חדשות שריון בתקופונים בין-לאומיים - לקט פברואר 2013

להלן לקט חודש פברואר 2013 של ידיעות בנושאי שריון שהתפרסמו לאחרונה בתקופונים בין-לאומיים. החומר מובא באדיבות לקט מו"פ היוצא לאור על ידי משרד הביטחון/מפא"ת, בעריכת אל"ם (במיל') יעקב צור. השלים והוסיף פרטים אל"ם (במיל') שאול נגר

 

M60 על ידי חברות אמריקניות

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, ינואר 2013, עמ' 12

L-3 CPS Develops M60 Upgrade

למשפחת טנקי הפטון האמריקניים מסוג M60, שפותחה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, נוסף פתרון חדש של השבחה. המפתחת היא CPS-L-3* והשיווק אמור להתבצע על ידי GDLS**. מדובר בהשבחה של הדגם M60A3 (האחרון שיוצר), המכילה מערכות ומרכיבים רבים: מנוע 1200 כ"ס (כמו במרכבה 3 ובנמ"ר); ממסרת אליסון (נגזרת של X-1100) והינעים סופיים חדשים; תוספת ספק כוח חיצוני עם שקע לחיבור צרכנים מבחוץ; תותח חלק-קדח 120 מ"מ עם שרוול תרמי; תותח חיצוני 25 מ"מ על גג הצריח המופעל מבפנים ומקלע 0.5 במדף המפקד; בקרת צריח ותותח חשמלית ובקרת אש מתקדמת, שניהם של חברת רייתיאון (עם ייצוב, ראייה תרמית וכו'); מתלה הידרו-פניאומטי במקום מוטות הפיתול; חבילות מיגון נוסף מלפנים; לוחות בזוקה; רשת מגן מפני רש"קים של מטען חלול סביב הצריח; מערכת תקשורת וניהול קרב דיגיטלית; מערכת מיזוג אוויר (אין אזכור להגנת אב"כ).

* L-3-CPS = Combat Propulsion Systems )TCM (בעבר

** GDLS = General Dynamics Land Systems

הטנק M60A3 האמריקאי

הטנק M60A3 האמריקאי

WARRIOR הבריטי

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, ינואר 2013, עמ' 31-30

21st Century Warrior – Working up the CSP*

בשנת 2012 השיגה חברת לוקהיד מרטין התקדמות בפיתוח הצריח החדש של הרק"ם וזה מהווה את מרכז הכובד בתכנית השבחת הרק"ם לקראת המשך שירותו בצבא הבריטי עד אחרי 2035. הצריח החדש בנוי סביב מערכת הנשק "המהפכנית"40mm CTCA** המבוססת על תחמושת טלסקופית (מפיתוח צרפתי-בריטי), שמסופקת כ-GFE***. התותח מותקן מחוץ לצריח ומוזן על ידי מערכת ליניארית חסרת חוליות. המיגון מפותח על ידי קונסורציום של 3 תעשיות וביניהן "פלסאן" הישראלית. התכנון אמור לאפשר שינוי חליפות המיגון לפי ההתפתחויות הטכנולוגיות. חברת לוקהיד מרטין מפתחת גם את הצריח של הרק"ם הבריטי החדש Scout ומתכננת אחידות מרבית של מערכות הנשק ובקרת האש בין שני הכלים.

התכנית ולוח הזמנים של המיזם:

סקר תכנון ראשוני (PDR) בשנת 2013, סקר תכנון קריטי (CDR) ב-2014, בניית 11 דגמים (ב-3 גרסאות ייעודיות) וניסויים שיכללו נסיעה של 35,000 ק"מ, ביצוע 178 משימות מבצעיות וירי של 23,000 פגזים. יציאת כלים ראשונים מקו הייצור בשנת 2016 וכניסה לסד"כ מבצעי החל מ-2018.

מתכננת הצטיידות של כ-380 עד 640 כלי רק"ם.

* CSP = Capability Sustainment Program

** CTCA = Cased Telescope Cannon and Ammunition

*** GFE = Government Furnished Equipment

Warrior בריטי

Warrior בריטי

JANE'S DEFENSE WEEKLY, 12 בינואר 2013, עמ' 12

Major SV Milestone Due in 2013

התכנית הבריטית של משפחת הרק"ם העתידי SV* הגיעה בסוף 2012 לשלב חשוב, כאשר החברה המפתחת GDUK**השלימה 50 אחוזים מסקר התכן הקריטי של תתי המערכות. באוסטריה נבנה ונבחן הדגם האוטומוטיבי של הרק"ם ובתחילת 2013 הוא יועבר לניסויים אינטנסיביים של 10,000 ק"מ, כולל בתנאי חום. הרק"ם הראשון במשפחה יהיה רק"ם סיור. הניסויים בדגם זה יערכו במשקל של 42 טונות. השלמת הסקר (CDR) מתוכננת לשנת 2013 ואז יבנו 3 אבי טיפוס ברמה סדרתית של רק"ם הסיור. בהמשך מתוכנן לבנות דגמים של רק"ם חילוץ ורק"ם אחזקה, עד 2015. חוזה הפיתוח כולל גם אופציה לייצור סדרתי של 400 עד 589 כלים כסדרת הצטיידות ראשונה.

