שינוי כיוון בחזית הצפון - צה"ל ממקד את המאמצים בלבנון במקום בסוריה

מלחמת לבנון השנייה והתפרקותה של סוריה גרמו לצבא לשנות את ייעודן של חלק מהאוגדות ולהכין את חיילי המילואים ללחימה מול חיזבאללה

 

גילי כהן (מאתר הארץ, 26 במארס 2013)

חיילי המילואים של אחת מחטיבות השריון חוצים בשעת בין ערביים את כפר מע'אר מקצה אחד למשנהו. טורים ארוכים של האמרים, מחופשים לטנקי שריון ומדמים את כלי הלחימה האמִתיים של החטיבה, המתינו לקריאה. להורים שבאו להוציא את ילדיהם מגן הילדים הסמוך נראה המחזה כאטרקציה, ויש שאמרו – כאילו הצבא השתלט על הכפר. אנשי הצבא מצדם השיבו בצורה ברורה לשאלה על הסיבה לפעילות הצבאית החריגה: "לבנון פשוט נראית ככה".

תרגיל צה"לי בצפון בשבוע שעבר. צילום: גיל אליהו

תרגיל צה"לי בצפון בשבוע שעבר. צילום: גיל אליהו

בשנה האחרונה, עקב שינוי המציאות בסוריה, החליטו בצה"ל להיערך מחדש בגזרה הצפונית. כמעט כל לוחם שהוכשר בדורות האחרונים יודע להשיב כי "איום הייחוס" שבא מצפון מקורו בצבא הסורי. אך צבאו של אסד עבר תהפוכות רבות בתקופה האחרונה – כ-13 אלף אנשי צבא נהרגו בקרבות הפנימיים במדינה וכ-40 אלף ערקו מהיחידות הצבאיות. "רוב צבא היבשה של סוריה מפורק – מסגרות נסגרו, המורל נמוך וכך גם הכשירות – מהציוד ועד האנשים", אמר באחרונה ראש אגף המודיעין, האלוף אביב כוכבי, בכנס הרצליה. "איראן וחיזבאללה מקבלות גישה לכלוב הזהב שאסד מציע להם, ומנסות ובחלק מהמקרים אף מצליחות לקחת יכולות של הגנה אווירית, טילי חוף-ים, יכולות של טילי קרקע-קרקע ויכולות נוספות. חיזבאללה ואיראן מבינות שעתידו של אסד נגזר, אז הם מתכוננות ליום שאחרי".

במקביל, צה"ל נערך אף הוא, משנה את ייעודן של חלק מהאוגדות הצפוניות שלו, ומוסיף להן את המשימה הלבנונית. כך למשל קרה לאוגדת מילואים צפונית שאליה משתייכת חטיבת השריון שהשתתפה בתרגיל. בשבוע האחרון תרגלו לראשונה במקביל שתי חטיבות מילואים – האחת שריון והשנייה חי"ר – את הלחימה בלבנון, אחרי שנים שבהן התמקדו בגזרה הסורית בלבד. "30 שנה החטיבה ידעה שהמשימה שלה היא סוריה. תגידי את המילה סוריה – הם שורקים", מסביר מפקד החטיבה, אלוף-משנה אוהד נג'מה. כעת, הוא אומר, "זו פעם ראשונה שהאויב (עבורם) הוא לבנוני".

לא מדובר רק בשינוי תמונת המודיעין עבור מפקדת החטיבה. עד כה, התמקדו המילואימניקים בשריון במשימות של תכנון מתקפת טנקים בטנקים. כעת, האתגר החדש שלהם הוא ההתמודדות מול טילי הנ"ט, שלפי ההערכות מצויים בידי חיזבאללהבאלפים. בצבא הגדירו בעבר את הטילים נגד טנקים כ"איום על קצב ואורך המלחמה הבאה".

מפקד פלוגת הסיור בחטיבה, רס"ן (במיל') איתן לביא, מסביר כי "האויב הוא כבר לא כמו שהכרנו, הוא גרילה. זה לא צבא, זה ארגון". מפקד חטיבת החי"ר במילואים "אלון", אלוף-משנה וג'די סרחאן, ניסה להציג בפני חיילי המילואים את הקשיים הפיזיים שצפויים להם בלחימה מסוג זה, בשטח הררי, בשטח בנוי, ובאזור כפרי עם אוכלוסייה מקומית. "רצינו שיבינו מול איזה אויב אנחנו נבחנים – אויב שצריך לחפש אותו, ואת זה ניסינו לתרגל", אומר סרחאן. ימי התרגיל מתאפיינים, כמו לא מעט תקופות בשנה האחרונה, במתיחות בגבול הצפוני. באותו יום גם החלו דיווחים סותרים על כך שלראשונה נעשה שימוש בנשק כימי בזמן הלחימה בסוריה. לכן, אומר לביא, אופן הפעילות השתנה ו"יש הרגשה שמכינים אותנו".

