הרוסים מציגים טנק רוסי חדש? – לא טנק ולא חדש

הרוסים מציגים: טנק 2.0, גם מגן על עצמו וגם מסייע באש לכוחות שכנים. מומחה שריון רוסי הציג בפני עמיתים בארה"ב קונספט חדש של טנק, המצויד בכוח אש עוצמתי במיוחד. מערכת אתר האינטרנט של יד לשריון שופכת אור על הדיווח המטעה.

סא"ל (במיל') מיכאל מס. וכן מאמר בישראל דיפנס, דן ארקין, 1 באוגוסט 2016

מומחה שריון רוסי הציג בפני עמיתים בארה"ב קונספט חדש של טנק, המצויד בכוח אש עוצמתי במיוחד, ומסוגל גם להגן על עצמו ועל ציוותו וגם לסייע באש לכוחות טנקים רגילים וחי"ר בשדה הקרב.

הטנק הרוסי 2.0 הוא מערכת נשק רבת-עוצמה, הכוללת צריח שבו זוג תותחים אוטומטיים 30 מ"מ, ארבעה משגרי טילים מדגם ATAKA,  מקלע 7.62 ושני מטולי רימונים אוטומטיים – כל זה על טנק אחד, המורכב על שילדה של טנק המערכה T-72.

את הטנק החדיש הציג בשבוע שעבר רוסלאן פוחוב,  ראש המכון לבחינת אסטרטגיות וטכנולוגיות במוסקווה (CAST), באוזני חוקרי מכון החשיבה בתחומי מדיניות בוושינגטון. המומחה הרוסי פוחוב הסביר לאמריקנים כי הטנק 2.0 משמש בתפקיד כפול בשדה המערכה: הוא מסוגל להגן על עצמו ועל ציוותו הגנה פסיבית ואקטיבית מפני תקיפות טילי נ"ט של חיילי חי"ר, וגם לסייע באש לכוחות טנקים וחי"ר שכנים באמצעות טילי נ"ט.  "אפילו אם הטנק שלך מוגן באמצעות שריון  מושלם", אמר פוחוב, "ואפילו אתה מוגן בטנק אקטיבית ופסיבית, תחסוך מעצמך פגיעה אחת, אולי שתים. אבל אם הטנק ייפגע חמש פעמים, בסופו של דבר הוא מחוסל. לכן יש היום צורך בסוג חדש של טנק, תפיסה חדשה של הפעלת רק"ם – כלים בעלי כוח אש עצום.  לדבריו, הטנקים המודרניים מוגנים "פחות או יותר" ממטולי רימונים ומטילי נ"ט, אלא שהדגמים החדישים של אלו מסוגלים לחדור לשריון העבה ביותר המצוי כיום בעולם.

הכלי החדש 2.0 נבנה על בסיס לקחים שלמדו הרוסים באפגניסטן ובצ'צ'ניה, שם נפגעו טנקים מעמדות אש ברכסי הרים ומקומות עליונות של בתים באזורים אורבניים, והטנק לא מסוגל היה לירות לגובה.  הטנק החדיש 2.0, מבטיח המומחה הרוסי, חמוש בשילוב של טילים ואש תותחים אוטומטיים, וזו ההגנה הטובה ביותר נגד ירי נ"ט.

תוספת אתר יד לשריון: (ע"י מיכאל מס)

חבל שאתר מקצועי כמו ישראל דיפנס טועה ומציג "טנק" רוסי חדש, כאשר לא מדובר בטנק, ולא בכלי חדש. מדובר בכלי לחימה משוריין על גבי תובה מיושנת של טנק מסוג T72 , אשר יוצר על ידי המפעל הרוסי המייצר גם טנקים אחרים בניז'ניטאגיל, וניקרא "מפעל הקרונות של אוראל". הכלי מציג פתרון של צריח מוקטן מרובה במערכות נשק שנראה כאילו הוצמדו לגוף הצריח ע"י אפליקציה ממוחשבת ע"מ לתת מענה לכול סוג של איום, גם במחיר היות המערכות חשופות לכול פגיעה אפילו של נשק קל קטן קליבר.

