נקח"ל- תמונה מדאיגה של רמת כשירות טנקים

נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון מתריע מפגיעה קשה במחסני החירום של צבא היבשה: הדו"ח השנתי משנת 2015 של נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון אלוף במילואים יצחק בריק חושף תמונה מדאיגה על רמת הכשירות של הטנקים והנגמ"שים בימ"חים של חטיבות יחידות השדה בצבא היבשה, בעקבות קיצוץ של מאות רבות מהנגדים שהיו אחראים על תחזוקת המשוריינים ביחידות הסדיר והמילואים כאחד.

 

ישראל דיפנס. אור הלר 30 במאי 2016

בריק מתח ביקורת קשה על התנהלות צה"ל שהובילה לאובדן ידע וניסיון רב שנצבר במשך עשרות שנים ובעקבות מימושתוכנית הקיצוצים בכוח אדם הגדולה בצבא שהחלה לפני כשנתיים ואף תימשך עם מימושה של התוכנית הרב שנתית גדעון בשנים הקרובות שמטרתה להוריד את כמות אנשי הקבע בצבא ל-40,000.

האלוף בריק אמר כי לפני כחצי שנה העביר מכתבי התראה בנושא לאלופי צה"ל, לרמטכ"ל ולשר הביטחון אך לפני כחודש בתום סיור ביקורת שערך בשטח בבסיסי הימ"חים מצא כי המצב רק החמיר וכלל לא השתפר.

אלוף (במיל') יצחק בריק – נציב קבילות החיילים

"בשיחות סגורות עם אלופים ומפקדי אוגדות הם מודים בפניי שהמצב בעייתי אך בפועל הצבא לא עושה עם זה דבר". אנחנו כבר במצב שהוא לא רחוק ממה שהיינו ערב מלחמת יום הכיפורים מבחינת מוכנות המשוריינים של צה"ל. אם המצב יימשך וידרדר אז תוך כשנה שנתיים תיפגע מאוד רמת הכשירות של אמצעי הלחימה בצבא היבשה לקראת מלחמה. הקיצוץ הפך לדבר קדוש מדי בצה"ל וישנם ימ"חים שבהם הורידו את כמות הנגדים משלושה לאחד. זה גרם לכך שגם חיילי התחזוקה והחימוש הגרועים ביותר לא רוצים לחתום קבע ואלה שנמצאים בקבע מקוצצים או עוזבים לאזרחות. גם מבחינת השכר העלוב של הנגדים התוספת ממשרד האוצר התבטאה רק במאה עד 300 שקלים מאחר ולנגדים הללו שנחשבים לשקופים אין תואר אקדמי".

ההמלצה המרכזית של הנציב בצה"ל בנושא היא להחזיר לשורות הצבא את הנגדים: "התרעתי כבר על קריסת מערך הנגדים בימ"חים. הם האנשים שאמורים אחת לחודש להחליף מצברים בטנקים, לבדוק נזילות ועוד. אך כיום נגד אחד צריך לטפל במאות טנקים, מה שמרדד את הביצוע. בנוסף אין פה שום התייעלות מאחר והצבא משלם מיליוני שקלים על בלאי וחוסר טיפול בחלקי החילוף".

טנקים מסוג מרכבה 3 באימון יחידת מילואים. צילום: מרכז מידע יד לשריון

תופעה נוספת אליה התייחס הנציב במסיבת עיתונאים שקיים היום בקריה נוגעת לשימוש המוגבר של לוחמים ומפקדיםבסמארטפונים וזאת מאחר ועדיין לא גובשה פקודת מטכ"ל בנושא. לדבריו, "מצאתי יחידות קרביות שבהן שבעים אחוז מהשיחות שמתנהלות בין המפקדים והחיילים הן בסמארטפון, נתקלתי בחיילים בעמדות שמירה או בהסתערות באש בתרגילים, מדברים בסמארטפון עם משפחתם וחמור מכך, ראיתי מפקדי פלוגות  שבמקום לדבר עם קציניהם בגובה העיניים הם מנהלים שיחות פיקודיות איתם בווטסאפ, זה יותר נוח מאשר לקום מהמיטה. מפקד שמדבר עם חייליו בקבוצת ווטסאפהוא לא מפקד ובקושי הוא חבר שלהם. נתקלתי גם במקרים בהם מ"מים מעבירים פקודות בסמארטפון למ"כים שלהם שנמצאים מעבר לגבעה על אף הסיכון שקיים בכך מבחינת זיהויים על ידי האויב. מאידך מח"טים שהוציאו את הפלאפון מחייליהם באימונים או בפעילות סיפרו שרמת הפיקוד והלכידות ביחידתם עלתה".

הנציב בריק התייחס לתופעה נוספת דומה הקשורה לפיקוד באמצעות מיילים: "נתקלתי במג"ד שסיפר לי שקיבל שבעה מיילים ביום, בהם הנחיות מאלופים אבל הוא החליט למחוק את רובם ולבצע רק עשרה אחוז מהם על דעת עצמו וכפי שמצא לנכון רק בגלל שאותם קצינים שלחו את המיילים ללא בקרה על יישום הנחיותיהם. במלחמה הבאה נמצא את הקצינים מחליטים מה לבצע ומה לא.

"אני מוציא 12,000 הנחיות בשנה במיילים ומוודא שכולם מבוצעים באמצעות צוות קטן שעוקב אחרי היישום אחת לשבועיים".בשנה האחרונה נרשם זינוק של פי שתיים בכמות הקבילות האנונימיות. הנציב בריק אמר כי כל קבילה שכזו מטופלת באותה רצינות ואם "חייל מגיש קבילה בעילום שם כי הוא חושש כנראה שהבעיה היא אצל המפקד שלו".

מבין הקבילות החמורות בהן טיפל האלוף בריק בשנה האחרונה נמצא כי קצין מטה בדרגת סגן אלוף הודח מתפקידו בהמלצת בריק לאחר שהתייחס ודיבר בזלזול עם חייליו על אף שלא חרג מאף פקודה. בנוסף, הוחלט לאור המלצת הנציב להדיח מתפקיד פיקודי עתידי מפקד מחלקה שהצטיין במבצע צוק איתן  לאחר שבעט והכה חייל שלו רק כי החייל רשם על הקיר במטווח "עוד שלושה חודשים למנייק". האלוף במיל' בריק: "אותו חייל קבל רק כעבור ארבעה חודשים מהמקרה כי פחד להתלונן. גיליתי שאותו מ"מ אף קודם על ידי המ"פ והמג"ד אחרי תקרית בטענה שלהם כי מדובר במקרה חריג והמ"מ הזה פשוט נהדר. סירבתי לקבל טענה זו מאחר ודגל שחור התנוסס מעל המ"מ הזה, שאיבד את העשתונות במהלך אימון ויאבד את העשתונות גם בקרב.