טקס מיזוג אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומפקדת זרוע היבשה

בטקס חגיגי, ציינו בכירי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ומפקדת זרוע היבשה את מיזוג הגופים. הטקס נערך במחנה מטכ"ל ביום ג' 6 בספטמבר 2016.

אתר הפייסבוק של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה

 השבוע הוכרז רשמית מיזוג זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק: ״המיזוג יאפשר את ביסוסה של יבשה חזקה ואפקטיבית יותר, יסייע בהתייעלות משאבית, ויתרום לניהול ולמיצוי מרבי של השלם הלוגיסטי. הזדמנות אמתית לשינוי והתייעלות שתופנה לבניית כוחות יבשה איכותיים, נחושים ומבצעיים הנלחמים באמל״ח מתקדם ובתפיסות ותורות לחימה רלוונטיות.״

הטקס, בראשות ראש אט"ל אלוף אהרון חליוה, מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק ומפקד מערך הכשרת הפיקוד והמטה המבצעי אלוף יוסי בכר, היווה את נקודת הפתיחה להליך מימוש המיזוג ותום תקופת התכנון. במהלך השנה הקרובה צפויים לעבור הגופים מספר שינויים משמעותיים ביניהם חיזוק יכולות התכנון במז"י לצד שיפור תהליכי בניין הכוח ובכלל זה ההדרכה והאימונים כמו גם שיפור המענה הלוגיסטי לכלל צה"ל וליחידות היבשה. "ניתן לשמוע כאן את משק כנפי ההיסטוריה. יום אחד נוכל לספר על היום הזה, השעה הזו והמקום הזה", אמר האלוף חליוה במעמד. " אין לנו ארץ אחרת וחובת ההוכחה מוטלת עלינו. אני רוצה להודות למפקד הזרוע- אנו הולכים אחריך על מנת שהאיחוד הזה יביא לכולנו זרוע יבשה כמו שאנחנו חולמים עליה".

הסמל החדש של זרוע היבשה

 

הסמל הקודם של זרוע היבשה

מימין לשמאל, אלוף יוסי בכר, אלוף קובי ברק ואלוף אהרון חליוה בטקס המיזוג

 

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט מעניק למפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק את התג החדש

 

התג החדש … כבר בשימוש

 

מיזוג אט"ל וזרוע היבשה, מתוך אתר האינטרנט של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה:

בעקבות איחוד שניים מהגופים הגדולים בצבא: האיחוד בין זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) שיקרה בפועל ביולי 2016 הוא חלק מתר"ש "גדעון" ונועד לייעל את פעילות צה"ל ולשפר את רמת המוכנות שלו. הפרויקט נקרא "יבשה חדשה" (יח"ד) וזרוע היבשה תקבל בסיומו תג חדש. הוקמו כ-17 צוותי עבודה אשר בוחנים את ההיבטים השונים והתהליכים בשני הגופים, בהם: תקציבים, כוח אדם, פיקוד ושליטה ואף קשרי חוץ. "השאיפה היא לאפשר לכלל הגופים בזרוע לקיים את ייעודם, לצד ייעול וקיצור תהליכים", אמר ראש צוות המיזוג, אל"ם זיו אבטליון. "נקבל זרוע יבשה אפקטיבית שערוכה להתמודדות עם אתגרים משתנים בתר"ש הקרוב ואף יותר רחוק. תהיה הסתכלות על התמונה המלאה– שתאפשר ראיית השלם בבניין הכוח על כל מרכיביו. איחוד הסמכות והאחריות יהפכו את היכולת ליכולת שלמה".

כעת התהליך נמצא בתחילת שלב התכנון, אשר מתחלק למספר שלבים. בחודש הקרוב יעסקו הצוותים בלמידה ומיפוי בתחומים השונים, וינסו להבין איך אפשר לייעל תהליכים שונים ולמקסם את התועלת מתהליכים חדשים שיבנו במסגרת האיחוד. ככל הנראה יצומצמו כפילויות רבות שנוצרו אחרי הארגון מחדש שנעשה באגף ובזרוע אחרי מלחמת לבנון השניה, בו הוגדר מחדש המבנה והארגון של מז"י ואט"ל.

