"אלה היו הרגעים קשים ביותר. אבל האמנתי שיבואו לחלץ אותנו מהתופת הנוראה שנקלענו אליה. שלוש שעות המ"פ היה בידיים שלי כשהוא גוסס. איש לא הגיע לתת לנו עזרה." זהו סיפורו של ניסים מגן, הלום-קרב ממלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן, שהמתין לילה שלו ליד גופתו של המ"פ הנערץ שלו, סרן משה ניר ז"ל, שגסס בידיו.

כריכת הספר מגן וצינה

 אל"ם (במיל') שאול נגר. צילום: טוראי עומר כץ, יד לשריון

כריכת הספר מגן וצינה
כריכת הספר מָגֵן וְצִנָּה, 124 עמודים, כריכה רכה.
הספר, כפי שכתוב בעמוד הפתיחה, "מוקדש לחיילי צבא הגנה לישראל ולכוחות ביטחון העומדים על משמר הארץ". 
אפשר להשיג את הספר אצל ניסים מגן, מושב חצב. טלפון: 052-8758070

 

ערב השקה צנוע ביד לשריון

קבוצה לא גדולה של חבריו הקרובים של ניסים מגן, בני המשפחה וידידים, ובהם חבר הכנסת דוד ביתן יו"ר הקואליציה, חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו, חברת הכנסת נורית קינן, מחבר הספר ד"ר גבי אביטל*, מזכ"ל תנועת המושבים דוד צור, התכנסו ביד לשריון, להשקת הספר מָגֵן וְצִנָּה, בערב מרגש, על גבורת האדם בקרב עם עצמו, על הלום-קרב ממלחמת יום הכיפורים. הערב התקיים ביום 11 ביוני 2017 באולם המרכבה. הנחה את הערב איתן הנקין, חברו בנפש של גיבור הספר ניסים מגן-כליפה. איתן הנקין תושב גדרה, שימש מפקד מחלקת טנקים במלחמת יום הכיפורים, במחלקה שבה שירת ניסים מגן ממושב חצב הסמוך לגדרה.

בערב השקת הספר. מימין: איתן הנקין שגם הנחה את הערב, נסים מגן והמחבר ד"ר גבי אביטל
בערב השקת הספר. מימין: איתן הנקין שגם הנחה את הערב, נסים מגן והמחבר ד"ר גבי אביטל

המוטו של הספר הוא מָגֵן וְצִנָּה

מסע מפרך בן 15 שנים, של שיחות ארוכות של המחבר ד"ר גבי אביטל עם נסים מגן, של נבירה בנבכי הדברים שנכתבו על מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, הניבו ספר מיוחד ורגיש זה. "זה לא יהיה ספר מלחמה, זה יהיה ספר המתאר אנשים בדמותו של ניסים מגן, נהג טנק שרמן במלחמת יום הכיפורים, שהתגייס לצה"ל (בפברואר), לחטיבה 7, בשנת 1957". כך סיפר המחבר בערב ההשקה, לאחר שקרא מתוך הספר בעמודים 20-18, בהם מתאר ניסים מגן, בלשונו העשירה, את ילדותו המאושרת מצד אחד בעיירה עמרוס שבלוב במשפחה עשירה, ומצד שני את סכנת המוות המוחשי שחווה שם, שהועיד ערבי מקומי לאביו ולו בבור סיד, ואשר הביאה אותו ובני משפחתו לעלות ארצה, כשהם מותירים אחריהם את רכושם. הספר ברובו הוא דו-שיח מתמשך בין המחבר גבי אביטן וניסים מגן, המספר על חייו ועל המלחמות שבהן השתתף.

המוטו של הספר, ציין המחבר בערב ההשקה, הוא מָגֵן וְצִנָּה, זה ניסים המנסה לגונן בגופו על המ"פ הנערץ שלו משה ניר ז"ל, שנפצע בקרב ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ואשר גסס למוות בידיו עד שבאו לחלצם לאחר לילה ארוך ומבעית.

