סודי ביותר - הטנק הראשון מגיע לעזה - נובמבר 1917

שלוש פעמים בהיסטוריה השתתפו טנקים בקרב על עזה, במלחמת העולם הראשונה ב-1917, במבצע סיני ב-1956 ובמלחמת ששת הימים ב-1967. גם במבצעי צה"ל "עופרת יצוקה" ו"צוק איתן" לחמו טנקים בסביבת העיר עזה

 ליקט וערך אל"ם (במיל') שאול נגר

(תודה למיודענו רנ"ג במיל' ראובן גרינברג שחשף את הסרטון)

הקרב הראשון בהשתתפות טנקים בעזה נערך בנובמבר 1917 כאשר שישה טנקים של הצבא הבריטי לחמו נגד הטורקים, בקרב השני בעזה. ששת הטנקים בקרב השני על עזה באפריל 1917 לא הכריעו את הקרב והבריטים נסוגו עם כ-5900 אבדות. המפקד מארי הודח וגנרל אלנבי קיבל את הפיקוד.

בסרטון שאותו הביא יעקב גרוס, הטנקים בעזה צולמו כנראה רק ב-1918. הקרבות בעזה בהשתתפות הטנקים נערכו באפריל 1917 ובנובמבר 1917. הסרט צולם כנראה על ידי פרנק הארלי, ב-1918, ונמצא באוסף AWM בקנברה. העליתי את הקטע, כותב יעקב גרוס, לזכרו של בריגדיר סיר ג'ון מונש (John Monash), קצין השריון האוסטרלי היהודי הראשון, שפעל במלחמת העולם הראשונה.

לעיונכם כמה תמונות מסך מהסרטון:

 

בריגדיר סיר ג'ון מונש, קצין השריון היהודי הראשון

 

אחרי קרב עזה השלישי, כשהחי"ר באמת הלך ברגל…

 

המפלצת מגיחה מבעד לגדרות הצבר

 

בקרב השני על עזה באפריל 1917 השתתפו 6 טנקים. הם לא הכריעו את הקרב והבריטים נסוגו עם כ-5900 אבדות. המפקד מארי הודח וגנרל אלנבי קיבל את הפיקוד

 

שרידי אחד הטנקים שנפגע בעזה

 

לצפייה בסרטון ראו כאן:

https://www.youtube.com/watch?v=lkvZzvq5-5w&list=UU2DsDvhYrWwPeaDE4tGGnsA

 

הגנרל סיר ג'ון מונש (1865 – 1931) דמות מופת

קרב האמל במלחמת העולם הראשונה, שעליו פיקד גנרל מונש, יהודי יליד אוסטרליה, נחשב לקרב השריון האפקטיבי הראשון בהיסטוריה. מבחינת תפעול השריון, היה זה הקרב הראשון בו נוצלו יתרונות הטנקים במסגרת הקרב המשולב תוך חיפוי על מגרעותיהם באמצעות החיילות האחרים.

אל"ם (במיל') בני מיכלסון

(הכתבה התפרסמה לראשונה בביטאון "שריון" בגיליון 9, ספטמבר 2000)

הגנרל, סיר ג'ון מונש, מפקד צבא, מפקד חיל המשלוח האוסטרלי במלחמת העולם הראשונה, נולד במלבורן, השתלם בהנדסה, אך למד גם משפטים ורפואה. הוא לא היה איש צבא הקבע אך עלה לדרגת קולונל (אל"ם) בשורות הצבא הטריטוריאלי עד ערב מלחמת העולם הראשונה. מונש נשלח כמפקד חטיבה לחזית גליפולי שבתורכיה. בחזית זו זכו הוא ואנשיו להערכה על תעוזתם וסבילותם. לאחר הפינוי מגליפולי הועבר לחזית המערבית בצרפת. שימש כמפקד דיוויזיה כשנתיים עד מאי 1918, עת התמנה למפקד הקורפוס (גייס) וחיל המשלוח האוסטרלי (כ-200,000 חיילים) והועלה לדרגת לוטננט-גנרל (רא"ל). ביולי 1918 היא המצביא הראשון בהיסטוריה אשר תכנן והוציא לפועל התקפת שריון מודרנית בקרבהאמל (על אדמת צרפת), קרב שבו 60 טנקי סימן 5 הוליכו התקפה משולבת שבה פרצו הטנקים לאחר מסך עשן מתגלגל ארטילרי והשגת עליונות אווירית מעל שדה הקרב, כאשר לחי"ר לא נותר אלא לנוע אחרי הטנקים, לטהר את עמדות האויב ומערכותיו ולהיערך בסיום הכיבוש להגנה בשטחים השולטים.

שלב ההתבצרות בהגנה שבא לאחר מכן נעזר בטנקי הספקה אשר הביאו חומרי ביצורים ליעד ובכך חסכו אלפי סבלים. הקרב כולו הסתיים תוך 90 דקות לאחר השגת כל היעדים שנקבעו.

לדעת מפקדיו וכן לדעת גנרל פולר הבריטי הפך קרב זה למופת שלא היה לו אח ורע במלחמת העולם הראשונה והוא בישר את קרבות השריון של מלחמת העולם השנייה. מונש הוערך כמצביא גאון שהקדים את דורו. הקורפוס שבראשותו מילא תפקיד מכריע בהבקעת הקווים הגרמניים, תוך הפעלת שריון בשיטות דומות, באמיין, במערכה שכונתה 'יומו השחור של הצבא הגרמני'. מונש הוכתר באותות הצטיינות ואותות כבוד רבים ונחשב הגנרל הבריטי הבולט ביותר במלחמת העולם הראשונה. לאחר המלחמה חזר לעיסוקו כמהנדס והתמסר לפיתוח מפעל החשמל של מדינת ויקטוריה שבאוסטרליה. הוענקה לו דרגת גנרל מלא ובשנת 1928 כיהן כנשיא כבוד של הפדרציה של ציוני אוסטרליה. מונש הוא היהודי הראשון שזכה לדרגה ולתפקיד כה בכירים בצבא כלשהו.

על שמו נקרא כפר מונש הנמצא 3 ק"מ צפונית לצומת השרון (צומת בית-ליד) שנוסד בשנת 1946 בידי חיילים יהודים משוחררי הצבא הבריטי.

 

חומר רב אפשר למצוא על מונש גם באינטרנט. הנה כמה אתרים:

www.monashps.act.edu.au/sirjohn.htm

www.worldwar1.com/biocmon.htm

www.monash-hospital.com/au/sir.20.john.htm

www.naa.gov.au/research/factshet/FS121.htm

ביבליוגרפיה:

  1. הטנק מאת דאגלס אורגיל, עיונים בתולדות הטנק ובהתפתחותו, הוצאת מערכות, ת"א, 1980
  2. הטנק נשק התקפה מאת ארקדי תימור, הוצאת מדע ונצחון, ת"א, 1950
  3. ג'ון מונש מאת א. ז. סמיתרס, ת"א 1982
  4. הטנקים עולים מאת ג'ימס קארי, הוצאת מערכות, ת"א 1068

גנרל מונש בצרפת, 1918

 

פסל מונש רכוב על סוס באתר הזיכרון על שמו באוסטרליה, בטקס בשנת 1970