לצד הכשרות, ניווטים ותצפיות. "אנחנו מקבלים הכשרות נרחבות שכוללות גורמים שבאים לידי ביטוי בלחימה בעומק האויב", ציין סגן אידז'קובסקי. "גדוד שלם לא יכול להיכנס לעומק האויב בחשאיות, ושם הצוות המצומצם של הפלס"ר הופך ליתרון, יחד עם ההכשרה שבגדודי חי"ר לא פוגשים אותה", הוסיף. לשריון מתגייסים מאות בכל מחזור, ואילו כמות הלוחמים שמגיעים לפלס"ר ומסיימים את ההכשרה מונה עשרות בודדות של חיילים בלבד.

לדבריו של סגן אידז'קובסקי, הצוות עמד בתרגיל בצורה טובה. "היה שבוע מאוד קשה, אבל מדהים", הוא ציין. "הצוות עמד באתגרים בצורה טובה מאוד, ידענו איך להתכונן לכל תרחיש וממה שלא ידענו הפקנו את הלקחים", סיכם.