דגם ממוגן יותר של הכלי המכונה טרמינטור 2 הוצג לממשל הרוסי בתערוכה ב-2013.

הטרמינטור מצויד במערכות נשק רבות הכוללות:

4 טילי נ"ט ATAKA 9M120 הנחשבים מיושנים. (יצור החל בשנות ה-80)

2 תותחים אוטומטיים בקוטר 30 מ"מ.

2 מקלעי רימונים בקוטר 30 מ"מ.

1 מקלע לרק"ם בקוטר 7.62 מ"מ.

טרמינטור 2

בשנת 2013 חשף מפעל הקרונות את הטרמינטור 2 במסגרת תערוכת הנשק בניז'ני טאגיל, גם כלי זה מבוסס על תובת טנקT72 בעל מנוע V-12 מיושן, כמו הטרמינטור המקורי. הכלי החדש צוין במספר BMPT-72 וגם הוא תוכנן לתפעול עצמאיכרק"ם לסיוע לכוח טנקים. המחשבה מאחורי הרעיון להתבסס על תובת טנק הקיימת בשימוש ע"י מדינות רבות, הינו מתן יכולת לרכוש פלטפורמה מוכרת, או להסב טנקים מתיישנים במערך השריון במדינות רבות בעולם המשתמשות בטנקים מסוגT72. בכלי מסוג טרמינטור 2, הוסרו מקלעי הרימונים, ואנשי הצוות צומצמו מ-5 בטרמינטור המקורי ל-3 בדגם המאוחר. שאר כלי הנשק וכמות התחמושת נותרו כמו בדגם המוקדם. שינוי משמעותי שבוצע בטרמינטור 2 הינו בתחום המיגון. למרות שהכלי החדש הינו קצר יותר ובעל משקל נמוך בהשוואה לקודמו הרי שרמת המיגון והכיסוי למערכות השונות הינה רחבה יותר ואף הינו מצויד במערכת סריקה כנגד מערכות תצפית ומדי טווח מבוססי לייזר. הכלי בעל היכולות המגוונות לא הוכנס לשירות הצבא הרוסי וצבאות אחרים, למרות התעניינות והזמנות ראשוניות. צבא קזאחסטן הזמין 10 כלים, וצבא רוסיה הכניס רק מספר כלים לצורך ניסוי אך דחה אותם היות והינם מבוססי פלטפורמה מיושנת מהתקופה הסובייטית.

סיכום:

למרות ההשקעה בפיתוח כלי יוצא דופן, המיועד לסיוע אש קרובה לכוחות המתמרנים, מדובר בתצורה אשר לא אומצה ע"י הצבא הרוסי כמו גם משתמשים פוטנציאליים אחרים. השימוש בצריח נושא חימוש מגוון החשוף לאש ורסיסים, אינם מנבאים שרידות גבוהה, ואילו השימוש בפלטפורמת טנק מיושנת מניסה את המתעניינים הפוטנציאליים. ובקיצור.. לא טנק, ולא חדש.

מערכת הצפייה הפנורמית של מפקד הכלי, מורכבת על הצריח ומיועדת לרכוש מטרות עבור התותחן ומפעיל מערכות הנשק.

הכלי מסוג BMPT טרמינטור מוצג בתערוכה ברוסיה ב-2009

טרמינטור 2 ב-2014

לצפייה בסרט על הטרמינטור, ראו כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=J_pA0Or0Cqg

 

לצפייה בהצגת הטרמינטור 2 ב-2013

https://www.youtube.com/watch?v=LEqYRaj6Kps

 

הצגת הטרמינטור -2 בתערוכתKADEX -2014 בקזחסטן:

https://www.youtube.com/watch?v=Qk_k9kFbYRs