הצבת לוח זיכרון ללוחמי גדוד הסיור 134 בעין זיוון

לעיונכם מצגת על הצבת לוח זיכרון ללוחמי גדוד הסיור (גדס"ר) 134 בעין זיוון שבצפון. הגדס"ר בפיקוד סא"ל חנני תבור פעל במלחמת יום הכיפורים בחטיבה 179 של אל"ם רן שריד באוגדה 210 של האלוף דן לנר

דובה פרימרמן (לוחם בגדס"ר במלחמת יום הכיפורים)

לוח הזיכרון של גדס"ר 134 שהוצב ליד עין זיוון

במלחמת יום הכיפורים נלחמתי עם גדוד סיור 134 בגולן. על פועלו של הגדוד לא פורסם כמעט ואנשיו נשארו כמעט עלומים. הגדוד לחם בגבורה, עצר והשמיד טנקי האויב רבים מאוד, ואיבד רבים מלוחמיו. אנשי הגדוד, יחד עם מפקדת האוגדה, בסיוע יד לשריון, החליטו להאיר את פעולת הגדוד ולהקים לוח שינציח את לחימתו. שמות החללים כבר הונצחו בחניון של הגדוד בעין-זיוון, והלוח בא להסביר בקיצור את מהלך הקרבות. הסרת הלוט הייתה ביום 12 בנובמבר 2013.

הכיתוב שעל לוח גדוד סיור 134 במלחמת יום הכיפורים

גדס"ר 134 היה אחר מחמישה גדודים שהוקמו בשנת 1972 כגדודים אוגדתיים שהרכבם משלב טנקים, נגמ"שים וג'יפים. נועד להשפיע על זירת הלחימה האוגדתית על ידי השתלטות יזומה על שטחי מפתח ואספקת מודיעין זמין, איכותי ורלוונטי למפקדת האוגדה.

גדוד 134 מנה 565 לוחמים, מהם כ-10% קצינים. הגדוד שהיה מורכב מיוצאי סיירות ותיקות, היה בתהליך מואץ של קליטת טנקיסטים צעירים לשורותיו, עבר אימון הקמה בשבטה בשנת 1972 והיה מיועד לאימון נוסף בדצמבר 1973.

גדס"ר 134 היה גדוד אוגדתי בפיקוד סא"ל (במיל') חנני תבור והשתייך לאוגדה 36, אך במלחמת יום הכיפורים לחם במסגרת אוגדה 210, בפיקודם של אלוף דן לנר וסגנו אלוף משה בר-כוכבא (בריל) זכרם לברכה.

הגדוד לחם כתף אל כתף עם חטיבה 179 בפיקוד אל"ם (במיל') רן שריג, בקרבות הבלימה מול המאמץ הסורי העיקרי בגזרת חושניה, והשתתף בנחישות בעצירת הצבא הסורי שניסה לנצל את הצלחתו בהבקעת הקו הראשון, בימים שבת וראשון בבוקר (7-6 באוקטובר 1973), ולהעמיק חדירתו לכיבוש הרמה לכיוון הגליל.

מטבע הדברים עיקר עול הלחימה נפל על הטנקים, שהשמידו עשרות טנקי אויב, כשלוחמי הנגמ"שים והג'יפים מסייעים להם סיוע צמוד, הן בחילוץ ובפינוי נפגעים והן בחימוש ותדלוק הטנקים בסמוך לקו הלחימה. פלוגת המפקדה של הגדוד יזמה אספקת תחמושת ודלק, פרסה את תחנת האיסוף הגדודית תוך קריאה נכונה של צורכי פינוי הנפגעים, החזירה טנקים פגועים לכשירות והשתלבה ביחד עם סיירי הגדוד באבטחת הטנקים בלילות, כדי לאפשר לצוותים לאגור כוח לקראת המשך הלחימה. פעולה נמרצת וצמודה זו הצילה חיי רבים ואפשרה רצף לחימה.

בהמשך השתלב גדס"ר 134 בהתקפת-הנגד בגזרת חושניה ובעקירת הכוחות הסורים מהישגי הכיבוש שלהם בשטחי רמת הגולן.

על גדס"ר 134 (תחת פיקוד חטיבה 179) הוטל להיות הכוח המוביל בהבקעת מערכי הסורים על הציר הראשי קוניטרה-דמשק, ציר ההתקדמות היה מוגבל לתנועה וחשוף למערכי צבא הסורי בחן-ארנבה, שהוקמו משני צדדיו ולאורכו של הציר, והיו מעובים במוצבים עתירי נשק נ"ט, מוגנים בשדות מוקשים ובצבא סורי נחוש להגן על הציר המוביל לבירתו. הגדוד ספג נפגעים רבים. במשך כול שלבי הלחימה איבד הגדוד 35 מלוחמיו, יהי זכרם ברוך.

לציון דרכו של גדוד הסיור 134 ומופת ההקרבה של לוחמיו הקמנו פינת זיכרון זו, כדי שתשמש לחוויית נופש ובילוי למשפחות ולקבוות מטיילים.

כמו כן הקמנו פינת זיכרון נוספת למרגלות רכס בשנית (תל-חזקה), מקום בו נפגע נגמ"ש של הגדוד ונפלו שמונה אנשי צוותו. הנגמ"ש ניצב שם ומתוכו מתנשא עץ ארז – מצבה אילמת לזכרם של הנופלים.

לצפייה במצגת ראו כאן