בקרוב פלוגת רגלים מסייעת בשריון

האדם שבטנק ינצח, אבל עם סיוע: מחלקות תצפית, סיור ומרגמות יהפכו בקרוב לחלק אינטגרלי מכול גדוד שריון. "יוצאים לדרך חדשה"

כתבות נוספת בהמשך, וגם בחטיבה 7 יחלו הסבה למרכבה סימן 4

 יוחאי עופר (מאתר מעריב, 23 באוקטובר 2013)

תקציב הביטחון אמנם צומצם באופן משמעותי, אך בחיל השריון יחל בשבועות הקרובים הליך שונה והפוך לחלוטין, בו ישנה החיל את תצורתו המקורית בעשרות השנים האחרונות: על פי תוכנית שגובשה בשבועות האחרונים ועם הגיוסים הקרובים, חיל השריון מצרף לכוחותיו גם פלוגה מסייעת המוכרת דווקא מעולם החי"ר, בעיקר מהחטיבות הלוחמות.

על פי התוכנית, בכול אחד מגדודי הסדיר בחטיבה, תוקם פלוגת רגלים ובה שלוש מחלקות: מרגמות, תצפית וסיור, שיילחמו לצד הטנקים וינועו על נגמ"שים ורכבי ג'יפים מסוג 'האמר'. מלבד תפקידם כלוחמים יעברו לוחמי מחלקת הסיור סדרת 'הכשרות קרקע', יהיו אמונים לקבוע באילו צירים יוכלו הטנקים לעבור וידאגו להכוונת הכוחות.

לוחמי מחלקת התצפית יהיו אחראים לאיתור כוחות אויב, וכן יוגדרו כמומחי הגדוד בהפעלת אש שתגיע מבחוץ, דוגמת ארטילריה כבדה או ירי מסוקי קרב. לוחמי פלוגת המרגמות יהיו אמונים על מתן אש מדויקת באמצעות מרגמות מסוג "קשת".

"חיל השריון יוצא לדרך חדשה" אמר קצין שריון ראשי, תא"ל שמואל אולנסקי. "אנחנו בונים צוות קרב גדודי עם יכולות חזקה ומערך שלם של סיוע קרבי שיעבוד לצד הטנקים כתף אל כתף. אנחנו, בתוך מגוון האילוצים, רוצים לבנות משהו חזק וטוב. צוות קרב שידע להתמודד עם כל מה שיש מולו, ונבנה מערך חזק ביותר".

חייל מכווין טנק על גדר הגבול עם מצרים צילום: אי-פי

שדה הקרב השתנה

כאמור, כבר בחודש נובמבר הקרוב תצא התוכנית לדרך, כאשר בחיל השריון ייפתחו שני מסלולי הכשרות. המסלול הראשון ייועד לטנקיסטים, והשני ללוחמי הרגלים שכבר זוכים להיקרא "מערך הסיוע".

במקביל, יעברו הסבה לוחמים המשרתים כבר עתה בחטיבות 188 ו-7 ויינטשו את הטנקים בדרך להפיכתם ל'חי"רניקים' בעלי יכולות החדשות. מדובר בהליך שעשוי לקחת כארבעה חודשים, בסופן יהיו בנמצא שתי פלוגות מוכנות במתכונת החדשה. השאיפה היא כי עד חודש יולי 2015 יושלם השדרוג של החיל כולו כאשר בשלושת החטיבות יוצבו פלוגות שכאלו בכול אחד מהגדודים.

גורם צבאי בכיר העיד היום כי מדובר בשינוי שהחל לאחר עבודה מקיפה בה ניהלו בחיל השריון מחקר ובחרו במהלכו שורה של נקודות שדורשות טיפול, ובהן איתור האויב ומתן מענה לשטח הסגור והבנוי בו מוגבל הטנק, ועל כן נדרשים כוחות רגליים שיסייעו בשיפור אפקט היכולת, וכן העברת ידע וסגירת מעגל מהירה על מטרות שאינה נמצאת כיום על הטנק.

"חשבנו שכול בעיה נפתור עם טנק חדש ועכשיו הבנו שנדרש צוות קרב גדודי חדש" אמר הגורם, והוסיף כי "כשאתה מסתכל על צוות הקרב הגדודי החדש שיוקם, זה שם אותנו עם משהו מעט שונה, וברור לנו שעכשיו זוהי הזדמנות להתאים מחדש את חיל השריון לשדה הקרב שהשתנה אף הוא".

לדברי הגורם, גובשה בזרוע היבשה הבנה ולפיה נדרש חיל השריון לייצר יכולות חדשות, ולהכשיר כוח שיידע לתת מענה לביטחון השוטף מצד אחד עד למערכה כוללת מצד שני. "המציאות משתנה בשדרה הקרב היבשתי, ואלו שינויים שנדרשו כדי להיות יותר דומיננטיים. אנחנו מסתכלים על מה שקורה ובודקים איך עושים את חיל השריון טוב יותר, בעל תפיסה אחרת ומתקדמת יותר".

