יום הזיכרון תשע"ג ביד לשריון

זכרם של 4969 חללי השריון צוין ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בטקס ביד לשריון. השתתפו בטקס בני משפחות שכולות, מפקדים ולוחמי שריון בעבר ובהווה, אורחים מן הארץ ומחו"ל ובני נוער. "אנו זוכרים ומזכירים את יקיריכם-יקירינו. הזיכרון אינו מקהה את כאב האובדן, אבל יש בו עוצמה המחזקת את היכולת להתגבר על הכאב ולהמשיך", אמר בטקס האלוף חיים ארז יו"ר עמותת יד לשריון

אל"ם (במיל') שאול נגר. צילום: גבי יפה ואבנר גאגין

ליד כותל השמות

התכנסנו כאן, באתר השריון, ועמנו מאות אלפי השריונאים ששרתו ולחמו במערכות ישראל, שזהו ביתם. כך פתח את הטקס המנחה הוותיק שלנו תנ"צ בדימוס אליהוא בן-און והמשיך: אתר השריון, אתר המורשת והגבורה של חיל השריון, הבית לשריונאים הוותיקים והסדירים כאחד, הממוקם בעמק איילון – חקוק היטב בתודעת עמנו. כאן קרא יהושע בן נון "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" – קריאה שהובילה להיענותו של בורא העולם לשנות את סדרי הטבע, ובכך הוכרעו חמשת מלכי האמורי. בסמוך אלינו הוביל יהודה המכבי את לוחמיו נגד עשרות אלפי הלוחמים הסָלְוֶקים, וניצחם בכוח התחבולה והגבורה.

ובימינו, התרחשו כאן המערכות הקשות ימים ספורים לאחר הכרזת המדינה, עד אשר במלחמת ששת הימים, הצבנו שוב את דגלנו בזכות גבורתם של לוחמינו ודבקותם במטרה.

היום אנו מתייחדים עם זכרם חללי מערכות ישראל, וביניהם 4969 חללי השריון, אשר שמותיהם חקוקים כאן, בכותל השמות.

ליד כותל השמות

מהלך הטקס

יזכור

יזכור עם ישראל את בניו ובנותיו, הנאמנים והאמיצים, חיילי צבא ההגנה לישראל, וכל לוחמי המחתרות וחטיבות הלוחמים במערכות העם, ואנשי קהילות המודיעין, הביטחון, המשטרה ושירות בתי הסוהר, אשר חרפו נפשם במלחמה על תקומת ישראל, וכל מי שנרצחו בארץ ומחוצה לה, בידי המרצחים מארגוני הטרור. יזכור ישראל ויתברך בזרעו ויֶאֱבַל על זיו העלומים וחמדת הגבורה וקדושת הרצון ומסירות הנפש של הנספים במערכה הכבדה. יהיו חללי מערכות ישראל, עטורי הניצחון, חתומים בלב ישראל לדור דור.

ליד כותל השמות

קדיש

קדיש אמר אריק שטיינברגר, אביו של איתי שטיינברגר ז"ל, לוחם פלס"ר 401 שנפל בקרב בסלוקי במלחמת לבנון השנייה ב-12 באוגוסט 2006. תערוכת צילומיו של איתי ז"ל מוצגת במרחב התצוגות ביד לשריון, והיא כוללת צילום אשר זיכה אותו לאחר נפילתו במקום הראשון בתחרות "צה"ל והסביבה בעין המצלמה".

אריק שטיינברגר, אביו של איתי שטיינברגר ז"ל, אומר קדיש

אריק שטיינברגר, אביו של איתי שטיינברגר ז"ל, אומר קדיש

אל מלא רחמים

תפילת אל מלא רחמים נשא החזן הצבאי יואל פולק

ליד כותל השמות

דברי קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר

משפחות שכולות, האלוף במילואים אודי שני, האלוף במיל חיים ארז, חברי עמותת יד לשריון, מפקדי חיל השריון ולוחמיו, מכובדי כולם,

65 שנות תקומת ישראל, ביום הזיכרון הזה, ערב יום העצמאות. אנו זוכרים ומוקירים את 4969 חללי השריון אשר לחמו בכול מלחמות ישראל, במבצעים ובביטחון השוטף.

גם השנה נוספו 2 חללים למשפחת השכול של החַיִל, לכותל השמות שלצדנו כאן באתר הגבורה של החיל ביד לשריון בלטרון: מורדרור דויד ז"ל ויוסף פרטוק ז"ל. גם השנה הוסיף חיל השריון על המחיר הכבד של הגנת גבולות הארץ. במבצע עמוד ענן, בהגנה על יישובי הדרום.