* SV = (British Army) Specialist Vehicle

** GDUK = General Dynamics United Kingdom

הרק"ם הבריטי SV

הרק"ם הבריטי SV

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, ינואר 2013, עמ' 23-22

German Army Gears Up for Global Leopard Tank Operations

צבא גרמניה עומד לערוך בקרוב ניסויים מבצעיים של טנק ליאופרד דגם 2A7 המיועד למבצעים "גלובליים", כולל בשטחים בנויים. 20 טנקים כאלה הוזמנו, יחד עם הפיתוח, בחברת KMW לאספקה ב-2014.

השיפורים העיקריים: מטען עזר של 17 קילוואט, מיזוג אוויר, קשר פנים דיגיטלי, מערכת לניהול קרב, תכנות* להפעלת התחמושת הנפיצה החדשה (נגד מסוקים, נ"א, בונקרים, רק"ם קל), צגים חדשים, מחשב נייד למפקד (כשיורד לקבוצת פקודות!). מערכת הסוואה "ברקודה" (שמורידה את הטמפרטורה בתוך הכלי ובעיקר מנחיתה את החתימה התרמית והמכ"מית).

בנוסף ל-20 הכלים שהוזמנו מתכננים הצטיידות ב-80 נוספים בשנים 2025-2019. אלה יהיו משוכללים יותר ויכונו 2A8. התכונות הנוספות: "חבילה" ללוחמה בשטח בנוי (זרקור, צריחון לנק"ל), כוונות חדשות למפקד ותותחן, הגנה בליסטית משופרת היקפית, תצפית פנורמית, כף דחפור ועוד. כמו כן יוסיפו ב-A8 טלפון ותקשורת אלחוטית בין הטנק לאנשי חי"ר (מותאם ל"חייל העתידי" הגרמני).

הכתבה מזכירה גם את הגרסה המשופרת 2A6M – שיפורים המבוססים על לקחי אפגניסטן (כולל של צבאות קנדה ודנמרק) ואת טנקי החילוץ (Buffel).

מתוך 350 טנקים שבצבא הגרמני יישארו משנת 2015 אחרי הקיצוצים 225 טנקים מבצעיים בלבד (בנוסף יהיו מספר טנקים לאימונים דגם 2A5).

* מוסיפים טבעת תכנות בסדן של התותח – DM11 Programming

טנק ליאופרד 2A7 שהוצג לאחרונה בתערוכת יורוסטורי

טנק ליאופרד 2A7 שהוצג לאחרונה בתערוכת יורוסטורי

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, ינואר 2013, עמ' 39-36

Blast Away: Reactive Under Belly Protection Systems Target IED's

ההתגוננות מפני מוקשים/מטענים, על ידי פיתוח של רק"ם כבד, רובוסטי ובמבנה מיוחד, טרם הצליחה להתגבר על הבעיה של העלייה בעוצמת המטענים. הרעיון החדשני הנחקר על ידי החברה הבריטית ABBS* (מוגן פטנטים) במימון של משרד ההגנה הבריטי, אמור לתת פתרון לרק"ם/רכב ממשקל של 3-2 טונות ועד לטנקים של עשרות טונות.

מבדיקה מפורטת של סרטי וידאו, שצולמו בניסויי פיצוץ, הגיעו בחברה למסקנה שהפיתרון צריך:

  • לצמצם את הדפורמציה של רצפת הרק"ם.
  • להקטין למינימום את התאוצה והגובה בתנועה האנכית של הרק"ם כולו כתוצאה מהפיצוץ.

הרעיון המרכזי הוא שלצורך כך יש להפעיל כוחות נגדיים-ריאקטיביים. השיטה הטובה ביותר היא על ידי שימוש במנועים רקטיים. אפשר לשלוט כך על העוצמה, המיקום, משך ההפעלה וכו' על ידי שילוב של מספר מנועים רקטיים ודירוג, בהפעלתם לפי הצורך. הפעלת הרקטות תבוצע על ידי חיישני לחץ ותנועה בעת הפיצוץ, שאותותיהם יעובדו על ידי מעבד סופר-מהיר. התכנון של ההגנה הריאקטיבית מבוסס על שני עקרונות: VGAM** – להקטנת ה"העפה" של הרק"ם ו-VAFS*** – לייצוב רצפת הרק"ם.

ההאצה VGAM מושגת על ידי התקנת מספר רקטות שמחוברות למבנה הרק"ם (המבנה צריך להיות חזק או מחוזק). ייצוב הרצפה VAFS מושג על ידי חיבור של רקטה או מספר רקטות ללוח גחון שמותקן מתחת לרצפת הרק"ם, כשהמרווח ביניהם ממולא במבנה קורס (כמו "חלת דבש" למשל).