24 באוקטובר 2013: חידוש: פלוגת חי"ר בכול גדוד שריון. בחטיבה 7 יחלו הסבה למרכבה 4

השינוי המבני נערך במסגרת "מתיחת פנים" בחיל השריון. בחטיבה 7 יחלו הסבה למרכבה סימן

 לילך שובל (מאתר ישראל היום, 24 באוקטובר 2013)

טנק מרכבה סימן 4

בתקופה הקרובה יעבור חיל השריון מתיחת פנים שתכלול שינויים ארגוניים רבים. בשינויים אפשר למנות שלושה משמעותיים במיוחד: פלוגה אחת בכל גדוד שריון תהפוך לפלוגת מילואים, יוקמו פלוגות מסייעות בכל הגדודים הסדירים, וגדוד ראשון בחטיבה 7 יעבור הסבה לטנק מרכבה סימן 4.

לאחר השינוי יהיו בכל גדוד פלוגת טנקים ופלוגת חרמ"ש (חיל רגלים משוריין). כמו כן, בכל גדוד תוקם פלוגה מסייעת שיהיו בה לוחמי חי"ר, בעלי פרופיל 82 ויותר, ברמת רובאי 05 של חיל השריון. הפלוגה החדשה שתוקם תורכב משלוש מחלקות: תצפית, סיור ומרגמות.

כדי לבנות את הפלוגות תתחיל בקרוב הסבה, והחל מגיוס נובמבר יגויסו חיילים ייעודיים לפלוגה זו. הפלוגה המסייעת תקנה לגדודי השריון יכולות חשובות, ובהן סיור וניווט והפעלת אש מחוץ לגדוד, כגון ארטילריה ומסוקי קרב. הקמתן של הפלוגות החדשות עתידה להסתיים רק במארס 2016.

כמו כן, במהלך השנה הבאה יוסב גדוד ראשון של חטיבה 7 לטנקי מרכבה סימן 4. הגדוד הראשון של החטיבה שיקבל את הטנקים החדישים הוא גדוד 75. במקביל, לנוכח הקיצוצים התקציביים במערכת הביטחון, סופג חיל השריון מכה קשה בעקבות סגירת חטיבות במילואים, המורכבות בעיקר מטנקים ישנים יותר, כגון המגח וטנקי מרכבה סימן 1.

קצין השריון הראשי, תא"ל שמואל אולנסקי, אמר אתמול כי חיל השריון יוצא לדרך חדשה. לדבריו, "הדרך תתאים את צוותי הקרב הגדודיים לאיומים החדשים. במגוון האילוצים התקציביים, אנו רוצים לבנות יכולות חזקות וטובות".

שינוי מבני בחיל השריון: חיילי רגלים ישולבו בפלוגות

על פי המבנה החדש, יהיו בכל גדוד רק שתי פלוגות טנקים סדירות ובמקום השלישית תוצב פלוגת מילואים. בעתיד בכל חטיבת שריון יהיו גם פלוגת סיור וגדוד הנדסה סדיר

עמוס הראל (מאתר הארץ, 23 באוקטובר 2013)

תא"ל שמואל אולנסקי, אתמול. צילום: מוטי מילרוד

חיל השריון של צה"ל יוזם שינוי מבני וארגוני מרחיק לכת. לצד סגירתן המתוכננת של שש חטיבות שריון המתבססות על טנקים מדגמים מיושנים, ישנה החיל מהחודש הבא את מבנה היחידות הסדירות שלו. בגדודי הטנקים ישולבו בהדרגה גם פלוגות חיל רגלים מסייעות, שתפקידן לספק יכולות תצפית, סיור ואש תלולת מסלול (מרגמות) כסיוע לשריון.

קצין שריון ראשי, תת-אלוף שמואל אולנסקי, אמר אתמול (רביעי) במפגש עם עיתונאים כי השינוי במבנה הגדודים מתחייב לנוכח האתגרים החדשים בשדה הקרב בשנים האחרונות. לדבריו, יחידות השריון – כמו כל המערך המתמרן של צה"ל – נדרשות להתמודד עם אויב שונה במעבר, שפועל בשטחים בנויים, נטמע באוכלוסייה אזרחית ומפעיל מערך נרחב של ביצורים, נשק נגד טנקים ומטעני חבלה במטרה לעכב את התקדמות הכוחות התוקפים. כדי לאפשר לכוחות השריון להישאר אפקטיביים, התחייב שינוי בתפיסת ההפעלה שלהם.