אנו מציינים השנה 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, ושוב השנה רועמים תותחי הטנקים ברמת הגולן כנגד אויב וצר. חיילי חיל השריון עומדים איתן בכול גבולות הארץ להגנתה, ממלאים את הציווי אשר הותירו לנו הנופלים לוחמי העבר, אשר נפלו במילוי תפקידם, תוך גילוי גבורה עילאית. ציווי ודרך חיים היא לנו להמשיך בדרכם. אנו חשים גאווה ונמשיך בקיום הערכים אשר הנחו אותם בקרב ובזכותם אנו ממשיגי הדרך – ערך הניצחון, החתירה למגע, מילוי המשימה בכול תנאי, היוזמה, ומעל לכול כפי שמתבטא באתר זה, ערך הרעות – הערך המקודש לנו השריונרים.

אנו ממשיכי הדרך, הכתף האיתנה והמחבקת של המשפחות, מהם אנו שואבים את הנוח ואת הזכות להמשיך; אנו לוחמים עם תקווה לעתיד שלא נידרש עוד – אבל דרוכים מתמיד, מוכנים לכל משימה וצורך, מצוידים ברוח לחימה, במורשת ועם מיטב הטנקים, להגן בכל עת על היקר לנו מכול – על עם ישראל ומדינת ישראל.

השם עוז לעמו ייתן, השם יברך את עמו בשלום.

קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר נושא דבריו

קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר נושא דבריו

דברי יו"ר עמותת יד לשריון האלוף (במיל') דברי חיים ארז

האלוף במיל' אודי שני מנכ"ל משרד הביטחון, קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר, אלופי צה"ל בסדיר ובמילואים, תא"ל במילואים אשר לוי שלחם במקום הזה במלחמת העצמאות, טלי ליפקין-שחק אלמנתו של רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק הרמטכ"ל ה-15, שהיה גם מפקד אוגדה משוריינת, חיילים, תלמידים, אורחים, חברי עמותת יש לשריון,

אנו מתייחדים היום, יחד עם כול עם ישראל, עם זכרם של 23,085 חללי מערכות ישראל מתחילת המאבק להקמתה של המדינה עד היום.

על לוחות הזיכרון ברחבי הארץ חקוקים זה לצד זה שמותיהם של לוחמי המחתרות בהגנה, בפלמ"ח, באצ"ל ובלח"י, אשר עם הקמת המדינה התגייסו לצה"ל ולחמו בגבורה למען עצמאות ישראל. על לוחות הזיכרון האלה חקוקים גם שמותיהם של עולים חדשים שניצלו ממכונת ההשמדה הנאצית במלחמת העולם השנייה, עלו לארץ בדרך לא דרך, לחמו ונפלו במלחמת העצמאות כדי להבטיח בית בטוח לעם היהודי, חיילים יהודיים שלחמו במלחמת העולם השנייה נגד הצורר הנאצי במסגרת צבאות בנות הברית, חזרו לארץ התגייסו לצה"ל והייתה להם תרומה מהותית בניצחון במלחמת השחרור ובהקמת צה"ל על חילותיו השונים. עוד חקוקים על הלוחות שמותיהם של לוחמים בשירותי הביטחון והמשטרה שנפלו במאבק נגד הטרור, צעירים בני הארץ וביניהם אחים לנשק מהעדה הדרוזית וממיעוטים אחרים, חיילים אשר נולדו וגדלו כבני חורין במדינת ישראל, אבל הבינו שהאחריות להמשך קיום המדינה וביטחונה מוטלת עליהם, ולמענה לחמו והקריבו את חייהם.

כאן ביד לשריון בלטרון אנו מנציחים 4969 שריונאים שנפלו בהגנה על קיומנו בכול המערכות. גבורתם, מורשתם וסיפור חייהם מהווה חומר לימוד לאלפי בני נוער וחיילים הפוקדים את קריית החינוך ואת האתר כאן בלטרון, התורם להכשרתם ולחיזוק רוחם של החיילים הצעירים המתגייסים לצה"ל ולחיל השריון.

חיילים ותלמידים יקרים,

המלחמה לעצמאותנו והניצחון בכל המערכות שנכפו עלינו ממלחמת העצמאות ועד היום גבו מחיר כבד מנשׂוא מהמשפחות השכולות, מכל אחד מאיתנו שאיבד חבר לנשק, וממדינת ישראל שאיבדה חבורה נפלאה של חיילים ואזרחים שיכלו לתרום למדינה תרומה שאין לה שיעור. צוואתם של הנופלים – לפעול למען המדינה וביטחונה – מחייב את כולנו.

עלינו לזכור שעדיין יש מדינות וגורמי טרור שחולמים לסיים את מה שהיטלר התחיל במלחמת העולם השנייה. רק העובדה שמדינת ישראל היא מדינה חזקה, עם מערכת ביטחון וצבא מאומן, מצויד ונחוש, היכול לגדוע כל יד שתורם עליו – היא הערובה לביטחוננו.