מיטיב המחבר להביא את סיפורו של ניסים בלשונו הישירה של ניסים, כשהוא משלב בספר קטעים כלשונם, שליקט על ניסים ממקורות שונים.

הספר מיועד לניסים, לקהל, ובעיקר לעתיד, אומר המחבר, כדי ללמוד מספר זה שהוא קמצוץ מיָם של ספרים על המלחמות כאן. זה גם ספר לזכרם של אנשים ולרפואתם של אנשים שבאותן שנים לא ידעו או לא טיפלו בצורה נכונה בתופעת "הלם קרב".

"מִי שֶחָלַם וְהִתְגַשֵּם לוֹ הַחֲלוֹם,

מִי שֶלָּחַם עַד שֶשָּמַע קוֹל מְנַצְּחִים

מִי שֶעָבַר אֶת כָּל הַלַּיְלָה וְרָאָה אוֹר יוֹם,

הוּא לֹא יַנִּיחַ שֶנִשְכַּח אֶת הַהוֹלְכִים."

(מתוך "מי שחלם" שכתב דידי מנוסי)

על הספר מָגֵן וְצִנָּה

עִרְכוּ מָגֵן וְצִנָּה, וּגְשׁוּ לַמִּלְחָמָה (ירמיהו מו, ג)

"השעה הייתה שתיים בצהריים, היום הרביעי למלחמה. לא הבחנתי שהגדוד שלנו נסוג. כך נוצר מצב שהושארתי עם המ"פ הפצוע לבד בשטח. מסביבנו, במרחק של חמישים עד מאה מטרים, הסתובבו חיילים סורים. היריות שלהם נורו מכל עבר. באוויר ריח של אבק שריפה. הסתכלתי מסביב ולא ראיתי אף אחד מחבריי לפלוגה. אלה היו הרגעים הקשים ביותר. אבל האמנתי שיבואו לחלץ אותנו מהתופת הנוראה שנקלענו אליה. שלוש שעות המ"פ היה בידיים שלי כשהוא גוסס".

ניסים מגן-מכלוף, לוחם שריון בארבע מלחמות. למרות גבורתו, למרות לחימתו העיקשת, איש לא הכין אותו לרגע בו נרשם מסרון בטלפון הנייד שלו, בשנת 2006, שלושים ושלוש שנים אחרי 'מלחמת יום הכיפורים': "נהג, אויב לפנים, סע לאחור!" טלפון נוסף מערער את שלוותו של ניסים. אחותו של מפקד הפלוגה משה ניר ז"ל, שנהרג במלחמה: "שמענו שנשארת עם אחי עד רגע מותו. אתה יכול לספר לי מה עבר עליו בשעותיו האחרונות?"

מָגֵן וְצִנָּה, הוא ספר על ניסים מגן, לוחם הלום-קרב, החל מילדותו בארץ לוב, דרך מסע הקליטה בארץ, צבא, מילואים, חקלאות, פוליטיקה, התנדבות ציבורית. ניסים לוחם באשמורת ראשונה ושנייה ושלישית בעיניים פקוחות, ללא שינה. הלם קרב. צמד מילים גסות בימים ההם, ובהן הוא נאבק כבר 44 שנים. תמונות הקרב שבות ולא מרפות, אבל ניסים נחוש לנצח. הוא מלווה מבוגרים, מדריך ומסייע, ומזכיר מושב כאן, ויועץ ללא שכר שם. יום בכנסת, יום במועצה, דואג לאחרים עד אשר עצמו נשכח לגמרי. אבל זהו בדיוק ניסים מגן, מגן וצינה לכל החוסים בו.

לקריאת הכתבה המלאה ראו כאן:     השקת הספר מגן וצינה

לקריאת הכתבה 'חורשת האקליפטוס בחושניה – סיפורו של ניסים מגן -מתוך "שריון" מספר 43, ראו כאן: חורשת האקליפטוס בחושניה