בוצעו שלושה ניסויי פיצוץ (של דגם של הרק"ם) להוכחת הקונספטים (לפי תנאי תקן נאט"ו 1569 עם 6 ק"ג חנ"ם). בשני הניסויים הראשונים התקינו "רקטת רצפה" (VAFS) אחת במרכז הדגם ו-6 רקטות בהיקף של הרק"ם (VGAN).

בניסוי הראשון לא הופעלו הרקטות (הניסוי "פאסיבי") הרכב התרומם ל-3.5 מטר במהירות מרבית של 28 מטר בשנייה תוך 0.5 מילישניות מהפיצוץ. השכבה הקורסת של הרצפה "צומצמה" ב-20-10 מ"מ.

בניסוי בשני הופעלו הרקטות הנ"ל (ניסוי אקטיבי) המהירות המרבית הגיעה ל-77 מטר בשנייה תוך 4.5 מילישניות מהפיצוץ והדגם עף לגובה 1.04 מ' בלבד. שכבת הקריסה "צומצמה" בפחות מ-5 מ"מ. כאן כל המנועים הרקטיים הופעלו בו-זמנית, אך מניחים שניתן לשפר הביצועים על ידי דירוג זמנים.

בניסוי השלישי השתמשו ברכב "לנדרובר" – שהועף לגובה 2-1 מ' (מלפנים-מאחור), הרצפה התעוותה באזור אחד בלבד ב-150 מ"מ, זכוכיות התנפצו, אבל מבנה הרכב נשמר כמעט שלם.

תוצאות הניסויים מעודדות את החברה להמשך הפיתוח של הרעיונות תוך חיפוש של משקיעים נוספים, כולל מתעשיות הרק"ם.

לא ניתנו בכתבה תשובות ברורות לגבי מורכבות הבעיות בתכנון הגנת הרק"ם מחד ובעיות הבטיחות בשימוש בחמרי הדף/נפץ מאידך (גם אם אלה "IM" נחשבים לבלתי רגישים). יחד עם זאת יש כאן רעיון חדשני – נראה איך (ואם) יתפתח.

* VGAM = Vehicle Global Acceleration Mitigation

** VAFS = Vehicle Armoured Floor Stabilisation

רק"ם ממוגן מפני מיקוש ומטעני גחון מצטיין לרוב במרכב גבוה מהקרקע ובגחון עם שיפועים בצדדיו לשחרור לחץ הפיצוץ והקטנת הנזק לרכב ולנמצאים בו

רק"ם ממוגן מפני מיקוש ומטעני גחון מצטיין לרוב במרכב גבוה מהקרקע ובגחון עם שיפועים בצדדיו לשחרור לחץ הפיצוץ והקטנת הנזק לרכב ולנמצאים בו

QUICK KILL ביירוט רקטות RPG

ריית'און, 9 בינואר 2013

Raytheon's Quick Kill Active Protection System defeats one of the Most Lethal Armor-Piercing Rocket Propelled Grenades

חברת ריית'און מדווחת על סדרת ניסויים במערכת ההגנה האקטיבית (APS) המכונה Quick Kill. במהלך הניסויים יורטו רקטות RPG. הניסויים נערכו בדצמבר האחרון ובמהלכם התמודדה המערכת עם "מערכת מורחבת של איומים, לרבות אחד מאיומי ה-RPG הקטלניים ביותר", כך מתואר בידיעה מבלי לציין פרטים על סוגי הרקטות (אפילו ללא ציון אם הן מתוצרת מזרחית או מערבית). בניסויים הושמדו הרקטות במהלך מעופן. הניסויים מהווים הכנה של החברה לקראת ניסויי הערכה ממשלתיים הצפויים בתחילת 2013 על מנת להדגים את יכולת המערכת.

לדברי בכיר בחברה, מכ"ם המערכת מבוסס על הטכנולוגיה המשמשת כיום להתרעה מפני רקטות ופצמ"רים בבסיסים קדמיים. המערכת כוללת מכ"ם בקרת אש ואמצעי נגד ליירוט קשיח. אמצעי הנגד משוגרים אנכית ומאפשרים בכך הגנה ב-360 מעלות. בניסויים קודמים הדגימה המערכת את יכולתה להביס איומים מרובים ממשגרים ניידים ונייחים, והצליחה ליירט שתי מטרות במקביל.

צילום מניסוי של הגנה אקטיבית של צבא ארצות הברית

צילום מניסוי של הגנה אקטיבית של צבא ארצות הברית

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, ינואר 2013, עמ' 8

Curtiss-Wright Develops Victory* – Compliant Vehicle Network

מערכת Digital Beachhead, המפותחת על ידי חברת "קרטיס-רייט", מיועדת לאינטגרציה של כל המידע, הנתונים והממשקים ברק"ם המודרני, כדי לאפשר בקרה ותיעוד של פעולתו. המערכת משלבת מפסק אתרנטי (ברשת האינטרנט הפנימית) מוקשה עם 16 יציאות עם מחשב משוכלל. המפסק קולט ומעביר מסרים אתרנטיים בעוצמה של100MB, 10MBוגם 1GB. המחשב המרכזי מכיל ממשקים גמישים לבקרת המערכות והפעילות המרכזית במערכות הרק"ם. אפשר לקבוע כללים, תנאים וגם תחזית לאירועים השונים. אחת הדוגמאות: התחממות המנוע גרמה בעבר להפעלת אמצעים שונים על ידי מחשב נפרד כדי למנוע נזקים ולהוריד הטמפרטורה. הדבר משולב בעתיד במחשב המרכזי. המערכת החדשה צוברת ומאחסנת את כל הנתונים והתרחישים ברק"ם ומכילה ממשק לגורמי חוץ. כך אפשר להעביר את המידע לרק"ם אחר או למפקדות וגם לחסוך אמצעים.