אל אימון המילואים מתלווה קצין במטכ"ל שיהיה אמון על חלק מהפעלת הכוח בעת לחימה עתידית בצפון. המשפט הכמעט ראשון שיוצא מפיו הוא שבצה"ל "מתכוננים מאוד ברצינות לאפשרות של מלחמה עם לבנון". חיילי המילואים למשל, גויסו באופן כמעט זהה לאופן שבו בצה"ל מעריכים שיתרחש במלחמה הבאה: חייגן אוטומטי קרא להם להתייצב ביחידת הגיוס שלהם, לאחר מכן הם התגייסו ביחידת מחסני החירום, כביכול תחת ירי רקטות בלתי פוסק, ומשם – היישר ללחימה. "חיזבאללה הוא אויב דינמי, רציני, אבל יש לנו כול הכלים לפגוע בו בצורה קשה – ואנחנו מתכוונים לעשות את זה", אומר הקצין הבכיר.

הרמיזות לאופן פעילות הצבא במלחמת לבנון השנייה כמעט ברורות. בצה"ל מבקשים למתן במידת מה את ה"הילה" שנוצרה מסביב לפעילות חיזבאללה. מפקד פיקוד הצפון, האלוף יאיר גולן, אמר בעבר בכנס באוניברסיטת בר אילן כי הוא רוצה "לנרמל את האיום הזה. יש נטייה להתייחס אליו באופן דמוני, שחורג מהגבולות הרציונאליים. חיזבאללה יכול להפריע לצה"ל, (אך) לא יכול לעצור את צה"ל".

בפיקוד הצפון מאמינים כי הפתרון הוא שילוב של תמרון לתוך השטח הלבנוני של כמה אוגדות, לצד הפעלת אש מסיבית, מהאוויר ובכלל. כך גם בנוי האימון של שתי חטיבות המילואים שנערך בשבוע החולף – תמרון קרקעי רחב, שכולל פעילות משמעותית של כוחות רגלים ושריון גם בתוך הכפרים "הלבנוניים" ובשטחים הפתוחים. "אנחנו גדלנו שם", אומר הקצין הבכיר מהמטכ"ל ומתכוון לדור הקצינים בני גילו, שגדלו בתקופת השהייה בלבנון. "היום, החיילים לא בטוח מכירים. אז נכון שהאימון שלדי (כלומר לא על כלים אמִתיים ובנוכחות מפקדים בלבד), אבל זה הכי דומה למציאות. כשהם יגיעו ללבנון יהיו להם הרבה דברים חדשים, והמטרה שלנו היא שלא הכול יהיה להם חדש – ואז אתה יכול להיות יותר אגרסיבי ולנצח את חיזבאללה. אני חושב שאפשר לעשות לחיזבאללה את אותו הדבר כמו לטרור באיו"ש. אם אתה רוצה להשתמש במלה 'הכרעה' – אז אתה חייב תמרון. במבצע עמוד ענן הייתה מערכה מאוד מתוכננת, אבל היא לא הייתה אמורה להשיג את זה. אם היו מתמרנים, הם היו עושים שמות בחמאס. לכן הרעיון הוא שאם תהיה מלחמה – נשתמש בכל הכוח שיש לנו".

מול אימוני צה"ל, גם חיזבאללה מתכונן לבאות. גורמי מודיעין העירו כי בשנה האחרונה חיזבאללה עשה כמה פעולות לא שגרתיות, נועזות אפילו. החל מהחדרת כלי הטיס הבלתי מאויש לשטח ישראל בחודש אוקטובר האחרון, וכלה בהברחתם לישראל של 20 קילוגרמים של חומר נפץ תקני מדגם "סי-4" בחודש אוגוסט ובפיגוע בבורגס בחודש יולי, שבו נרצחו חמישה תיירים ישראלים ואזרח בולגרי אחד.

בנוסף, השינוי במצבה של סוריה, "מדינה בהתפרקות" כפי שמכנים אותה גורמי ביטחון, משנה את מאזן הכוחות בגבול ומשפיע גם על הלחימה העתידית מול חיזבאללה. בצבא כבר החלו להתאים את התוכניות המבצעיות לאפשרות של זליגת נשק מתקדם, בעיקר טילי קרקע-אוויר, וכן לאפשרות של פעילות מקיפה יותר של מל"טים. "חיזבאללה מאדיר את יכולותיו. חלק מהן ראינו בעבר ואת חלקן נפגוש בעתיד, אבל הן לא בכמויות ובהיקפים שלא נוכל להתמודד עמם", אומר אל"ם סרחאן, שבמלחמת לבנון השנייה היה מפקד הגדוד הדרוזי "חרב". "חד-משמעית יהיה ניתן לנצח ולהכריע אותו. למדנו מלבנון השנייה"