לוחמי חטיבת השריון 401, שחוגגת השנה 50 שנים להקמתה, סיימו את תקופת התעסוקה המבצעית שהתפרסה בכל הגזרות: רמת הגולן, דרך יהודה ושומרון, עזה ומצרים. כך זה נראה מהעיניים שלהם

לוחמי 401 מטפלים בטנקים

נעמה זלצמן, מערכת אתר צה"ל | 19.06.2017

בחצי השנה האחרונה, תפסו לוחמי חטיבת השריון 401 קווים מבצעיים בכל רחבי הארץ – הן קווי חי"ר והן קווי שריון. במהלך תקופה זו התמודדו הלוחמים עם אתגרים מבצעיים רבים, המייחדים כל גזרה בה הוצבו הגדודים השונים.

לוחמי גדוד 9 בחורף מושלג ברמת הגולן
לוחמי גדוד 9 בחורף מושלג ברמת הגולן

פלס"ר 401 העבירו את חצי השנה האחרונה בחטיבה המרחבית אפרים, בה ביצעו הלוחמים תפיסות האמל"ח ומעצרים רבים. בנוסף, לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הזמינו את יוסף קליינמן, סבו של אחד הלוחמים מהיחידה, לשתף את סיפורו יוצא הדופן. קליינמן הוא העד הצעיר ביותר ממשפט אייכמן וכן הדליק השנה משואה ביחד עם משפחתו.

יוסף קליינמן, סבו של אחד הלוחמים מהיחידה
יוסף קליינמן, סבו של אחד הלוחמים מהיחידה

גדוד 601 (גדוד ההנדסה של החטיבה) לקח חלק ביותר מ-70 מעצרים ותפיסת אמצעי לחימה בחטיבת יהודה, שתרמו לשקט היחסי בגזרת דרום הר חברון.

בחג החנוכה קיים הגדוד מסורת מיוחדת: הדלקת חנוכייה עם משפחותיהם של סמ"ר בני אברהם ז"ל, וסמ"ר עדי אביטן ז"ל. בשנת 2000 נחטפו סמ"ר אברהם ז"ל וסמ"ר אביטן ז"ל בזמן שסיירו לאורך גדר המערכת באזור הר דב. ארבע שנים לאחר מכן, בעסקת חילופי שבויים, הוחזרו גופותיהם של הלוחמים ז"ל ויחד איתם חנוכייה שנשלחה על ידי הצלב האדום אל החטופים. את החנוכייה הזאת מדליקים הלוחמים והמשפחות השכולות מידי שנה.

יותר מ-70 מעצרים ותפיסת אמצעי לחימה בחטיבת יהודה

גדוד 52 התפרש על כל גבול רצועת עזה. בחצי השנה האחרונה, הטנקים של הגדוד לקחו חלק עיקרי בהגנה על ישובי העוטף. בתגובה לירי רקטות, השמידו הלוחמים באמצעות הטנקים עמדות תצפית ושיגור של החמאס. כמו כן, בילו החיילים עם תושבי האזור בזמן חגיגות "דרום אדום" והדריכו מסלולי טיולים.

לוחמי 401 מטפלים בטנקים

חיילי גדוד 46 תפסו קו של 240 ק"מ, לאורך גבול מצרים. בזמן שהותם בחטיבה המרחבית שגיא, לוחמי הגדוד הקימו את פרויקט "בעקבות הגבורה". הפרויקט כולו היה בסימן יובל למלחמת ששת הימים ובמהלכו יצרו הלוחמים קשר עם ותיקי הגדוד במטרה להעמיק את הקשר הבין דורי. יחד נפגשו לימי שיחה ודיון על מורשת הגדוד, רוח הקרב ורעות הלוחמים.

לוחמי גדוד 52 בקו מצרים