לאחרונה נערך כנס בהשתתפות מפקדים משני הגופים שנועד להסביר והתחיל את תכנון הזרוע המחודשת. גורמים שונים מעריכים כי מדובר במהלך הגדול ביותר בתר"ש "גדעון". במסגרת מיזוג הגופים הצבא צפוי להתייעל בעשרות תקני קבע, בנוסף על ההתייעלות שנקבעה לזרוע היבשה ואט"ל במסגרת תכנית הקיצוצים שקבע הרמטכ"ל. ככל הנראה, השינויים העיקריים יהיו בדרגי המטה בהם קיימות כפילויות, ולא בדרגי השטח. "במסגרת עבודת המטה בתר"ש "גדעון" מופו פערים ביבשה, ביניהם- חוסר בכתובת אחת לבניין הכוח, ביורוקרטיה וכפילויות שהיו תוצר של הארגון מחדש אחרי מלחמת לבנון השנייה".

עם זאת, ההתייעלות המשמעותית תהייה בשיפור תהליכים שונים. בשלב זה קשה להעריך מה יהיה היקפה, אך אפשר להגיד שמדובר בתהליכים גדולים כמו התעצמות ופיקוד ושליטה שהיקפם רחב מאד. כיום הסמכויות מפוצלות בין שני הגופים, לדוגמא שזרוע היבשה מציגה גרף אימונים אך היקף התחמושת הנדרש לרכש אינו מאפשר שליטה על רמת מלאי נדרשת לחירום ובעצם נוצר פער בהפעלת הכוח הלוגיסטי שעליה הוא אמון. "אט"ל מסתכל על האימונים והחלפים של הכוחותהלוגיסטים ואילו הזרוע מתמקדת באימונים של הכוחות האג"מיים, וכתוצאה מכך יש פערים בתהלכי בניין הכוח עד רמתהגייס", סיפר אל"ם אבטליון. "אט"ל מסתכל על המוביל והזרוע מסתכלת על המשאית הטקטית – אולם אין מי שרואה את כל השרשרת. תמיד תינתן עדיפות לכלי המתמרן ולפגז על פני הלוגיסטיקה למרות שכל אלו תלויים זה בזה".

למרות הכפיפות הפיקודית, בכלל מצבי השח"ם (השגרה, חירום ומלחמה) הפיקוד הלוגיסטי יהיה כפוף ישירות למטה הכללי תוך מתן מענה לוגיסטי רב זרועי לכלל הגופים בצה"ל כגון חיל האוויר וחיל הים. זוהי מגמה שהתעצמה בשנים האחרונות כחלק מהשילוביות בצבא, והיא גם חלק מתר"ש "גדעון". "אנחנו רואים אל מול העיניים את הקרב המשולב – הרב זרועי והרב חיילי", ציין אל"ם אבטליון. כך ימנע הצבא מחזרה על שגיאות העבר, הזכורות בעיקר ממלחמת לבנון השנייה שאט"ל עבר שינוי ענקי לפניה.

בשנת 2005, החליט הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') דן חלוץ, להעביר חלקים גדולים מאט"ל לזרוע היבשה. לפני המלחמה פורקה חטיבת הלוגיסטיקה המהווה חלק עיקרי בפיקוד הלוגיסטי, ופורקו גופים לוגיסטיים בפיקודים. כיום, מתוך הבנה כי הלוחם לא יכול להתקדם ללא הלוגיסטיקה לא נפגעו סמכויות הפיקוד הלוגיסטי. " אין צבא שיכול להתקיים בלי פיקוד לוגיסטי. יש עיסוק שגרה וזאת התמחות לכל דבר ועניין", אמר אל"ם אבטליון. לאחר הכשלים הלוגיסטיים במלחמת לבנון השניההחליט הרמטכ"ל אשכנזי להשיב את המצב לקדמותו. בניגוד לאז, הדגיש אל"ם אבטליון, נעשית כיום עבודה יסודית על מנת למנוע כשלים עתידיים. "אנחנו נכנסים לניתוחי עומק של התהליכים", הסביר. " זה תהליך מאד מהיר ויהיו תיקונים תוך כדי תנועה ויהיה שלב של למידה. הוא מאוד מורכב ודורש מאיתנו המון זהירות, סבלנות ואומץ. זה תהליך שצריך הרבה אומץ לעשות אותו אבל יש רק פתרון אחד – יבשה חדשה".