החברה מדגישה את החיסכון בנפח, משקל ואנרגיה, במיוחד לאור העובדה שבכלים קיימים מוסיפים מדי פעם מערכות חדשות, כל אחת עם מרכיבי המיתוג/מחשוב שלה. מקווים לשווק את המערכת גם לצבאות שמחוץ לארצות הברית.

* VICTORY = Vehicle Integration for C4ISR/EW Interoperability

INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW, דצמבר 2012, עמ' 9

China Details Latest PLZ52-155mm Self-Propelled Artillery System

הסינים פיתחו תותח ארטילרי מתנייע חדש בקוטר 155 מ"מ וקנה באורך של 52 קטרים (התומ"ת הקודם באותו קוטר ועם קנה באורך 45 קטרים, נמכר בשעתו למספר מדינות, ביניהן סעודיה וכווית).

התכונות העיקריות:

משקל 43 טונות, 4 אנשי צוות בלבד (לעומת 5 בקודם),

מנוע 1000 כ"ס, הנעה זחלית קונוונציונלית,

התותח מצויד בבלם לוע מחורץ, מפנה גזים ומכ"ם למדידת מהירות לוע,

צידוד צריח היקפי 360 מעלות והגבהה ממינוס 3 ועד 68 מעלות,

הזנה אוטומטית לפגזים וחצי אוטומטית למטענים המודולריים (2 דרגות),

בקרת אש ממוחשבת, מערכת ניווט עצמאית לכל תומ"ת,

תחמושת: ממשפחת ERFB* שפותחה על ידי הסינים, וכוללת בין היתר פגזים לטווח 53 ק"מ! (עם שתת אחורי ומטען הודף רקטי – מה"ר); בטן – 30 פגזים,

קצב אש מוצהר עד 8 לדקה, אפשרות לירי של 4 פגזים שינחתו בו זמנית על המטרה.

לטענתם ניתן לירות במטענים המודולריים שלהם גם תחמושת של נאט"ו.

התעשייה הסינית (Norinco) מוכנה לשווק ליצוא לא רק תומ"תים ותחמושת, אלא סוללה/גדוד ארטילרי עם התומ"תים הנ"ל וכל הציוד הנלווה.

* ERFB = Extended Range Full Bore

BB = Base Bleed – שתת אחורי

RA = Rocket Assisted – מה"ר

התומ"ת הסיני PLZ52-155mm

התומ"ת הסיני PLZ52-155mm

MILITARY TECHNOLOGY, 22 בינואר 2013

PLA Develops Unmanned Road Vehicle

NewsChina

האוניברסיטה לתחבורה צבאית של צבא סין פיתחה דור שלישי של כלי רכב בלתי מאוישים עם טכנולוגיה שניתן ליישמה בעתיד לשימושים אזרחיים, כך דווח עיתון הצבא. האוניברסיטה טוענת שכלי הרכב Lion-3 הגיע בניסויים למהירות מרבית של 105 קמ"ש בנסיעה על כביש. המכונית המתנהלת אוטונומית על ידי מערכת מחשב, עקפה בנסיעתה 33 מכוניות במהלך 85 דקות נסיעה. הרכב מצויד במכ"ם, מצלמות ומערכת ניווט לוויינית המותקנים במקומות שונים על המרכב. הנתונים הנקלטים על ידי החיישנים מעובדים על ידי המחשב ומשמשים לקבוע את כיוון הנסיעה לרכב, להאיץ, להאט או לעצור. במקרה חירום אפשר לעקוף את מערכת המחשב השולטת ברכב. מבחינת הצבא כלי רכב מסוג זה מונע סיכון מחיילים באזורים מסוכנים וחוסך משאבים. שימוש אזרחי יצמצם תאונות הנובעות מעייפות נהגים. שילוב רכב מסוג זה במערך אינטרנט המזין בזמן אמת נתוני תנועה, יאפשר גם להקל על התנועה במהלך שעות העומס.

הרכב הסיני הבלתי מאויש

הרכב הסיני הבלתי מאויש

לוקהיד-מרטין, 17 בינואר 2013

Lockheed Martin JLTV Undergoes Successful Design Review

משפחת כלי הרכב הטקטיים הקלים (JLTV) של לוקהיד-מרטין השלימה סקר תיכון "מהמסד ועד הטפחות" על ידי הממשלה, כך מדווחת החברה. הסקר הושלם בסוף דצמבר, עוד בטרם הושלמה בניית אבי-הטיפוס הראשונים, הצפויים באביב הקרוב. סקר התיכון העריך את כל מרכיבי התכן של JLTV ואישר את הבשלות הכוללת של התכנית ואת התאמתה לדרישות. לדברי בכיר בחברה ניתן דגש על הפחתת המחיר הן בשלב הרכש והן בשלב התפעול של הרכב.

