רס"ן (במיל') איציק זיסמן ז"ל היה סמל ראשון במלחמת ששת הימים, בתפקיד מפקד מחלקה של טנקי שרמן בפלוגה של רס"ן איתן אריאלי, בגדוד הטנקים 95 שבפיקודו של צביקה דהב. הטנק שלו הוביל את הצנחנים. כשהגיע איציק עם הטנק שלו לשער האריות בירושלים הוא לא יכול היה להיכנס לשטח העיר העתיקה כי הטנק שלו היה גבוה מהשער. בהיותו שריונר נחוש יכול היה לפרוץ את השער עם הטנק אך הוא חשב גם על ההיסטוריה של העיר ועל הנזק הצפוי לשער, ופינה את המעבר לזחל"מים של מוטה גור, והשאר היסטוריה

הטנק הראשון, מגדוד 95, פורץ לעיר העתיקה בירושלים במלחמת ששת הימים

כתב: מיכה ארזי

צירוף מקרים מצמרר ומרגש כאחד

איציק זיסמן ז"ל, יליד 1938, היה עורך דין ידוע במקצועו. הוא נפטר ביום 16 בינואר 2020 והובא למנוחת עולמים למחרת בבית העלמין בגבעת השלושה. במלחמת ששת הימים שימש בדרגת סמל ראשון מפקד מחלקת טנקים בגדוד 95 שבפיקוד צביקה דהב (לימים אל"ם) בחטיבה 10 הראל שעליה פיקד אורי בן-ארי. איציק השתתף בקרב על ירושלים והגיע ראשון עם הטנק שלו לחומת העיר העתיקה, ליד שער האריות ביום 7 ביוני 1967, אך גובהו של שער האריות לא אִפשר לטנק השרמן הגבוה להיכנס מבלי לגרום לשער נזק קשה. היה זה מאותם רגעים בקרב שבהם אתה צריך להחליט לבד, ואיציק החליט שלא לפרוץ בכוח ופינה את הדרך לזחל"מים של חטיבת הצנחנים שבעקבותיו, שבפיקוד מוטה גור. זמן לא רב לאחר מכן קרא מוטה בקשר לנהג שלו בזחל"ם "סע בן-צור, סע!"

הטנק הראשון, מגדוד 95, פורץ לעיר העתיקה בירושלים במלחמת ששת הימים

הטנק הראשון, מגדוד 95,  פורץ לעיר העתיקה בירושלים במלחמת ששת הימים

איציק זיסמן ז"ל

איציק זיסמן ז"ל

בצירוף מקרים נדיר, ביום שבו נפטר איציק זיסמן – 16 בינואר 2020 – הגיע לאתר יד לשריון הטנק שעליו פיקד בקרב על ירושלים במלחמת ששת הימים. טנק השרמן ההיסטורי הזה עשה דרך ארוכה לאחר המלחמה, שהחלה בהגירה לחו"ל וחזרה לישראל: תחילה נמסר הטנק לצבא אוגנדה תחת משטרו של אידי אמין דאדא ומשם הועבר לאוסף פרטי באנגליה, ולאחר מאמצים רבים של אוצר התערוכה ביד לשריון, סא"ל (במיל') מיכאל מס, שאיתר אותו באנגליה, הגיע למשכן הקבע שלו במוזאון הרק"ם ביד לשריון.

הטנק של איציק זיסמן שנדד בעולם מגיע למשכן הקבע שלו ביד לשריון ביום 16 בינואר 2020

הטנק של איציק זיסמן שנדד בעולם מגיע למשכן הקבע שלו ביד לשריון ביום 16 בינואר 2020

הספד ללוחם איציק זיסמן ז"ל

(דברים שקרא מיכה ארזי)

גדוד הטנקים 95 הוקם בשנת 1960, לפני 60 שנה, בידי המג"ד משה בר-כוכבא (בריל), לימים אלוף ומפקד גייסות השריון, יחד עם הסמג"ד צביקה דהב, לימים אלוף משנה, הנמצא כאן איתנו. הגדוד הוקם במסגרת חטיבת חי"ר 10 (לשעבר חטיבת "הראל" של הפלמ"ח) שעברה הסבה מחי"ר לשריון. איציק היה מראשוני הגדוד.

במלחמת ששת הימים לחם הגדוד בפיקודו של צביקה דהב באזור ירושלים. איציק זיסמן היה מפקד הטנק הראשון שהגיע לשער האריות. הוא החל להיכנס דרך השער, אך לא היה יכול לעבור מבלי לגרום לשער נזק. לכן נסע לאחור ופינה מעבר לזחל"מים של הצנחנים. זהו איציק האמיתי שתמיד חושב כמה צעדים קדימה.

מוטה גור מח"ט הצנחנים, לימים הרמטכ"ל, ראה את איציק שפינה את השער, עבר בעצמו עם הזחל"מים שלו דרך השער והגיע לכותל המערבי.

לגדוד היו במלחמת ששת הימים 5 חללים.

לאחר המלחמה איציק עבר קורס קצינים ומונה להיות מ"מ בגדוד. בשנת 1972 הגדוד הועבר לפיקוד הצפון והיה גדוד הטנקים של חטיבת החי"ר 4 (חטיבת "קרייתי") שעברה הסבה מחי"ר לשריון. הגדוד בפיקוד סא"ל יעקב נויפלד ז"ל לחם בקרבות הקשים של החטיבה בפיקוד אל"ם יעקב הדר (פפר), ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ואיבד 10 מלוחמיו.

מיד לאחר המלחמה, בתחילת שנת 1974, החלטנו קבוצת קצינים וביניהם איציק, להקים קרן הנצחה לחללי הגדוד. הקרן הזאת פעילה כבר 46 שנים, יצרה קשר אמיץ עם המשפחות השכולות, הקימה אתר הנצחה בחורשת "המטוס" שליד צומת נחשון ומקיימת בו כנסי הנצחה אחת לשנתיים. הקרן גם הוציאה לאור ספר זיכרון הנקרא "סיפורו של גדוד הטנקים 95".

הכנס האחרון של ותיקי הגדוד ובני המשפחות השכולות התקיים ביום 29 באוקטובר 2019, ואיציק לא נכח בו מפאת מחלתו.

מתוך שבעה חברים שהקימו את הקרן נותרנו שלושה עד לאחרונה. שניים נפטרו ושניים אחרים פרשו מהפעילות מסיבות שונות. עכשיו גם איציק הלך מאיתנו ונותרנו רק שניים: יוסי בן-הרוש ואני מיכה ארזי. אנו מתחייבים להמשיך במשימה החשובה והקדושה שלקחנו על עצמנו לפני 46 שנים – הנצחת גדוד 95 וחלליו ושמירת הקשר עם המשפחות השכולות.

כריכת הספר "סיפורו של גדוד הטנקים 95"

כריכת הספר "סיפורו של גדוד הטנקים 95"