משפחות שכולות,

אנו זוכרים ומזכירים את יקיריכם-יקירינו. הזיכרון אינו מקהה את כאב האובדן, אבל יש בו עוצמה המחזקת את היכולת להתגבר על הכאב ולהמשיך.

הערב נחגוג את יום העצמאות ה-65 למדינת ישראל. המעבר החד מאבל השכול לשמחת החג מדגיש בצורה החזקה ביותר שרק בזכות גבורתם של הנופלים קמה ומתקיימת מדינת ישראל.

נשלח מכאן ברכת חזק ואמץ לחיילי צה"ל, ונקווה שלא יתוספו משפחות שכולות.

(האלוף במילואים חיים ארז היה מפקד חטיבת הצליחה 421 באוגדת אריאל שרון במלחמת יום הכיפורים וחטיבתו הייתה חטיבת השריון הראשונה שצלחה את התעלה).

אלוף (במיל') חיים ארז יו"ר עמותת יד לשריון נושא דבריו

אלוף (במיל') חיים ארז יו"ר עמותת יד לשריון נושא דבריו

הנחת זרים

עשרה זרים הונחו למרגלות כותל השמות.

זר משרד הביטחון הניח מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אודי שני.

זר צה"ל הניח האלוף (במיל') ג'קי אבן, שהיה סגן מפקד אוגדת הצליחה 143 ומפקד מתחם הצליחה, לכבודם של לוחמי מלחמת יום הכיפורים.

זר צה"ל ואלוף (במיל) ג'קי אבן

זר צה"ל ואלוף (במיל) ג'קי אבן

זר חיל השריון הניח קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר.

קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר וזר חיל השריון

קצין השריון הראשי תא"ל עפר צפריר וזר חיל השריון

זר עמותת יד לשריון הניחו יו"ר עמותת יד לשריון האלוף (במיל') חיים ארז, מפקד חטיבת הצליחה 421 במלחמת יום הכיפורים, יחד עם הגברת טלי ליפקין-שחק, אלמנתו של רב-אלוף אמנון ליפקין שחק הרמטכ"ל ה-15 של צבא ההגנה לישראל.

זר משטרת ישראל הניח רב-פקד עפר דרור.

זר המשפחות השכולות הניח אריק שטיינברגר אביו של איתי ז"ל.

זר הגיבורים והנכים הניחו גיבור ישראל רס"ן (במיל') משה לוי, שעל לחימתו במסגרת חטיבה 11 לחילוץ מעוז בודפשט בתעלה בסיני עוטר בעיטור הגבורה, ותא"ל (במיל') אמי פלנט, אשר על לחימתו כמ"פ בגדוד 77 בקרבות עמק הבכא ברמת הגולן הוענק לו עיטור העוז.

זר ידידי חטיבת גבעתי הניח את זר Memoriam friends of the March of living-South Florida Adults, יהודים אמריקאים התומכים בחטיבת גבעתי.

זר ידידים אמריקאים,In memory of those fallen The American Federation of Government Employees הניח מר ג'יי דיוויד קוקס (Cox).

הזרים למרגלות כותל השמות

הזרים למרגלות כותל השמות

התקווה

הטקס הסתיים בשירת התקווה.

כָּל עוֹד בַּלֵּבָב פְּנִימָה
נֶפֶשׁ יְהוּדִי הוֹמִיָּה
וּלְפַאֲתֵי מִזְרָח, קָדִימָה,
עַיִן לְצִיּוֹן צוֹפִיָּה –

 

עוֹד לֹא אָבְדָה תִּקְוָתֵנוּ
הַתִּקְוָה בַּת שְׁנוֹת אַלְפַּיִם
לִהְיוֹת עַם חָפְשִׁי בְּאַרְצֵנוּ
אֶרֶץ צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם.

הנחת זרים בפארק העוצבות

לאחר טקס הזיכרון שליד כותל השמות הונחו זרים גם למרגלות ארבע עשרה האנדרטות הפרוסות בפארק העוצבות, על ידי נציגי העוצבות בסדיר ובמילואים.

יום ביקורים עמוס ביד לשריון

יום הזיכרון הוא גם יום ביקורים שגרתי ביד לשריון, ולצד הבאים לטקס באו רבים גם לביקור באתר שפקדו גם את כותל השמות, את מכלול ההנצחה ואת שאר החלקים של האתר המרשים.

בכול שנה מבקרות ביום הזיכרון גם הילדות של גן רחל מכפר חב"ד

בכול שנה מבקרות ביום הזיכרון גם הילדות של גן רחל מכפר חב"ד

 

מבקרים ביד לשריון על טנק מרכבה

 

מבקרים ביד לשריון בוחנים את טנקי המרכבה

עמדה נערה מול הכותל - צלמת יחידת ההסברה ביד לשריון סמלת גבי יפה

עמדה נערה מול הכותל – צלמת יחידת ההסברה ביד לשריון סמלת גבי יפה