חטיבת השריון 11 במילואים מוכנה לכול תרחיש

חטיבת השריון במילואים 11 (יפת"ח) נקראה ללא דיחוי לתרגיל קרב חטיבתי משולב ורב-חילי להכריע ארגון עוין, בעל היסטוריה של פיגועים ביעדים ישראלים בחו"ל, שביצע פיגוע בעיר גדולה. הקרב המתמרן נמשך ארבע יממות והסתיים בניצחון

 

אל"ם (במיל') שאול נגר*

על גבעה טרשית חשופה בצינת הבוקר, בחמ"ל של החפ"ק, אי שם בין משאבי שדה לצאלים, מצטופפים המח"ט הנמרץ אל"ם אורן סולומון ואנשי מטהו, רכונים על מפות קוד המתעדכנות במצב הכוחות המתמרנים ובמיקומם. חטיבת השריון 11 (יפת"ח) במילואים נקראה בדצמבר 2012 לתרגיל קרב חטיבתי משולב ורב-חילי בהשתתפות גדוד חי"ר, כוחות תותחנים, הנדסה, מודיעין ואוויר. החמ"ל הוא יריעות ברזנט הפרוסות בין שני נגמ"שים, שולחן ומספר ספסלים סביבו ועליו מפת קוד מכוסה ניילון. מכשירי הקשר פולטים צרורות קצרים של דיווחים, ופקודות מועברות מהמח"ט ואנשי המטה למפקדי הכוחות הפזורים בשטח.

בתדריך לקראת התרגיל. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה (הב"ט - הדרכה באמצעות טכנולוגיה)

בתדריך לקראת התרגיל. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה (הב"ט – הדרכה באמצעות טכנולוגיה)

לתרגיל החטיבתי המשולב יש סיפור מעשה: ארגון טרור ביצע פיגוע תופת בקניון (בעיר גדולה) בנוסף על פיגועים קודמים בשגרירויות ישראל בהונגריה ובהודו. ישראל החליטה לצאת למבצע פגיעה בארגון והכרעתו. זמן קצר לפני תחילת המבצע בשטח הופעלה תכנית אש מטכ"לית והוחל בגיוס מילואים. על הגיס הוטל לכבוש את מרחב הנגב המערבי ולהכריע את הארגון בגזרתו. החטיבה החלה נוהל קרב כאשר 'ש' לתחילת תמרון וחציית הגבול הבין-לאומי נקבע למחרת. החטיבה ערוכה בקרבת מקום לביצוע.

בפועל , גויסו המפקדים לשירות מילואים לשבועיים. בשבוע הראשון התקיים תרגיל מפקדות מבוקר. לשבוע השני הצטרפו גם כלל החיילים שגויסו לתרגיל. הצטרפתי לאחד מימי התרגיל.

ליד המח"ט אורן נמצאים קצין האג"ם רס"ן אריק, קצינת המודיעין רס"ן רעות (שנקראה מאמצע שנת לימודים), מפקד הסיוע החטיבתי (מס"ח) רס"ן (במיל') רועי וקצין הקשר של החטיבה רס"ן (במיל') תומר. בסביבה גם אל"ם דני נוימן, מפקד מאמ"ח (המרכז לאימון מפקדות החטיבה) ואל"ם מאיר בן מאיר מפקד מא"ט (המרכז לאימונים טקטיים). זמן לא רב אחריהם הגיע גם מפקד אוגדת עידן תא"ל אמיר אבולעפיה, לראות מקרוב את פעולת המח"ט והחטיבה.

מלבד חטיבה 11 משולבים בתרגיל גדוד חי"ר, כוח הנדסי שמנה מספר פלוגות, שני גדודי ארטילריה על בסיס תומ"ת "דוהר", פלוגת סיור אורגנית ומסוקי קרב וסער. התקיים תרגיל מלא עם גייסות, ללא אש, עם בקרה על כל בעל תפקיד. צוותי הטנקים השתמשו ברכב בִּיּוּם מסוג האמר עם צריח. היה גם כוח בִּיּוּם אויב. הרעיון בתרגיל היה לבחון תפיסות הפעלה מבצעיות, כשהתמרון נעשה תוך ריכוז מאמץ רציף באש לעבר מרחבים מאיימים.

המח"ט אורן סולומון שוקל פתרון לבעיה ולידו עומד מפקד האוגדה תא"ל אמיר אבולעפיה

המח"ט אורן סולומון שוקל פתרון לבעיה ולידו עומד מפקד האוגדה תא"ל אמיר אבולעפיה

בגרות ורצינות בחטיבה

לוחמי החטיבה וכול סגל הפיקוד והדרגים הלוגיסטיים מתייחסים לתרגיל ברצינות גמורה, ועושים כול מאמץ להצלחתו. לְמוּדֵי פעילות מבצעית ופרקי שירות מילואים פעיל יודעים כול אנשי החטיבה, מן המח"ט ועד החייל האחרון, כי רגע של אמת יכול להזדמן ללא התרעת זמן. עוד הם יודעים כי מה שלא נלמד ותורגל יכול להיות מורכב ויצריך פתרונות יצירתיים. על כן הם לוקחים את העניין ברצינות והתרגיל עצמו מזַמֵּן להם שינויים תכופים במהלכו, כדי לעמוד על יכולת המפקדים והלוחמים לפתור בעיות בלתי צפויות בזמן אמת.

