עוצבת סער מגולן – בכול חזיתות ישראל- יום הולדת להקמת החטיבה.

בשבוע של כנס האש מציינת חטיבה 7, חוד החנית של זרוע היבשה, יום הולדת 68 להקמתה. מורשת הקרב שלה היא סיפורו של צה"ל. במדורו השבועי מביא תא"ל (מיל') ד"ר אפרים לפיד את קיצור תולדות החטיבה.

 אפרים לפיד, ישראל דיפנס 19 במאי 2016

חטיבה 7, המכונה כיום עוצבת סער מגולן, היא הוותיקה בחטיבות השריון, מציינת בימים אלה 68 שנים להקמתה. רישומה טבוע עמוק בתולדות ביטחון המדינה. החטיבה השתתפה בכל מלחמות ישראל, במלחמת העצמאות לחמה החטיבה בקרבות ירושלים, פתחה את הדרך אל ירושלים הנצורה ולאחר מכן לחמה בקרבות לכיבוש הגליל. בסוף יולי 1949 החליט המטכ"ל לצמצם את מספר החטיבות הסדירות מ-12 ל-6 ומאוחר יותר רק לשלוש חטיבות סדירות. הוא השאיר את חטיבה 7 כחטיבת השריון היחידה של צה"ל, לצד חטיבות הרגלים "גולני" ו"גבעתי". החטיבה בפיקודו של יוסף (ג'ו) אייזן, נבנתה מגדוד ממוכן 79, גדוד טנקים 82 שהועבר מחטיבה 8, גדוד ממוכן 9 מחטיבת הנגב, שהיה אמור להיות גדוד חי"ר ממונע, וגדוד ממוכן 19 שצומצם לגונדת סיור 17. במלחמת סיני ב-30 באוקטובר 1956 החלה אוגדה 38 בהתקפתה. חטיבה 4 נעה לכיבוש קצימה. בשעה 0530 הורה מפקד האוגדה למח"ט 7, אורי בן-ארי, לתגבר את חטיבה 4 בצג"ם (צוות גדודי משוריין) על מנת להתגבר על העיכוב בכיבוש קצימה. במלחמה זו לחמה פלוגת טנקים מחטיבה 7 בקרב על הסכר ברואיפה שבסיני, שהפך לקרב מופת בחיל השריון. הפלוגה בפיקודו של סרן משה (בריל) בר-כוכבא זכתה בציון לשבח. אחת מתוצאות מלחמת סיני היתה ההכרה שהשריון וליתר דיוק הטנק והמטוס, יהיו במרכז הלחימה ולא החי"ר. שתי חטיבות שריון, 7 ו-27 שפרצו במלחמת סיני לעומק, שכנעו את המטה הכללי של צה"ל, לאמץ לקחים שכבר הופקו בעקבות מלחמת העולם השנייה.

משוריין מרמון הרינגטון, שלל מהלגיון הירדני, בשירות חטיבה 7 במלחמת השחרור. צילום: ארכיון צה"ל

במלחמת ששת הימים לחמה החטיבה בקרבות סיני. "אל המוות הישרנו מבט – והוא השפיל את עיניו", אמר בסיום המלחמה המח"ט שמואל גונן (גורודיש). לאחר ששת הימים עסקה החטיבה, בפיקודו של אל"ם יעקב (ג'קי) אבן, בבניין הכוח ובמקביל בתעסוקה מבצעית ברמת הגולן ובבקעת הירדן. החטיבה לקחה חלק כתגבור להחזקת "קו בר-לב" (קו המעוזים שלאורך תעלת סואץ), בצד הכוחות של חטיבות הקו 401 ו- 14. במלחמת יום הכיפורים בקרב "עמק הבכא", החטיבה בפיקודו של אל"מ אביגדור "יאנוש" בן-גל, בגפה מנעה בקרבות בלימה וגבורה את כניסת הכוחות הסורים. במלחמת שלום הגליל לחמה החטיבה אל מול הטנקים הסורים והגיעה עד לפאתי ביירות. במלחמת לבנון השנייה לחמה החטיבה אל מול ארגוני הטרור. דרך קרבות אלה נכנסה החטיבה ללחימה בשדה הקרב המודרני. בכול מבצע ובכול מלחמה הפגינו לוחמי החטיבה נחישות, רעות, מקצועיות ואיתנות לאור המשימה.

חטיבה 7 היא חטיבת שריון מקצועית, המשלבת בין שריון הנדסה וסיור. אחד מכל 4 לוחמים בחטיבה הינו מפקד ואחד מכל 12 הינו קצין, דבר המבטיח קידום מהיר בהרבה מרוב היחידות בצבא. לוחמי ההנדסה פורצים את הדרך בשדה הקרב, לוחמי הסיור מהווים עיניים עבור החטיבה, מתארים מטרות ופועלים כעמוד האש לפני המחנה. השילוב בין שריון, הנדסה וסיור מאפשר לחטיבה להילחם בצורה גמישה ואיכותית, ולהוות כוח אש משמעותי בשדה הקרב.

הערת המערכת: בימים אלה משלימה חטיבה 7 את הצטיידותה בטנקים המתקדמים מסוג מרכבה 4מ' המצוידים במערכת הגנה אקטיבית מסוג "מעיל רוח". הטנקים המתקדמים מהווים קפיצת מדריגה משמעותית לעומת הטנקים הנפלטים מסוג מרכבה סימן 2 ומגבירים את עוצמתה ויכולותיה של חטיבת השריון מס' 7.

מרכבה סימן 4מ' של חטיבה 7 ביום כשירות חש"ן ברמת הגולן. צילום: מיכאל מס