"ילדי טהרן" אלופי פיקוד בצה"ל – גרסת 2016 ברוסיה

"ילדי טהרן" הוא כינוי לאירוע היסטורי בתולדות העם היהודי בתקופת השואה הנוראית בו ניצלו שמונה מאות ילדים יהודים, עברו מסע מפרך מפולין דרך רוסיה, איראן ומצרים, הגיעו לישראל ונקלטו בהצלחה מעוררת הערצה. שני אלופים בצה"ל ינוש בן-גל וחיים ארז השתייכו לקבוצה זו.

 תא"ל (במיל') ד"ר אפרים לפיד

ו'מקור ראשון', רחלי מלק בודה 10 בספטמבר 2016

בראשית חודש אלול התקיים בקאזאן, בירת טטרסטאן ברוסיה, כינוס של "לימוד FSU", יוזמה לחיזוק הקשר של ישראל עם יהדות ברית המועצות לשעבר, אשר בראשה עומדים הנדבנים היהודים מת'יו ברונפמן ואהרון פרנקל ומנהל ביד רמה חייםצ'סלר. הכנס עמד השנה בסימן זיכרון לילדי טהרן.

בבית הכנסת המרכזי בקאזאן, עיר בה עברו הילדים במסעם העצוב, נערך בתפילת שחרית של ראש חודש אלול, עם תקיעת שופר, טקס מרגש לזכרו של "ילד טהרן", אלוף יאנוש בן גל, אשר הלך לאחרונה לעולמו, בהשתתפות אביטל, אלמנתו ושני בניו היתומים. יאנוש נולד בעיר לודז' ועם פלישת הנאצים לפולין, בהיותו בן שלוש, ברחו הוריו עמו לברית המועצות והגיעו לסיביר. הוריו נעלמו במהלך המסע, והוא נותר עם אחותו. השניים הגיעו לאיראן ומשם עלו לארץ ישראל עם ילדי טהרן ב-1943.

אלמנתו של יאנוש, אביטל בן גל, ציטטה מדברי ההספד של אל"מ במיל' הרב ישראל זינגרביץ', שתיאר את יחסיו המיוחדים עם יאנוש: "יאנוש אמר לי הדלת שלי פתוחה בפניך. יש לי בקשה ממך, שתברר לי על מצב רוחו של כל מפקד פלוגה בחטיבה. ממני מפחדים, לא יגידו לי הכול. אבל גם לי היו מצוקות. גדלתי כמעט פרא. יכול להיות שיש קצין בחטיבה שסובל והמח"ט אינו יודע. ומח"ט שלא יודע שקצין שלו סובל לא יוכל לפקד עליו בעת מלחמה'". במהלך השבת, סיפרה אלמנתו בדמעות: "אנשים נוטים לחשוב שפרשת ילדי טהרן הייתה ונשכחה וכולם התקדמו, אבל יאנוש כל החיים הרגיש כמו יתום שננטש, ולמרות כל מה שעבר הגיע להישגים מעוררי השראה. ליאנוש לא היו שונאים. לכל אחד היה את היאנוש שלו – הוא נכנס לנשמה של כל אחד".

משפחת בן גל בקזאן

אלוף חיים ארז, לשעבר אלוף פיקוד הדרום, אף הוא "ילד טהרן", שיתף את הנוכחים בדרכו המופלאה והצנועה בסיפור של המסע הארוך ובמשמעות העמוקה של שואה וגבורה. הוא סיפר : "הכרתי את יאנוש כמעט 60 שנה, הוא היה לוחם גיבור, חבר נאמן לדרך, וידע לקבל החלטות קשות בשדה הקרב, בחייו ובמחלתו. יאנוש לא מיצה את כל הפוטנציאל שהתברך בו, לא בתחום הצבאי ולא בתחום האזרחי. הוא חש כך, ואנו חבריו בטוחים שצדק וחבל שכך. השכול והסבל שחווה במסגרת ילדי טהרן ליוו אותו כל חייו ובכל תפקידיו".

כל בכירי התכנית והמשתתפים הרבים לא יכלו לעצור את התרגשותם הרבה בטקס. ערב קודם הציגה המפיקה דליה גוטמן את סרטה המרתק על ילדי טהרן.