המח"ט אל"ם אורן סולומון מאציל סמכויות למפקדי המשנה, מבקש דיווח ואישור לקבלת הוראותיו. הוא אמנם ותיק בתפקידו אך כול תרגיל הוא עוד מבחן לו ולכלל אנשי החטיבה שיש לעמוד בו, כול תרגיל הוא עוד מציאות חדשה שיש להתמודד איתה ולהצליח. הבקרה פוקחת עין על כול ההיבטים של פעילות החטיבה בתרגיל, החל מההיערכות לתרגיל, מתן הפקודות, הביצוע לכול שלביו, הלוגיסטיקה, התיאום בין הכוחות והפעלתם, לוח הזמנים, צריכת התחמושת בשלבים השונים, התקשורת, והתגובות למצבים בלתי צפויים המונחתים על החטיבה, הטיפול ב"נפגעי התרגיל".

החמ"ל של המח"ט הוא מרכז העצבים של התרגיל. כאן נמצא המח"ט כאשר הוא לא בפיקוד לפנים, בחלק מזמנו עם אנשי מטהו, רכון על מפת השטח והתרגיל, שוקל את המצב ואת הנתונים המתעדכנים, פוקד על יחידותיו, מקשיב לדיווחים מהן, לומד את הנחיות הבקרה, מתייעץ עם אנשיו, מחליט ומוציא פקודות ברורות. צמוד אליו חלק מהזמן מפקד האוגדה תא"ל אמיר אבולעפיה, שבא לראות מקרוב ולהתרשם מפעילות המח"ט ואנשי בחטיבה. ב"רעש הטבעי" של החמ"ל מטרטרים במקביל מכשירי קשר ודיבורים של בעלי תפקידים נוספים העושים את תפקידיהם.

הכוחות ערוכים לתחילת התרגיל. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה

הכוחות ערוכים לתחילת התרגיל. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה

התרגיל והמציאות

בסיומו של יום לחימה גדוש אירועים עצרו הכוחות לאתנחתא לקראת לחימת לילה נוסף ברציפות. היו אז רגעים שהמח"ט אורן סולומון יכול היה להקדיש דקות אחדות להסבר על התרגיל.

תרגיל זה הוא נקודת שיא בתהליך שעוד ימשיך, של מוכנות החטיבה והכנת החטיבה למשימות אופרטיבית בגזרה צפונית, מסביר אל"ם סולומון. בעניין הזירה הצפונית ולבנון בכלל זה, החטיבה מקיימת תהליך מקצועי הכולל הכנות יסודיות של שנתיים ובהן אימונים, למידה, תכנון אופרטיבי, ותרגיל חטיבתי משולב במתאר מאוד מאתגר. התרגיל מאופיין בשטח הררי, שטח גבעי, ומרחבים של מעברים הכרחיים, ובדגש על שטח בנוי. אלו הם כול המאפיינים שאפשר להלביש על המרחב בתרגיל זה, כמאפייני הזירה הצפונית, מציין אל"ם סולומון, בנוסף לשילוב של אויב מתאים. בסך הכול החטיבה פועלת נכון, מצליחה עד עכשיו במשימתה, ואני מקווה מאוד שהתנופה תגיע ונחזק את התהליכים המבצעיים שלנו בתוך מפקדת החטיבה ומול הגדודים, ונמשיך את המנוף קדימה.

שטח התרגיל במרחב שבין צאלים למשאבי שדה מצריך דמיון עשיר כדי לראות בו את זירת לבנון. כדי להתגבר על השוני במתאר הטופוגרפי והאחר נדרש אתגר תכנוני ובתוך כך "מגבלות" לנוע בכול ציר המאפשר תנועה בפועל. האויב בתרגיל כולל בין השאר איומי נ"ט, מטענים מאולתרים, בורות ייקוש וירי תלול מסלול. הגם שהשטח עצמו לא מדמה את לבנון בכול שלביו ולא בכול הטופוגרפיות שלו, אנחנו מצליחים לייצר תודעה מקצועית ומבצעית לבנונית, מדגיש אל"ם סולומון.

