התגייסו החי"רניקים הראשונים לשריון

במסגרת גיוסי נובמבר 2013, יתגייסו לצד הטנקיסטים גם לוחמי חי"ר, כחלק מהשינויים בחיל והתאמתו לשדה הקרב המודרני. מפקד גדוד החי"ר: "התקדמנו הלאה והמצאנו את עצמנו מחדש"

 נעם ויטמן (מאתר צה"ל, 24 בנובמבר 2013)

גיוס שריון יוצא לדרך: בין המתגייסים שייקלטו היום (24 בנובמבר) בבית הספר לשריון יהיה המחזור הראשון של הפלוגה המסייעת, שיעשה היסטוריה ויהפוך למחזור החי"רניקים הראשון שהתגייס לחיל השריון.

רוב המתגייסים יגיעו לפלוגות הטנקים, ואילו חלק קטן יגיע לפלוגות המסייעות. "המיועדים לשריון יגיעו למיטב וימשיכו לשיזפון, שם על פי בחירתם יוכלו להיות לוחמים באחת משלושת פלוגות הטנקים הסדירות, להגיע לפלוגות המסייעות או להתמיין לפלוגת הסיור", הסביר בשיחה עם אתר צה"ל מפקד הגדוד שיכשיר את פלוגות החי"ר, סא"ל עומר לוין. "המתגייסים שיגיעו לחי"ר צריכים פרופיל של 82 ומעלה. מעבר לזה, חשוב שתהיה להם מוטיבציה", הדגיש.

מסלולי החי"ר והטנקים יהיו מקבילים, והטירונים יעברו במקביל אימון בסיסי שיימשך כארבעה חודשים ואימון מתקדם של ארבעה חודשים נוספים. "בזמן שתוך שמונה חודשים השריונר יסיים את ההכשרה במסלול הטנקאי עם תפקיד בטנק, החי"רניק יסיים הכשרה בתור סייר, תצפיתן או רגם", הבהיר המג"ד החדש.  כמו כן, בהתאם לשינוי ייפתח קורס מקביל לקורס מפקדי הטנקים של מפקדי כיתה בפלוגות המסייעות.

לאורך המסלול, טירוני חיל השריון ישלבו כוחות וילמדו איך לפעול יחדיו. "השילוב בין חיילי המסייעות לטנקים יהיה בכל שלב, והם ילמדו אחד על השני", טען סא"ל לוין. "לוחמי החי"ר ילמדו על הטנק וחלקם ייזכו לבצע תרגילים מבטן הטנק. בהמשך, התרגילים יהיו משולבים כדי ליצור שילוב כל כך צמוד שייצור עוצמה מאוד גדולה", הדגיש המג"ד והוסיף כי "הגדוד המבצעי יתנהג כאורגני לחלוטין. המטרה היא ליצור ערבות הדדית כל כך עמוקה בין המסייעת לטנקיסטים שנגיע למצב שיתהו איך היה אפשר אחרת".

לצד זאת, יצטרכו הטירונים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים. "המפלצת האדירה הזו צריכה עזרה כדי להפיק מקסימום יעילות ולבצע את משימות הטנק", אמר סא"ל לוין בהתייחס לחשיבות החי"רניקים לצד הטנקים. "מדברים המון על ההשתנות של פני הקרב ועל הדינאמיות של שדה הקרב. חיל השריון התקדם הלאה והמציא את עצמו מחדש, וזה לא רק ייעל את החיל  אלא הפך אותו לקטלני הרבה יותר", הסביר.

אך חשוב לזכור שלצד לוחמי החי"ר, הכוח העיקרי הוא עדיין של הטנקים. גם בהכשרת הטנקיסטים בוצעו שינויים בהתאם לשדה הקרב המשתנה. "נקנה להכשרת הטנקיסט יותר זמן של טנקים", הסביר מפקד גדוד "אדם" האמון על הטירונות והאימון הבסיסי, סא"ל רונן תמים. "נקדיש מספר לא מבוטל של ימים כדי לשפר את רמת המיומנות בטנק", הוסיף. לדבריו, הטכנולוגיה ממשיכה להתקדם ופרק ההכשרה של הטנקאי נותר מורכב מאוד. "אנחנו רוצים להגיע לרמת ידע יותר מעמיקה, כך שהחיילים יגיעו לפרק האימון המתקדם עם יכולות גבוהות יותר. אמצעי הלחימה גם הם מתקדמים בצורה משמעותית, ולכן חשוב להקנות יותר ידע", הבהיר מג"ד "אדם".

בחיל ממשיכים להדגיש כי חיל השריון היה ונותר גורם מכריע בשדה הקרב. "מאז ומתמיד חיל השריון היה מכריע. זה חיל מתקדם שבאמצעותו נקבעים הדברים בתוך המהלכים", טען סא"ל תמים. "אנחנו מבינים שעם השינויים והתמורות יהיה נכון לחזק את החיל, ולכן פתחנו במסלול הפלוגה המסייעת. זה חיל שחושב ומתאים את עצמו למרחב הלחימה, ואנו מוצאים פתרונות שמאפשרים להגיע לרמת מקצועיות ומיומנות בשדה הקרב", סיכם.