עד היום הורכבו רוב גדודי השריון משלוש פלוגות טנקים סדירות בכל אחד, לצד פלוגת חרמ"שׁ (חי"ר משוריין). על פי המבנה החדש, יהיו בכל גדוד רק שתי פלוגות טנקים סדירות ובמקום השלישית תוצב פלוגת מילואים. החיילים הסדירים הנותרים ישרתו בפלוגה מסייעת ובגדוד תשתלב גם פלוגת חרמ"ש במילואים. בכל חטיבת שריון סדירה יהיו, גם בעתיד, פלוגת סיור וגדוד הנדסה סדיר.

כבר במחזור הגיוס של נובמבר 2013, יופנו חלק ממתגייסי השריון לפלוגות המסייעות ויעברו לשם כך מסלול הכשרה כלוחמי חי"ר. בפלוגות המסייעות החדשות יהיו מחלקת סיור, מחלקת מרגמות (שיפעילו מרגמות קשת חדישות, בקוטר 120 מילימטרים) ומחלקת תצפיות. תא"ל אולנסקי אמר כי "החיל יוצא לדרך חדשה ומכין את צוות הקרב הגדודי שלו לשדה הקרב העכשווי. אנחנו בונים את הגדודים עם יכולת חזקה של אש, איסוף מודיעין וצליחת מכשולים". לדבריו, דווקא עידן השינויים בצה"ל על רקע התוכנית לקיצוצים בתקציב הביטחון מאפשר לחיל הזדמנות לשדרג ולייעל את יכולותיו.

מה שנראה כעקב אכילס בתוכנית המתגבשת קשור בזמן האימונים. צה"ל מקצץ באימוני הסדיר והמילואים, לנוכח אילוצי התקציב. המבנה הגדודי החדש יחייב את השריון, הן הטנקים והן פלוגות החי"ר בחטיבות השריון, להתמחות במגוון רחב של יכולות ואמצעים ולהפעילם בתיאום. לא ברור אם פרק הזמן שמתכנן הצבא להקציב לאימונים יאפשר ליחידות לצבור רמה מקצועית גבוהה ולשמור עליה.

קצין השריון הראשי הוסיף כי החיל ימשיך לקלוט טנקי מרכבה סימן 4. בשנה הבאה יחל תהליך ההסבה של חטיבה 7 לטנקי מרכבה 4 חדישים, אחרי שהתהליך הושלם בחטיבה סדירה ראשונה, 401. בד בבד, ייסגרו שש חטיבות שריון במילואים ובהן טנקים ישנים מדגם מגח (פטון) ומרכבה סימן 1.

כך יתנהל הקיצוץ בחיל השריון: פלוגות סיור יצורפו לכל גדוד

כחלק מהקיצוץ בתקציב הביטחון הוחלט על שורת שינויים מבניים בחיל. לפי התכנית, לכל גדוד טנקים תצורף פלוגות סיור בעלת יכולות ייחודיות משלה. קצין השריון הראשי: "השינוי נובע מההבנה שהמציאות המשתנה מצריכה שינויים"

ניר דבורי (מאתר ישראל היום, 23 באוקטובר 2013)

קצין השריון הראשי, תת-אלוף שמואל אולנסקי, התייחס היום (ד') לצמצום היחידות ביחידתו עקב הקיצוצים בתקציב הביטחון. על פי התכנית יתווספו לכל גדוד בחיל השריון פלוגות סיור שיסייעו לכוחות בהגנה ובהתקפה.

לדברי תא"ל אולנסקי "השינוי נובע מההבנה שהמציאות המשתנה מצריכה שינויים בחיל השריון, המהווה את אחד החילות הדומיננטיים בתמרון היבשתי". אולנסקי הוסיף כי "אנו מנסים ליצור חיל שריון חזק שמותאם לאתגרים הקיימים, תוך התאמה למציאות התקציבית".

"בשנים האחרונות ניתן לראות כי האויב פועל מעומק שטחו לעומק שטחנו", ציין קצין השריון הראשי, "זאת באמצעות שיגור טילים ושימוש במנהרות, מבלי להבחין בין אויב לבין אזרח. אנו מכינים את עצמנו לכל אירוע, מהמערכה שבין המערכות ועד למלחמה כוללת, ובונים חיל שיודע להתמודד עם כל אחד מהתרחישים".

הפלוגות החדשות: סיור, תצפיות ומרגמות

תא"ל אולנסקי הסביר כי לכל פלוגה שתצטרף לגדודי השריון יהיה ייעוד ייחודי משלה. "לאחר עבודת מטה ארוכה הגענו להבנה שהדרך למקסם את יכולות החיל היא באמצעות הוספה של פלוגת סיור לכל גדוד, אשר תכיל מחלקת סיור, מחלקת תצפיות ומחלקת מרגמות".