אלוף מיל' חיים ארז ותא"ל מיל' צבי קן-תור שיתפו את הצעירים ברוסיה גם במפעל החשוב בלטרון של המוזאון להוקרת הלוחם היהודי מכל ארצות העולם. תא"ל מיל' ד"ר אפרים לפיד פנה לצעירים בקריאה שיהיו לוחמים פעילים במערכה הדיפלומטיה הציבורית המתנהלת גם ברשתות חברתיות והתמודדות עם BDS.

מימין לשמאל, תא"ל (במיל') אפרים לפיד, אלוף (במיל') חיים ארז ותא"ל (במיל') צביקה קן תור

 

מ'מקור ראשון':

כנס לזכר יאנוש בן גל: "הרגיש כיתום שננטש"

כנס לימוד FSU, שנערך בקאזאן שברוסיה, הוקדש לזכר האלוף לשעבר ולזכר 800 ילדי טהרן שהוא נמנה ביניהם. "הם ההוכחה שהכל ניתן להשיג בעבודה קשה – להגיע מהכי נמוך להכי גבוה"

 

כנס לימוד FSU בעיר קאזאן שברוסיה הוקדש לזכרו שלאביגדור (יאנוש) בן גל, שנפטר השנה, ולזכרם של 800 ילדי טהרן שיצאו במלחמת העולם ה-2 מוורשה והגיעו במסע תלאות גדול לישראל דרך רוסיה, איראן ומצרים.

בן גל, ששימש כאלוף פיקוד צפון במלחמת יום הכיפורים והיה ממתכנני מבצע אנטבה, נחשב למפורסם שבילדי טהרן. הוא נולד בעיר לודז' ועם פלישת הנאצים לפולין, בהיותו בן שלוש, ברחו הוריו עמו לברית המועצות והגיעו לסיביר. הוריו נעלמו במהלך המסע, והוא נותר עם אחותו. השניים הגיעו לאיראן ומשם עלו לארץ ישראל עם ילדי טהרן ב-1943.

 

אהרון פרנקל, אלי בן דהן, חיים צסלר, הרב דוד סתיו ומתיו ברונפמן. צילום: באדיבות לימוד FSU

 

האירוע התקיים בהשתתפות 600 צעירים יהודים תושבי האזור, ובנוכחות אלמנתו של יאנוש, אביטל בן גל, ושני ילדיהם. בין הנואמים בכנס: סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, אלוף (במיל') מילדי טהרן חיים ארז, תא"ל (במיל') צביקה קן תור, תא"ל (במיל') אפרים לפיד, הרב הראשי של רוסיה ברל לאזאר, יו"ר לימוד FSU מת'יו ברונפמן, נשיא לימוד FSU איש העסקים אהרון פרנקל, ומייסדי לימוד FSU חיים צ'סלר וסנדרה קהאן.

במהלך הכנס הוקרן סרט המתאר את מסעם של ילדי טהרן, ולמחרת נערכה האזכרה הרשמית בבית הכנסת הגדול של קאזאן. את הטקס פתח חיים צ'סלר, מייסד לימוד FSU. "מילדי טהרן יצאו שני גיבורי צה"ל, אלוף פיקוד דרום חיים ארז, ואלוף פיקוד צפון יאנוש בן גל ז״ל. הם ההוכחה שהכול ניתן להשיג בעבודה קשה – להגיע מהכי נמוך להכי גבוה. זה מה שאנו מנסים לעשות בלימוד, לתת למשתתפים את הכלים להתקדם ולהתפתח, ולהבין שהכול ניתן להשיג. אסור להתפשר, אסור לוותר על להיות יהודי גאה. בסוף זה משתלם", הוא אמר.

