מסע לארץ משה - המשלחת הסודית שיצאה ללמוד בגרמניה את סודות הפטונים הראשונים

מסע לארץ משה הוא סרט תיעודי השופך אור על אחד הפרקים העלומים בתולדות ישראל הצעירה וחיל השריון שלה.
כניסה לסרט – ראה קישור בסוף הכתבה.

בימים הרחוקים של 1964 התלקטה חבורת איכותית וסודית בהחלט (חסמב"ה אמיתית) של קציני שריון ואנשי חימוש, מהעילית של צה"ל, בראשות סא"ל יעקב (ג'קי אבן) (לימים אלוף), ונסעה לגרמניה תחת מעטה סודי כבד, ללמוד את טנקי הפטון אם-48 שהיו אמורים להגיע ארצה כעבור זמן קצר. רבים מחבריה הפכו לימים מהבכירים שבמפקדי השדה של השריון, אשר השפיעו על יצירת סטנדרטים גבוהים של דבקות במשימה עם איכות ומצוינות שהוכחה במלחמות שלאחר מכן.

זיכרון השואה היה עדיין טרי מאוד ושנים לא רבות קודם לכן עוד הדהד הויכוח שחצה את הציבור הישראלי בדבר השילומים מגרמניה. המחשבה כי ישראל הצעירה תשגר משלחת קצינים ללמוד מהצבא הגרמני, שעדיין שירתו בו באותם ימים בוגרי הצבא הנאצי במלחמת העולם השנייה, הייתה מעבר לכל דמיון.

ניסיון קודם בשנת 1958 לרכוש טנקי פטון מתקדמים באמצעות צרפת לא הבשיל לכלל פעולה (כפי שהובא כאן).

ומדוע נקרא הסרט מסע לארץ משה? מי שיצפה בסרט, יזכה בפרס כפול – גם יקבל תשובה לשאלה המסקרנת, וגם יזכה במטען רגשי כפי שמתבקש מהעלילה.

הסרט מובא כאן באדיבות ע.ל.ה. – העמותה למען הקשיש ברחובות, ראה סיפור מסגרת בהמשך.

מצאנו לנכון להביא גם את מכתב התודה של אלוף (במיל') יעקב ( ג'קי) אבן לעושי הסרט.

 

בברכה,

שאול נגר

 

 

אשל – גבעת ג'וינט, ת"ד 3489 ירושלים

מכאן – ערוץ הטלוויזיה – פארק המדע רחובות

ע.ל.ה – משרדי העמותה ביל"ו 2, רחובות

 

הנדון: הבעת הערכה לסרט התעודה "מסע לארץ משה" שבוצע ע"י הגב' מירי ילין ויגאל בייטנר

חשיבותו של סרט זה, היום יותר מבעבר, היא הערכיות והמורשת שהוא משאיר לדורות הבאים. סרט זה מציג בתמציתיות ובחדות פרק מאחת התקופות הקשות בתקומתה של מדינת ישראל לאחר השואה. דברים על תקופה זו מבהיר היטב אלוף (במיל') ישראל טל מפקדנו בתחילת הסרט ובסופו, דברים המשמשים מסגרת לסרט ומלמדים על חשיבות המבצע הסודי והשלכותיו באותה עת.

בסרט זה מודגשים קונפליקטים חשובים ביותר הקשורים לקיומנו. הקונפליקט הגרמני – יהודי – ישראלי, הקונפליקט עם ארה"ב – יהדות העולם וישראל בתקופת האמברגו האמריקאי על החימוש שהיה צריך להבטיח את קיומה של מדינת ישראל.

מדינה כמו ארה"ב שהייתה צריכה לחמש אותנו בכספי העם היהודי נכנעה לחרם הערבי ובמניפולציה לא ערכית נתנה לגרמנים אפשרות לצייד אותנו  בנשק אמריקאי מדיוויזיה גרמנית, תחת מעטה של סודיות ברמה הגבוהה ביותר.

בסרט זה מודגש הכבוד הלאומי היהודי שאנחנו שמרנו עליו יותר מכל דבר אחר בזמן שהותנו בגרמניה, בתנאים פיזיים ורגשיים קשים במיוחד. לנגד עינינו עמדה השגת המטרה שהיא רכישת ידע ביטחוני חיוני ביותר מעם שהיה אחראי להשמדת עמנו. הסרט מדגיש את יכולת ההתמודדות של משלחת קצינים ונגדים צעירים שבאו ממשפחות ציוניות, וחלקם ממשפחות של ניצולי שואה.

