קצין השריון שהורה על "מטח הכבוד" ב"צוק איתן" ימונה לסמח"ט חטיבת ברק

הפרקליט הצבאי הראשי המליץ רק על נזיפה נגד סא"ל נריה ישורון, שהורה על ירי פגזים לעבר הרצועה לזכר קצין שנהרג יום קודם לכן. עם ההמלצה להסתפק בנזיפה כתב הפרקליט כי הירי שלח "מסר המטשטש את גבולות המותר והאסור". סא"ל נריה, מפקד גדוד 82 במבצע 'צוק איתן' ימונה לסמח"ט 188.

 סא"ל (במיל') מיכאל מס. מתוך וואלה, אמיר בוחבוט 15 ביוני 2016

הפרקליט הצבאי הראשי תת-אלוף שרון אפק המליץ שלא להעמיד לדין את סגן-אלוף נריה ישורון, ששירת כמפקד גדוד שריון 82 במהלך מבצע "צוק איתן" והורה על ירי פגזים לעבר מבנה ברצועת עזה, אותו תיאר ברשת הקשר כ"מטח כבוד והצדעה" לקצין דימה לויטס שנהרג במקום יום קודם לכן. על פי ההמלצה, סגן הרמטכ"ל יאיר גולן יקיים הליך של נזיפה פיקודית לישורון, שהורה על מטח הפגזים לזכר קצין שנהרג יום לפני התקרית מירי באותו המבנה.

האירוע, שהתרחש בקיץ 2014, נחקר על ידי מצ"ח, ומהירי לא היו נפגעים. בחקירת המקרה לא עלו ראיות לכך שלא הייתה הצדקה מבצעית לעצם ביצוע הירי. עם זאת, הפצ"ר מצא כי דבריו של ישורון לפקודיו היו פסולים. לטענתו, מהדברים עלה מסר שירי מטח כבוד כמעשה נקמה הוא לגיטימי. "מסר כזה עלול לטשטש את גבולות המותר והאסור ולהכשיל חיילים ומפקדים שנחשפים אליו, בפרט בעת לחימה. המסר אינו תואם את ערכי צה"ל ויש באמירתו כשל פיקודי", נמסר.

סא"ל נריה ישורון – "ההספד עורר לא מעט הדים"

נוסף על ההמלצה לנזוף בישורון, הפצ"ר המליץ כי תוצאות ההליך הפיקודי יילקחו בחשבון במסגרת החלטות עתידיות לגבי שיבוצו וקידומו של הקצין. חקירת המקרה החלה בעקבות פרסומים בתקשורת על ביצוע המטח, לפיהם כוחות צה"ל ירו במכוון פגזי טנק לעבר ממרפאה ברצועה שממנה נורתה אש שהביאה למותו של לויטס. המקרה נבדק בעקבות ריאיון שהעניק ישורון, אז מפקד גדוד "געש", ובו אמר כי "בזמן ההלוויה החלטנו לירות מטח פגזים לעבר המקום שממנו קיפח את חייו".

בריאיון שנערך עם ישורון בשנה שעברה, סיפר הקצין לוואלה על הפרשה. "העברנו את הפלוגה לתדר אחד בקשר שכולם ישמעו אותו", שחזר. "וכשכולם – נהגים, תותחנים, טענים – כל אנשי הצוות שמעו את התדר בקשר, המעט שאני יכולתי לעשות כמפקד, זה לעלות בקשר ולתת את אותו הספד על דימה, המפקד הנערץ שנהרג אתמול פה ושבזכותו ובשביל המשך דרכו אנחנו צריכים להמשיך את המשימות שלנו ולהמשיך להילחם. לא ידעתי כשנתתי את ההספד הזה כמה הדים הוא יעורר אחר כך, והוא עורר לא מעט הדים".

לדבריו, משום שלא יכול היה להגיע להלווייתו של החייל שלו בגלל הלחימה הממושכת, ביקש ישורון להקדיש מטח ירי ברצועה לזכרו. "כשאתה נלחם, אתה לא יכול לאסוף את הגדוד או אפילו להוריד אותם מהטנק ולדבר איתם. מה שבחרנו לעשות בזמן ההלוויה הוא לאסוף את הפלוגה, והוריתי לירות מטח של כבוד, כמובן, למטרות לגיטימיות מבצעיות".

סרן דימה לויטס ז"ל, מפקד פלוגה בגדוד 82 במהלך מבצע 'צוק איתן'

כאמור, סא"ל ישורון ימונה בקרוב לסגן מפקד חטיבה 188.