יאנוש בן גל ב-2004 צילום: יוסי אלוני

 

אלמנתו של יאנוש, אביטל בן גל, ציטטה מדברי ההספד של אל"מ במיל' הרב ישראל זינגרביץ', שתיאר את יחסיו המיוחדים עם יאנוש: "יאנוש אמר לי 'אני יודע מה סיפרו לך עלי, אבל אל תשים לב, הדלת שלי פתוחה בפניך. יש לי בקשה ממך, שתברר לי על מצב רוחו של כל מפקד פלוגה בחטיבה. ממני מפחדים, לא יגידו לי הכול. אבל גם לי היו מצוקות. גדלתי כמעט פרא. יכול להיות שיש קצין בחטיבה שסובל והמח"ט אינו יודע. ומח"ט שלא יודע שקצין שלו סובל לא יוכל לפקד עליו בעת מלחמה'".

מוקדם יותר, במהלך השבת, סיפרה אלמנתו בדמעות: "אנשים נוטים לחשוב שפרשת ילדי טהרן הייתה ונשכחה וכולם התקדמו הלאה. אבל יאנוש כל החיים הרגיש כמו יתום שננטש, ולמרות כל מה שעבר הגיע להישגים מעוררי ההשראה.ליאנוש לא היו שונאים. לכל אחד היה את היאנוש שלו – הוא נכנס לנשמה של כל אחד".

אלוף במיל' חיים ארז, מילדי טהרן וחברו הקרוב של בן גל, סיפר: "הכרתי את יאנוש כמעט 60 שנה, הוא היה לוחם גיבור, חבר נאמן לדרך, וידע לקבל החלטות קשות בשדה הקרב, בחייו ובמחלתו. יאנוש לא מיצה את כל הפוטנציאל שהתברך בו, לא בתחום הצבאי ולא בתחום האזרחי. הוא חש כך, ואנו חבריו בטוחים שצדק וחבל שכך. השכול והסבל שחווה במסגרת ילדי טהרן ליוו אותו כל חייו ובכל תפקידיו".

נשיא לימוד FSU איש העסקים והפילנתרופ אהרון פרנקל סיפר על חברותו עם בן גל במשך 20 שנה: "יום אחד הלכתי עםיאנוש ברחוב בן יהודה בת"א. עצר לידנו נהג מונית ושאל את יאנוש – 'לאן אתה צריך? אקח אותך לאן שתרצה בלי תמורה'.יאנוש השיב 'לא תודה, אנחנו הולכים פה למסעדה קרובה, אבל למה אתה מציע לי?' נהג המונית השיב – 'הייתי חייל אצלך בפלוגה, היה מסדר לילה, מסדר מפקד. כולם לבשו מעילים, ואני איבדתי את שלי. קראת לי, ואני בתוכי חששתי איזה עונש אקבל. הורדת את המעיל שלך, בשיא הקור נשארת עם חולצה קצרה, נתת לי אותו, והורית לי לחזור לשורה'. זאת האנושיות של יאנוש".

גם סגן שר הביטחון בן דהן סיפר על היכרותו עם יאנוש: "בתחילת שנות ה-80 הייתי הקש"א (קצין קישור ארטילרי) של הר דב. יום אחד הגיע אלוף פיקוד צפון בן גל למוצב וביקש לפגוש את הקש"א. בתור קצין צעיר חששתי מאוד מהמפגש, כולם ידעו על קשיחותו של אלוף הפיקוד.

"התקרבתי אליו, והוא ביקש ממני להסתכל במשקפת ולזהות מקום מרוחק כמה קילומטרים בתוך לבנון. היה שם מקבץ חדש של אוהלים שלא היו שם כמה ימים קודם ולימים נקרא 'הפתאח-לנד'. יאנוש שאל אותי האם אני רואה את המטרה ובשלווה הורה לי 'אש'. בתור קצין תותחנים צעיר לא הבנתי האם הוא מתכוון ל'רטוב' או ל'יבש'. יאנוש אמר לי – 'אני אלוף הפיקוד, אמרתי אש – אז אש!'. יריתי ופגענו במטרה. יאנוש בכך רצה להראות שאנו לא אדישים לכלום. אתם (המחבלים) חושבים שתקימו מחנה טרור ואנחנו נשתוק? או בשפה של הקצינים היום 'נכיל אותם'? – יאנוש לא הכיל כלום! יש איום חדש על ישראל – מיד אנחנו פוגעים בו".