נשלחנו לגרמניה ללמוד את טנק הפטון האמריקאי בצבא הגרמני. מבחינתנו נחשב טנק הפטון לטנק האיכותי ביותר שאיתו צהל והשריון יתמודדו במלחמות לעתיד על קיומנו (כפי שהוכח בפועל במלחמת ששת הימים, במלחמת יום הכפורים ובמלחמות נוספות). היה זה דור שידע שאין תחליף לניצחון, גם בכל מחיר, דור שהוכיח שהייתה לו חֶברָה פטריוטית ומנהיגות קרבית עליונה, ערכית ומקצועית. בסרט נעשה שימוש נכון בסיפור האמיתי, המחבר בין עבר, הווה ועתיד ועם תקופת השואה והתקומה. מובלטת בו חבורת לוחמים ומפקדים שהם מלח הארץ שמפגינה אחווה, אחדות והומור בתנאי ביצוע סודיים וקשים מאוד, ובעיקר מבליטה את כל הנוגע לזוויות הלאומיות שאותן ציינתי, וזאת דרך הממד האישי של כל אחד מהם. חבורה נהדרת זו מדגישה בדרכה את האירוע המכונן שקרה בגרמניה ולאחר מכן את הקמת גדוד 79.

§       זוהי חבורה של גיבורי מלחמות ישראל שהמורשת שלה והסטנדרטים שלה קבעו את הניצחונות הגדולים נגד אויבנו. לדאבוננו חלקם נפלו במלחמות אלה.

§       זוהי חבורה שהפיחה רוח ציונית – ישראלית במלחמות השונות בברזל, בטנקים שעליו פיקדה.

§       זוהי חבורה מלוכדת עד היום הזה.

לסכום

התסריט, העריכה והבצוע יחד עם האותנטיות של סיפורי הדוברים, צילומי הרקע הבעייתיים הופכים סרט זה לסרט תעודה חשוב ביותר.

§       סרט זה ראוי להיות מוקרן בערוצים הראשיים של הטלוויזיה הישראלית במועדים הראויים.

§       זהו סרט תעודה החשוב לצפייה לאוכלוסייה הצעירה של מדינת ישראל כיום.

§       הסרט מומלץ להיות מוקרן בקורסי הפיקוד של צה"ל בכלל והשריון בפרט.

כל הערכתי נתונה לגב' מירי ילין, שהצליחה בצורה מאוזנת ובשׂום שכל, בתקציב שולי ובהתנדבות ראויה לשבח, להגיש תיעוד חשוב וערכי זה. ועל כך תבורך היא ואנשי הצוות שעבדו עמה. כמו כן נתונה הערכתי ליגאל ביטנר, צלם הסרט ושותף מלא בהכנתו ובהצלחתו.

ברצוני להוסיף ולציין כי לולא יזמתו של תת אלוף (במיל') עמוס כץ שעניין את גב' מירי ילין בנושא, הסרט הזה לא היה רואה אור.

תודתי נתונה גם לחבריי השותפים למבצע זה.

אני מבקש להקדיש סרט זה לזכרם של חברינו הנופלים .

 

בכבוד רב,

 

אלוף (במיל') יעקב ( ג'קי) אבן

 

עותקים

1.    אלוף (במיל') ישראל טל

2.    אלוף (במיל') חיים ארז – יו"ר עמותת השריון

3.    חברי המשלחת המשתתפים בסרט

4.    גב' מירי ילין

 

במסגרת:

ע.ל.ה. – העמותה למען הקשיש ברחובות

העמותה נוסדה בשנת 1982 ביוזמה של מספר גורמים וששיתוף הפעולה איתם נמשך לאחר מכן:

§       אשל – האגודה לתכנון ופיתוח שירותים לזקן בישראל

§       משרד העבודה והרווחה

§       משרד הבריאות

§       עיריית רחובות

§       מתנדבים-פנסיונרים ברחובות

מטרת העמותה לשפר את איכות חייהם של קשישים בקהילה, על ידי פיתוח והפעלה של שירותים שונים. עיקרון העומד בבסיס העמותה הוא פעילות התנדבותית של קשישים למען קשישים. בעמותה כ-250 מתנדבים פעילים בכל השירותים והפרויקטים וכן כ-400 אנשי מקצוע וצוות מנהל.

קשישים הם המייצגים הטובים ביותר של הצרכים וההעדפות של עצמם, ולכן העמותה מעודדת את הקשישים להשפיע על סדר היום הציבורי הנוגע לצורכיהם. העמותה, בעזרת אנשי מקצוע, פועלת לגיוסם ולהכשרתם של קשישים מתנדבים, ומאפשרת להם ליזום פרויקטים, לסייע ולתמוך בקשישים הנזקקים, להעשיר ולשפר את איכות החיים וכן גם להעצים את כלל הזקנים באוכלוסייה.

יו"ר העמותה: דב חכם

לאתר העמותה למען המבוגר באינטרנט לחץ כאן: 

לצפייה בסרט  המסע לארץ משה. על"ה-טלויזיה קהילתית רחובות לחץ כאן