תמונת פרופיל - מפקד טנק

סמ"ר נתנאל בן עמי עבר קורס אינטנסיבי ומפרך עד שזכה להיות מפקד טנק. הוא מספר לנו על שירות מאתגר, מספק וחווייתי בחיל השריון ועל איך זה מרגיש להיות הסמכות העליונה ביותר שאחראית על תפקודו של הטנק בשטח

 

ניצן קינר (מאתר זרוע היבשה, 12 בפברואר 2013)

סמ"ר נתנאל בן עמי 

הדרך: "התגייסתי לתפקיד של לוחם בחיל השריון ועברתי טירונות 03. בשלב האימון המתקדם כל לוחם לומד את אחד ממקצועות הטנק: נהג, טען או תותחן, ואני למדתי להיות תותחן. מיד בסיום האימון המתקדם יצאתי לקורס מט"קים (מפקדי טנקים). רציתי לצאת אליו כי הרגשתי שאני מסוגל ליותר ורציתי למצות את כול היכולות שלי. הקורס נמשך ארבעה חודשים, ונחשב לאחד הקורסים המאתגרים שקיימים בזרוע היבשה. למדתי במהלכו איך להיות מפקד טנק, על כול מה שמשתמע מכך. המט"ק צריך לשלוט בכל תפקידי הטנק, ללא יוצא מן הכלל, ואחד הדברים המרכזיים שלמדתי בקורס היה איך לבצע את שלושת מקצועות הטנק, עם דגש על שני המקצועות שהם לא מקצוע המקור שלי. מלבד למידת תפקידי הטנק, רכשתי יכולות פיקוד קריטיות ולמדתי הרבה תורות לחימה של חיל השריון שהמט"ק חייב להיות בקיא בהן כי הוא הסמכות העליונה ביותר שאחראית על הטנק. הקורס קשה ואינטנסיבי, כל מט"ק יסכים עם זה, אבל אני שמח שעברתי אותו כי התפקיד שווה את כל המאמץ".

התפקיד: "אחרי קורס המט"קים הייתי מפקד צוות בשלב האימון המתקדם של ההכשרה ואימנתי חיילים להיות לוחמי שריון. תפקיד המט"ק הוא מורכב ודורש חשיבה מחוץ לקופסה מפני שהמפקד לא מפעיל פיזית את הטנק אלא נותן פקודות לאנשי הצוות שמבצעים אותן. לכן חשוב להיות בהיר בזמן נתינת ההוראות, לחשוב תמיד כמה מהלכים קדימה ולנצח בצורה מיטבית על התזמורת הזאת של נהג, טען ותותחן.

רגע שלא אשכח: "השירות בתור מפקד טנק מלא בחוויות, אבל יש סיפור אחד שאני זוכר באופן מיוחד. בעת האימון המתקדם היינו בשבוע מלחמה, שבמהלכו ישנו בתוך הטנק. כול איש צוות ישן בתא שלו, עם כול הציוד עליו. זה היה חורף והטמפרטורות בשיזפון היו נמוכות מאוד, ובגלל זה הרשו לנו להתכסות בשק שינה כדי שלא נקפא מקור. בלילה התכסיתיבשק"ש והלכתי לישון בתא של מפקד הטנק. בבוקר, כשהתעוררתי, ניסיתי לצאת מהתא שלי וראיתי שאני לא מצליח כי יש משהו מעליי. הוצאתי את מה שהיה שם וראיתי שהכול ספוג מים. שאלתי את טען הטנק מה קרה והוא אמר שבאמצע הלילה ירד גשם אז הוא יצא בלילה מהתא שלו וכיסה אותי בשכפ"צ ובחליפת סערה. מבחינתו זה היה מובן מאליו לצאת בגשם ובקור לכסות אותי כדי שלא אירטב, ואני פשוט נדהמתי מהמחווה".

מה קיבלתי מהתפקיד: "התחלתי את הקורס עם הרבה היסוסים וספקות. למרות שרציתי מאוד להיות מט"ק, לא ידעתי איך להתנהל מול חיילים. אני חושב שהדבר המרכזי שקיבלתי מהתפקיד הוא עמידה מול קהל ויצירת סמכותיות. הבנתי שיחס האנשים אליך תלוי בגישה שאיתה אתה מגיע. אסור לפעול כמו רובוט וחשוב לראות את האדם שאיתו אתה מדבר, בגלל שכל אחד צריך שידברו איתו בצורה שונה".