תרגיל זה הוא תרגיל חטיבתי עצמאי שלא היה כבר למעלה מארבע שנים בחטיבה. השתתפנו כחטיבה בתרגיל אוגדה לפני כשנה וחצי, ותרגיל חטיבה עצמאי הוא משהו אחר. החטיבה הכינה את עצמה, ביצעה מערכת הכנות מאוד מקצועית ואנחנו נמצאים כרגע במימוש שלה, אומר המח"ט. היחידות המשתתפות בתרגיל הן גם היחידות האורגניות כמובן, וגם גדוד חי"ר סדיר, גדוד נחשון של חטיבת כפיר, אשר לראשונה פגשנו אותו בנוהל הקרב בחיבור לתרגיל. יש פה יחידות רבות שקיבלנו כתוספת, כגון: תצפיות, כול מה שקשור ליכולות האוויר, מסוקי קרב, מסוקי סער, מטוסי קרב, מערכות חוזי, תצפיות אוגדתיות, כוחות חבירים, כוחות הנדסה, וכול צוות הקרב החטיבתי במיטבו נמצא פה. המשימה היא לא רק לחבר את היחידות שלך אלא לקחת את הציוות הקרבי ולהפוך אותו לאופטימלי, לכול צוות קרב מרמת פלוגה עד רמת חטיבה. אני חושב שבסך הכול ייצרנו צוותי קרב טובים, אומר אל"ם סולומון. בשבוע הראשון היה אימון מפקדה, שבוצע בצורה איכותית וטובה, והוא באמת התבצע על הגזרה האופרטיבית. תרגיל זה היה מאתגר והכין אותנו בצורה טובה. בתרח"ט עצמו יש קפיצת מדרגה אמיתית בלקחים ובמיומנות, גם במפקדת החטיבה וגם בגדודים. הגדודים הם אגרופי המחץ של החטיבה, והם פועלים היטב, ואני מקווה שימשיכו כך, מציין המח"ט.

נגמ"שים בתרגיל. צילום: ש"נ

נגמ"שים בתרגיל. צילום: ש"נ

התרגיל מזַמֵּן למח"ט ולכוחותיו שינויים והפתעות, בדומה למלחמה של ממש, ובתוך כך כיווני האויב, שינויים בלתי צפויים של לוחות זמנים ומשמעויות שלא צפו להן. כנגד זה, אומר המח"ט, גיבשנו רעיון מבצעי שכול הייחוד שבו הוא שמאפשר לנו אפשרות לפעולה וגמישות בפעולה למנעד גדול מאוד של מקרים. הוא הכיל בתוכו הרבה מאוד מן הסיטואציות המבצעיות שנקרו לנו, ולמעשה ייצר שפה משותפת מהירה במקרה ותגובה בתוך החטיבה. חלק ממנו גם תִרחַשנו במשחק במלחמה וכך נערכנו טוב יותר.

מתי אמורים לגמור את מיגור האויב, שאלתי. לוחות הזמנים הם קצרים, אומר המח"ט ומוסיף כי הרעיון הוא ללחוץ את התמרון ואת האויב ככול שניתן. אנו מעריכים שבמצב המבצעי האמיתי לוחות הזמנים יהיו קצת יותר ארוכים, אבל עדיין הרעיון הבסיסי הוא לחץ קדימה, תוך רציפות והמשכיות, ולמעשה השמדה או שליטה מבצעית על מרחבי התמרון.

רגע לפני שאתה מנצח את האויב, אתה מוציא אותו משיווי משקלו ובעצם הניצחון כמעט בידיים שלך. זה סוג של מצב שהוא חלקו פיזי, חלקו מנטלי, ותלוי הֶקשר.

דגש חזק מושם בתרגיל על לוחמת לילה. אתמול הייתה לוחמת לילה במשך כול הלילה ומהערב לילה נוסף, וכך שלושה לילות רצופים. כיוון שאנו ללא הטנקים בתרגיל וללא האמצעים שיש לנו, המצב קשה יותר בתרגיל, מציין אל"ם אורן. לוחמת הלילה תופסת מקום רחב יותר בכול האימונים וההכנות של צה"ל וכך גם בחטיבה וגם באימונים באש. זה היתרון המובנה של צה"ל, יש לנו יתרון טכנולוגי בלילה.

"טנק" דמוי האמר בתרגיל. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה

"טנק" דמוי האמר בתרגיל. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה

 איש מילואים מקבל ציוד עם גיוסו. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה

איש מילואים מקבל ציוד עם גיוסו. צילום: יחידת הב"ט זרוע היבשה

החטיבה כבבואה של כוחות המילואים של צה"ל

חטיבת המילואים 11 יפת"ח, כמוה כחטיבות מילואים אחרות בשריון, שומרת על כשירות גבוהה למלחמה, מתאמנת ומתעדכנת ואנשיה הם בעלי יוזמה ותושייה. רחש הרוח של שיחי צפון הנגב מערבל את רחשי לב הלוחמים, וכשרואים אותם מקרוב יודעים שהם מוכנים לכול תרחיש.

הייתכן מצב הכן ללא בנות הח"ן מהחטיבה? צילום: ש"נ

הייתכן מצב הכן ללא בנות הח"ן מהחטיבה? צילום: ש"נ

כתבה קודמת על החטיבה בשם אתגרי הפיקוד ובניין הכוח – חטיבת השריון יפת"ח 11 במילואים, פורסמה בגיליון שריון 41, יוני 2012.

* הכתבה פורסמה בגיליון "שריון" 43 שיצא לאור באפריל 2013