משגר רקטי רב-קני - נפח אש בזמן קצר

משגרי רקטות רב-קניים בדמות קטיושה ואחרים התפרסמו כבר במלחמת העולם השנייה. השיגור הראשון של קטיושות לעבר ישראל בוצע על ידי ארגון פת"ח בסוף 1968. מאז ספגה ישראל אלפי רקטות. עם השנים נעשה הנשק הרקטי הרב-קני נעשה נפוץ, מתוחכם ומסוכן הרבה יותר.

 

ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

 

סרטון על מערכת חדישה בסוף הכתבה

 משגר רב-קני (240 קנים) בשם Jobaria על משאית מודרנית

משגר רב-קני (240 קנים) בשם Jobaria על משאית מודרנית

 משאית שלל עם משגר קטיושה רב-קני במוזאון בתי האוסף של צה"ל

משאית שלל עם משגר קטיושה רב-קני במוזאון בתי האוסף של צה"ל

 שיגור רקטה ממשגר רב-קני

שיגור רקטה ממשגר רב-קני

 

הקטיושה פותחה בברית המועצות והוצגה בשנת 1938, מעט לפני מלחמת העולם השנייה. פיתח אותה צוות מהנדסים בשנים 1929 עד 1933. מקור השם "קטיושה" אינו ידוע. נראה שהוא קשור בצורה כלשהי לשיר הרוסי "קטיושה" שתורגם לעברית בתור "קטיושקה", והיה מוכר בתקופת פיתוח הרקטה. ברוסית, "קַטְיוּשָׁה" הוא שם חיבה לאישה: השם קָתֵרִינָה התפתח לקַטְיָה – קַטְיוּשָׁההגרמנים כינו את הנשק הזה בשם "עוגבו של סטלין", על שום דמיון צינורות המשגר המקבילים לצינורות עוגב והקול שמשמיעה הרקטה. המשגר הותקן על כלי רכב שונים, ביניהם משאיות אמריקאיות מדגמי סטודיבייקר US6 ואינטרנשיונל, שנשלחו לרוסיה במסגרת הסיוע האמריקני, טנקים, טרקטורים שונים ואף כלי טיס.

השיגור הראשון של קטיושות לעבר ישראל בוצע על ידי ארגון פת"ח בסוף 1968. ב16 בספטמבר 1968, מעט לפני שמונה בערב, נורה מטח של שמונה קטיושות משטח ירדן לעבר בית שאן. ב-1 בינואר 1969 נורה לראשונה מטח קטיושות אל עבר קריית שמונה. ב-28 במארס 2006, יום הבחירות לכנסת ה-17, נורו 2 רקטות קסאם ורקטת גראד 122 מ"מ לעבר אשקלון. זהו הירי הראשון של "קטיושה" מרצועת עזה.

בסוף 1968 הוקמה בצה"ל סוללה סדירה של מטל"ר (מטול רקטות) שכללה שני סוגי משגרים שהיו שלל ממלחמת ששת הימים: משגרי 240 מ"מ דגם BM-24 ומשגרי 130 מ"מ.

 משגר רב-קני מתקדם בצה"ל

משגר רב-קני מתקדם בצה"ל

 

קַטְיוּשה (ברוסית: Катюша) הוא אחד השירים הרוסיים המפורסמים ביותר בתקופת מלחמת העולם השנייה והידועים ביותר בעולם. הבית הראשון של הגרסה העברית, בתרגום נח פניאל, שניסה לשמור על רוח המקור:

לִבְלְבוּ אַגָּס וְגַם תַּפּוּחַ,

עַרְפִלִים כִּסּוּ אֶת הַנָּהָר

וְקַטְיוּשְׁקַה אָז יָצְאָה לָשׂוּחַ

אֱלֵי חוֹף תָּלוּל וְנֶהְדָּר.

 משגר רב-קני ישן על שלדת טנק שרמן, במוזאון הרק"ם ביד לשריון בלטרון

משגר רב-קני ישן על שלדת טנק שרמן, במוזאון הרק"ם ביד לשריון בלטרון

 

משגר רקטי רב-קני אימתני

בסרטון המובא להלן נראה משגר רב-קני בשם Jobaria על משאית ארוכה, הנושאת למעשה מקבץ של משגרים של רקטות בקוטר 122 מ"מ, המונים יחד 240 קנים הנורים בתוך כדקה וחצי. דמיינו שטח בנוי תחת הפגזה כזו.

לצפייה בסרטון ראו כאן