הרכב JLTV מיועד להחליף ולהשלים את הצי הקיים של ההאמר שבשימוש הצבא והנחתים. המטרה היא לשפר את מיגון הצוות, להפחית את העלויות הלוגיסטיות ואת צריכת הדלק, ולאפשר קישוריות טובה לפלטפורמות ולמערכות אחרות. ניסויים שערכה הממשלה מדגימים, לטענת החברה, שהתכן החדש משווה את ביצועי ההגנה-מהדף לאלה של רכבים גדולים בהרבה הנמצאים כיום בשימוש.

באוגוסט 2012 קיבלה לוקהיד-מרטין חוזה מהצבא ומחיל הנחתים בשווי 65 מיליון דולר כדי להמשיך את פיתוח ה-JLTV דרך שלב ההנדסה ופיתוח הייצור. הרכבת אבי-הטיפוס הראשונים נערכת כיום במתקני BAE בסילי, טקסס.

הרכב JLTV המוצע כמחליף להאמר

הרכב JLTV המוצע כמחליף להאמר

AVIATION WEEK, 21 בינואר 2013, עמ' 35

Garmin`s Drive to Autos

החברה האמריקנית Garmin מיישמת ידע טכנולוגי מפיתוח מערכות אוויוניקה מתקדמות במטוסים לפיתוח מערכות חכמות לכלי רכב. לחברה ניסיון במערכות אוויוניקה למטוסי בוכנה, מטוסי סילון למנהלים ומל"טים ועיצוב תא הטייס. המערכת לרכב נקראת K2, ועושה הכללה של כל הפונקציות הקיימות כבר ברכב כגון: תצוגות, בקרת קול, לחצני תת-אדום, קישור לטלפונים חכמים, בצורה דומה למערכות ניהול מידע בתא הטייס. כמו כן המערכת מקושרת לניהול מידע עם שאר המחשבים ברכב, בנושאי מעצורים, דלק, שמע, ניווט, ועוד. הפיתוח מבוצע בתאום עם יצרני רכב, ובעתיד תוצע מערכת גם לאופנועים. אין עדיין סיכום על לקוח ראשון, אך החברה אופטימית לגבי גודל השוק הצפוי למוצר.

מראה הצג ברכב נוסעים

מראה הצג ברכב נוסעים

C4ISR Journal, ינואר/פברואר 2013, עמ' 9

Army Tests Hyperspectral Sensor for Ground Troops

דימות היפר-ספקטרלי מאפשר דרך ייחודית לגילוי וזיהוי של עצמים וחומרים מרחוק. לדוגמה: לוח הדריכה מעץ, המפעילמטען צד, יכול להיות צבוע כמו החול הנמצא סביבו, אבל החיישן ההיפר-ספקטרלי יכול להבחין במה שעין אדם אינה מסוגלת והוא שההרכב הכימי של החול והעץ הם שונים ולאור כך יכול לזהות את הלוח מרחוק. הטכנולוגיה היא יחסית חדשה בארגז הכלים של ISR והחיישנים מותקנים בדרך כלל על מטוסי סיור או כטב"מים המשמשים לאיסוף מודיעין.

לאחרונה פיתחה חברת Headwall Photonics, MA. חיישן נישא עבור כוחות קרקעיים. במסגרת חוזה של הצבא בסך 1.5 מיליון דולר, פיתחה החברה חיישן Hiperspec-RECON המסוגל לזהות מטווח 1600 מטר מטרה בגודל 15 על 15 ס"מ. החיישן פועל באור יום, בתחום הספקטרום של 380 – 1000 ננומטר. הוא יכול לקבוע ממה מורכב העצם הנצפה כיוון שהוא מבחין בחומרים השונים לפי ההחזר התלוי במבנה הכימי שלהם.

המערכת תוכל להרחיב את יכולות איסוף המודיעין על ידי הוספת נתונים על האיומים והסביבה. לדוגמה במשימת סיור החיישן יוכל לגלות עצמים מסווים הנבלעים בסביבתם כמו החזר מחייל מוסווה. החיישן יגלה את ההחזר מהעור. בתצורה הנוכחית מסוגל החיישן לגלות צלפים בכל מצב של הסוואה. לכל חומר יש "חתימה" ייחודית וניתן לאגור בזיכרון החיישן 10 חתימות.

החיישן סורק תא שטח למשך שנייה עד שלוש שניות כדי לגלות "חתימה" של מטרה. "החתימה" מוצגת בצבע על המסך בשילוב מראה הסביבה. לדוגמה אדום מייצג עור אדם, כחול מייצג רשת הסוואה וצבעים אחרים יכולים לייצג חומרים אחרים. חיישן Hyperspec RECON סופק לצבא ועובר ניסויים בבסיס Belvoir, VA. עלות יחידה יהיה בתחום 25 עד 60 אלף דולר, לפי הכמות שתוזמן.