לפי התכנית, מחלקת הסיור תורכב ממומחי קרקע, שידעו לזהות צירים ולהכווין כוחות בשטח, בדגש על טנקים. המחלקה תהיה רכובה על משוריינים. למחלקת התצפיות תהיה יכולת איסוף מודיעין והכוונה גבוהה ותהיה רכובה על גבי האמרים. למחלקת מרגמות תהיה יכולות ארטילריה גבוהות ומתקדמות.

"תכנית זו תצא לפועל תוך התחשבות והתמודדות עם המציאות התקציבית הקיימת", הדגיש תא"ל אולנסקי, "אנו מנסים לקדם את התהליכים הנדרשים מבלי לחרוג מגבולות התקציב ומשתמשים באמצעים הקיימים אשר יעברו התאמה מחדש".

מהפכה בשריון: כבר לא רק "חיל טנקים"

כחלק מההתאמות לשינויים בשדה הקרב, גדודי השריון יבנו פלוגות מסייעות מיוחדות של לוחמים רגליים. במסגרת המהלך יוצאו משימוש טנקים מיושנים. קשנ"ר: "השריון ימשיך להוביל את הכרעת המלחמה"

יהונתן שר, מז"ל ושחר רופין מאתר צה"ל (24 באוקטובר 2013)

מרכבה סימן 4 עם "מעיל רוח"

לסרטון ראו כאן.

חיל השריון עומד בפני מהפכה: מתוך הבנה כי חלף הזמן בו דיוויזיות של צבאות אויב יאיימו לגלוש לשטחינו, הגיעו בזרוע היבשה למסקנה כי גדודי הטנקים האימתניים בתוצרתם הנוכחית אינם מהווים פתרון אולטימטיבי מול האתגרים העכשוויים. בעקבות כך, הוחלט בחיל השריון להקים בכל גדוד פלוגה מסייעת חדשנית, עם יכולות איסוף קרבי וטכניקות אש מתקדמות. המטרה: בניית גדוד שריון חזק ומהיר יותר, המשלב יכולות חי"ר חסרות תקדים.

גדוד השריון במתכונתו החדשה יהיה מורכב משתי פלוגות טנקים סדירות ופלוגה אחת של מילואים, בנוסף לפלוגת החי"ר המסייעת החדשה שתכלול שלוש מחלקות ייעודיות – סיור, תצפית ומרגמות. כבר בגיוס נובמבר הקרוב יוצבו חלק ממתגייסי השריון לתפקידים במחלקות הסיור, התצפית והמרגמות של הפלוגה המסייעת, ויוכשרו לרמת רובאי 05 במסגרת מסלול האורך שמונה חודשים בשיזפון.

המהלך בא על רקע קיצוצים בתקציב הביטחון. בחיל השריון החליטו שגרזן הקיצוצים יכול לשמש גם כדי להשחיז את הלהב. במסגרת המהלך יוצאו משימוש מערכי טנקים ישנים משימוש. "זו בדיוק ההזדמנות להוציא לפועל את התוכנית החדשה", הסביר קשנ"ר (קצין שריון ראשי), תא"ל שמואל אולנסקי, כשנשאל לגבי השמועות על סגירת יחידות מילואים. "החיל מוציא ישן ומכניס במקומו הרבה חדש רלוונטי. ההוצאה משימוש של מערכי טנקים מיושנים היא מהלך שנעשה לאחר הרבה דיונים וסימולציות, ומתוכנן להיערך במקביל לבניית מערך הסיוע הקרבי".

השינויים מרחיקי הלכת הללו באים בעיקרם עקב שינויים בשדה הקרב. "הפלוגות המסייעות יהיו בעלות אמצעי שליטה ובקרה מתקדמים שיסייעו להן להעביר מסרים באופן מהיר ולכוון הטנקים לעבור מטרות אויב", הסביר רס"ן אריה ברגר, קצין האג"ם של חטיבה 188, אשר תהיה הראשונה להתחיל בהסבות לחי"ר. "השינוי הזה נעשה לאור אתגרי הקרב בשטחים סגורים ובנויים. כבר אין קרבות טנקים מול טנקים על גבעה חשופה. הכוחות החדשים יוכלו להכווין גדוד טנקים בין בתי כפר, או בתוך סבך, לפי צרכינו. בחרנו את האנשים הטובים ביותר כדי להוביל את המהלך הזה, שיהפוך את השריון לעצמאי יותר וייתן לו את כל היכולות שהוא יהיה צריך".

קצין השריון הראשי סיכם ואמר כי "צוות הקרב הגדודי יהיה מוכוון לאתגרים העכשוויים, עם יכולות חזקות של איסוף ושל אש חכמה. כמו בכל פעם שיהיה צורך להכריע במלחמה, התמרון היבשתי הוא זה שיעשה זאת, ובראש התמרון היבשתי יעמוד כמו תמיד, חיל השריון".