כיצד נפרדים בשריון

חילופי מפקדים בשריון – ברמה של מג"ד, מח"ט וקצין השריון הראשי – הם חלק מהשגרה וההתחדשות בחיל השריון. טנקים משרתים תקופה ארוכה יותר וגם הם מתחלפים. האם יש לנו מסורת ראויה בחיל כיצד נפרדים?

 אל"ם (במיל') שאול נגר

דגל שק!

המסדר יעבור לדום. דגל שק! המסדר יעבור לדום. המסדר יעבור לנוח. מפקד יוצא נושא דבריו, מפקד בכיר אומר דבריו, המפקד הנכנס מצהיר על העתיד. תם האירוע. כן, לפעמים יש הרמת כוסית ואיזו עוגייה. שנים של פעילות הסתכמו ללא הטבעת חותם על המורשת וללא כיסוי תקשורתי נאות. בשנים האחרונות יצאו מהשירות טנקי המגח האחרונים, טנקי המרכבה סימן 1 וגם טנקי המרכבה סימן 2 משאירים מאחוריהם את העקבות האחרונות שיתכסו באבק ההיסטוריה.

לפני כחודש נפרד חיל האוויר ממטוס העיט (הלוא הם מטוסי הסקייהוק) בטקס רב רושם, בהשתתפות מפקד חיל האוויר ובמטס שבו נטלו חלק בכירי המפקדים בחיל האוויר. ולראייה – ראו בכתבה להלן:

http://www.israelhayom.co.il/article/338547

הצעה לפרדה מכובדת ומְמוֹרְשֶׁתֶּת (מלשון מורשת):

כל טקס החלפת תפקיד של מג"ד ומח"ט יכלול פרק מורשת של הגדוד או החטיבה בהתאם. פרק המורשת יכול לכלול צירוף של המרכיבים הבאים, בביצוע חיילים וחיילות של היחידה:

  • קריאת ההיסטוריה של היחידה מיום הקמתה ואבני הדרך העיקריות בנתיב הלחימה והמבצעים שלה.
  • סיפור תג היחידה או הסמל שלה.
  • השמעת קטעי קשר מפעילותה במבצעים.
  • קריאת שמות מפקדי העבר של היחידה (ראוי גם להזמינם לטקס).
  • תיאור חיי היחידה כיום באמצעות מפקדים צעירים המביאים את סיפורם האישי ביחידה ואת גאוותם.
  • בחלק מקדים לפני הטקס ראוי שגם המפקד היוצא וגם הנכנס יבצעו בשטח אימונים של היחידה, מסלול צוות, שבו הם משמשים מפקד ותותחן לסירוגין, כדי להבליט את חשיבות התותחנות כמרכיב בעוצמתו של הטנק ושל חיל השריון.

כל טקס של החלפת קצין השריון הראשי צריך לכלול דברים דומים, בהשתתפות כל הקשנ"רים בעבר.

כל יציאה של טנק מן השירות, וזה אינו מחזה של יומיום, צריך גם הוא לקבל ממד מורשת ראוי.

מומלץ שההצעה בכללותה תדון בהשתתפות קצין השריון הראשי ויגובשו כללים לטקסי החלפת מפקדים. ולא פחות חשוב, לכלול בהכנות ובביצוע את הממד התקשורתי של פרסום לקראת האירוע ובעקבות האירוע, הן בביטאון השריון והן באתר האינטרנט, וכן בפייסבוק ובכול אמצעי שיופיע ויהיה זמין.

ראוי חיל השריון וראויים מפקדיו לתשומת לב רבה הרבה יותר ולהוספת נדבך נוסף למורשת המכובדת והבלתי מוכרת דיה.

When you have to shoot…Shoot! Don't talk