חלק מיתרונותיו של החיישן היא פשטות הפעלתו, נדרשת מעט מאד הדרכה כדי להפעילו ולא נדרשת שום הכשרה כדי להשתמש בנתונים. למכשיר יש רק 2 מתגים. כיוון שהחיישן מבצע אנליזה ברמת הפיקסל, על החייל להחזיק אותו בצורה יציבה למשך מספר השניות, בזמן שבו מתבצעת הסריקה של תא השטח. החברה גם מנהלת דיונים עם חברות נוספות בתחום הביטחוני, על האפשרות של שימוש עצמי בחיישן עם ספריית "חתימות" הנמצאת ברשותן. החברה מפתחת עבור הצבא דגם אשר יאפשר לכוחות רגלים גילוי מרחוק של מטעני צד הבנויים מחומרי נפץ לא תקניים.

מראה החיישן ההיפר-ספקטרלי

מראה החיישן ההיפר-ספקטרלי

Phys.org , 23 בינואר 2013

New Program Looks at How Information is Connected to Stay Ahead of the Cyber Threat

http://phys.org/news/2013-01-cyber-threat.html

משרד ההגנה של ארצות הברית מתחזק את אחת מרשתות המחשבים הגדולות בעולם. הרשת משתנה כל הזמן מבחינת גודל וצורה, עם התנעת משימות חדשות והכנסת טכנולוגיות חדשות. במונחים צבאיים משמעות הדבר היא ש"שטח הסייבר" של הרשת משתנה בהתמדה. חוקרי דארפא מחפשים גישה חדשה לאבטחה והגנה, אשר מושתתת על הכרת שטח הסייבר בתוך הרשת על מנת לגלות פעילות של מתקפת סייבר אשר עשויה להיות "קבורה" במעמקי הנתונים "הנורמליים". בכך מטפלת תכנית חדשה של דארפא הנקראתCyber Targeted-Attack Analyzer. המטרה היא לבצע קורלציה אוטומטית של כל מקורות הנתונים השונים שברשת כדי להבין איך המידע מקושר ככל שהרשת צומחת ומשתנה.

לאחר שתתבצע הקורלציה של כל מקורות הנתונים, התכנית תנסה לשלב אותם על הרשת כדי לאפשר לצד המתגונן להבין את הקישורים – בדומה לשימוש של עשן באוויר כדי לגלות איך האוויר זורם. בשלב השלישי התכנית אמורה לבנות כלים שיעשו שימוש בהבנה זאת כדי להגן על הרשת ממתקפות סייבר. לדברי דארפא, התכנית נסמכת על גישה חדשה לביטחון, בשאיפה להבין במהירות את הקישוריות במערכת ללא צורך בהכוונה אנושית. כך יוכלו "מגיני הסייבר" לגלות במהירות מתקפות החבויות בתוך פעילויות נורמליות.

לשם כך יצטרכו מפתחי התכנית להתמודד עם שלושה אתגרים: אינדוקס אוטומטי של מקורות מידע ברשת ללא התערבות אנושית, אינטגרציה של כל מבני הנתונים דרך שפה משותפת עבור נתונים הקשורים לביטחון, ופיתוח כלים שיאפשרו הסקת מסקנות.

קטע מציור סכמטי שמתאר את אבטחת הרשתות

קטע מציור סכמטי שמתאר את אבטחת הרשתות

DEFENSE NEWS, 14 בינואר 2013, עמ' 16

* PERFECT Architectures

סוכנות המו"פ המתקדם של צבא ארצות הברית, דארפא, חתמה חוזה של 8.7 מיליון דולר עם חברת Reservoir Labs. מטרת המחקר שהוזמן היא לשפר "דרמטית" את הנצילות האנרגטית של טכנולוגיות המחשוב. מעריכים כיום שהארכיטקטורות הנוכחיות של המחשבים לא יוכלו לענות על הצרכים הגדלים בדור הבא של מערכות המודיעין, התפעול וכו' בגלל צריכת האנרגיה, פיזור החום, מגבלות המשקל והנפח ועוד. היעד הסופי של המחקר הינו להגדיל את הנצילות של מכשור המחשבים מ-1 ל-75 (!) GFLOPS/W.

* PERFECT = Power Efficiency Revolution for Embedded Computing Technology

DANGER ROOM (WIRED), 31 בדצמבר 2012

Pentagon Looks to Fix ‘Pervasive Vulnerability’ in Drones

לכתבה כפי שפורסמה

http://www.wired.com/dangerroom/2012/12/darpa-drones/

בסוכנות המחקר של משרד ההגנה האמריקני מוטרדים מאד מהפגיעות ומהרגישות של מערכות תוכנה של כלי טייס בלתי מאוישים, ושל מערכות צבאיות בכלל, למתקפות סייבר. אם בעבר נתפסו מערכות אלה כבעלות חסינות טבעית מעצם היותן מנותקות מרשת האינטרנט הרי בשנים האחרונות התגלו מקרים רבים של תקיפה במערכות מנותקות צבאיות ואזרחיות כאחד. תוכנות השליטה והבקרה במערכות צבאיות תוכננו תוך שימת לב רבה לבטיחות, אך כמעט ללא התייחסות לאבטחת מידע וחסינות סייבר. אם במערכת מחשב ביתית או משרדית אפשר לעיתים להתמודד עם בעיות האבטחה על ידי התקנת אנטי-וירוס מעודכן או עדכון לתוכנה אחרת (Patch), הרי בכלי טייס עלול עדכון תוכנה לדרוש בחינה מחודשת של כל הביצועים.

הסוכנות החלה בתכנית מחקר שמטרתה לבחון כלים לפיתוח תוכנה אשר יכללו יכולות בדיקה מתקדמות אשר יגלו מראש את הפרצות האפשריות ויסגרו אותן. תכנית זו קרויהHigh-Assurance Cyber Military Systems (HACMS) והיא אמורה להימשך ארבע שנים בעלות של שישים מיליון דולר.

האתגר הוא גדול. ניתן להראות, על פי כללים שפיתח אלן טיורינג מאבות המחשוב המודרני כבר בשנות ה-30, כי אפשר באמצעות תוכנה אחת לבדוק את כל הפרצות בתוכנה אחרת. עם זאת, ניתן לפתח כלים שיבטיחו שהתוכנה תפעל כראוי ברוב המקרים. משימה זאת אפשרית אך קשה מאד. באחד מערוצי התכנית תפותח תוכנה אשר תכתוב תוכנה מאובטחת על פי הגדרת דרישות ביצועים מפורטת, שיוכל להכניס אליה גם מומחה תוכן שאיננו מנוסה בתוכנה. הקוד שבסופו של דבר יורץ בכלים הלא מאוישים יהיה קוד מתוּקף ומאושר. בערוץ נוסף מפתחים תכנית השגחה אשר תפעל ברקע ואשר תתערב למנוע פעילות לא שגרתית וחשודה.

כאשר תוכנות אלה יפותחו הן יוטמעו וייבחנו במספר כלים לא מאוישים – חברת רוקוול קולינס תספק מספר רחפנים בעלי ארבעה מדחפים, חברת בואינג תספק מסוק לא מאויש, חברת Black-I-Robotics תספק רכב קרקעי לא מאויש וחברה נוספת תספק כלי שייט לא מאויש (SUV).

DEFENSE NEWS, 10 בדצמבר 2012, עמ' 16

India, Israel May Work Together on More Weapons

הודו וישראל דנות בהרחבת שיתוף הפעולה ביניהן בתחום פיתוח אמצעי לחימה. בנוסף מעוניינת הודו לרכוש את מערכת כיפת ברזל ברישיון "קנה וייצר", בו היא תרכוש מערכות, אך תקבל גם רישיון ליצרן; ישראל מהססת להיפרד מהטכנולוגיה שתידרש להודו לייצור.

מנכ"ל משרד הביטחון נפגש בדצמבר עם שר ההגנה ההודי, ודן בהרחבת שיתוף הפעולה. קיימים כבר כמה שיתופי פעולה – ביניהם פיתוח טילים בליסטיים לטווח בינוני וארוך (בהיקף 2 מיליארד דולר) ומגוון טילים אחרים. בין השאר מפותח גם טיל קרקע-קרקע. מיזם זה מתואר פומבית כפיתוח הודי בלבד, אולם לדברי מקורות מדובר במאמץ משותף עם ישראל. הבכירים דנו גם בהארכת טווח הטיל מ-1,000 ל-3,000 ק"מ, כך לדברי מקור. מיזמים עתידיים עשויים להיות – מיקרו לוויינים לשיגור ממטוסים; טילים מונחי-לייזר וחימוש מונחה; מכ"ם (כמו מכ"ם תצפית אווירי למטוס ההודי Light Combat Aircraft), ומערכת מכ"ם למעקב ותצפית למערכות טילים בליסטיים. נמסר גם כי דנו בעיכובים בפרויקט LRSAM (Long-Range Surface-to-Air Missile), שהיה אמור להיכנס לשירות באמצע 2012, אך עדיין נמצא בשלבי ניסוי. המיזם בסך 600 מיליון דולר הושק ב-2005 לחימוש ספינות הקרב ההודיות, בפיתוח DRDO ותע"א, ויש לו טווח של 70 ק"מ. הטיל עבר ניסוי בישראל ביולי האחרון, וניסויים נוספים מתוכננים לדצמבר 20012 ותחילת 2013. הטיל צפוי להיכנס לשירות ב-2014.

הטיל הישראלי ברק שנמכר להודו

הטיל הישראלי ברק שנמכר להודו

DEFENSE NEWS, 26 בנובמבר 2012, עמ' 16

Taking a PowerWalk

חיילים נדרשים לשאת מספר רב של סוללות להפעלת ציוד אלקטרוני. בצבא קנדה מדובר ב-13 עד 15 סוללות שמשקלן יכול להגיע עד 5 ק"ג; מערכת חדשה עשויה להקל עליהם. מערכת PowerWalk של חברת Bionic Power הקנדית מפיקה חשמל מתנועות ההליכה של החייל. המערכת מתלבשת על הרגליים, ומשקלה כ-750 גרם לכול רגל. כאשר המשתמש הולך במהירות הליכה טיפוסית המערכת מפיקה כ-12 וואט. בספטמבר הכריזה החברה על שלושה חוזי פיתוח חדשים, מטעם צבא היבשה האמריקני, מחלקת ההגנה הקנדית ודארפא. לדברי החברה, החוזה הקנדי מיועד לבחון דרכים לשפר את האלגוריתם כדי לסייע לחייל נושא מטען, במיוחד בירידות. סיוע כזה יכול להפחית את עייפות השרירים בירידות, ולהקטין את הסיכוי לפציעות. בחוזה האמריקני ינסו להקטין את גודל תיבת ההילוכים. החברה בוחנת גם דרכים לאסוף אנרגיה כדי לסייע לחייל הנושא משקלים כבדים, על ידי אגירת האנרגיה באמצעים לא חשמליים, כמו קפיצים, שיוכלו לשחרר את האנרגיה ברגע הנכון במהלך הצעידה. ניסויים ראשונים קצרים במערכת נערכו ב-2008, וכעת מתכננים ניסויים ארוכים יותר – משימה של 72 שעות.

ISRAEL DEFENSE, דצמבר 2012, עמ' 86

אמצעי ל"זיהוי עמית" לחייל הרגלי פותח בארץ. כידוע היו מקרים רבים בצה"ל של היפגעות חיילים מאש כוחותינו. מדובר כאן בסמן תת-אדום ליישום אישי על גבי קסדה, נשק או חגור של הלוחם, כינויו PROTL-5.

הסמן מבוסס על טכנולוגיות א"א ואור נראה ומבנהו עמיד בתנאי הסביבה של חייל – רטיבות, מכות, נפילה וכו'. הפיתוח הוא של חברת "תאר-אידאל". בשנים האחרונות נערכו באמצעי זה ניסויים רבים ולפי התוצאות הוכנסו בו שינויים ושיפורים לקראת ההצטיידות. אין בכתבה פירוט טכני.

ריית'און, 22 בינואר 2013

Precision Extended Range Munition to Improve Capabilities of US Marine Corps Expeditionary Forces

ריית'און מדווחת על קבלת חוזה מחיל הנחתים לתכן, פיתוח והדגמה של פצמ"ר 120 מ"מ מונחה וארוך טווח. הפצמ"ר מיוחד לשימוש במרגמות נגררות M327 המהוות את הנשק העיקרי לסיוע באש של הנחתים. במסגרת התכנית המכונה PERM, ריית'און תפתח, תבצע ניסויים ותספק פצמ"רים להדגמה חיה על ידי הנחתים תוך 18 חודשים. החברה משתפת פעולה עם תעש הישראלית, שאותה מציינים בידיעה כספקית מנוסה של מערכות נשק. החימוש צפוי להיות בעל דיוק וגמישות מבצעית דומים לשל האקס-קליבר ולהרחיב את הטווח הקיים עבור המרגמות הללו. פיתוח הייצור וההנדסה של התכנית צפוי להימשך שנתיים.

 מרגמה 120 מ"מ עם קנה מחורק מסוג M327 לניסויי תחמושת של ריית'און

מרגמה 120 מ"מ עם קנה מחורק מסוג M327 לניסויי תחמושת של ריית'און

 

DARPA’s 1.8 Gigapixel ARGUS-IS the Highest Resolution Surveillance Platform in the World, 29.1.2013

דארפא הציגה לראשונה מטע"ד בשם ARGUS-IS, בעל יכולת צילום ב-1.8 ג'יגהפיקסל (1800 מגה פיקסל, פי 300 ממרבית המצלמות הקיימות כיום). המטע"ד נחשב כמצלמת התצפית עם הרזולוציה הגבוהה ביותר בעולם. לדברי המפתחים מצלמה אחת כזו המותקנת על גבי כטב"ם, מסוגלת לבצע עבודה של 100 כלים בלתי מאוישים בו זמנית הצופים על אזור בגודל של עיר בינונית. בסרטון ההדגמה, בסרטון ההדגמה מציגה החברה כיסוי שטח בגודל 15 מייל מרובע בו זמנית, עם יכולת אבחנה בעצמים בגודל 6 אינץ' (כ-15 ס"מ) על גבי הקרקע, מגובה של 17 אלף רגל. התמונה מועברת לקרקע בסטרימינג בזמן אמת לפי דרישה, וכן נשמרת על גבי המטע"ד עצמו. כך ניתן לפתוח עד 65 תצפיות שונות בו זמנית מאותו המטע"ד.

לכתבה כפי שפורסמה

לסרטון המחשה של המצלמה ראו כאן: