אלוף ביידץ: הלחימה לא השתנתה, השתנו הגדרת הניצחון וההכרעה

מפקד המכללות של צה"ל התייחס לתפיסת הביטחון העדכנית נוכח השינויים בשדה הקרב המודרני והדגיש את מורכבות הפעלת הכוח נגד ארגוני הטרור

 

נעם ויטמן ויפתח כרמלי (מאתר צה"ל, 24 בינואר 2013)

האלוף יוסי ביידץ

האלוף יוסי ביידץ

"טבע המלחמות אינו משתנה, אך אופי האויב דווקא כן. פעם הכול היה ברור וידענו מהי הכרעה ומהם ניצחון והרתעה – כרגע מאוד מורגש הצורך במושגים חדשים, שיהיו מותאמים למציאות הנוכחית" – כך אמר אמש (רביעי) האלוף יוסי ביידץ, מפקד המכללות, בכנס שעסק במגבלות הפעלת כוח צבאי והתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה. הכנס התקיים לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר, אלוף (במיל') אמנון ליפקין-שחק.

בסקירתו, קבע האלוף ביידץ כי "אנו צריכים להיפרד ממה שאפיין את תפיסת הביטחון בשנים האחרונות ולהבין שהעימות הא-סימטרי הוא העימות העיקרי". לדבריו, "אחריותו של צה"ל כגוף מבצעי היא לא רק להמליץ לדרג המדיני, אלא לפתח שיטות תפיסה ולוחמה אופרטיביות. המטרה היא להגיע להישגים תוך מזעור הנזקים לשני הצדדים, ולשם כך צריך להבין שהיריב הוא מסוג אחר לחלוטין מזה הישן".

לדברי האלוף ביידץ, הדרגים הבכירים בצה"ל עוסקים בימים אלו בלמידת תופעות חדשות מסוג זה והלמידה השיטתית מקדמת את צה"ל לעדכון מושגים ושיטות ביחס לעבר. בסקירתו, ציין האלוף ביידץ כי הלחימה התת-קונבנציונלית מאפיינת את המחצית השנייה של קיומה של מדינת ישראל, ולמעשה מבטאת עימותים אל מול ארגון טרור ולא מול מדינה. "מאז שנת 1973, ניתן לקבוע שלמדינת ישראל לא היו מלחמות מול צבאות סדירים של מדינות, אלא מול ארגוני טרור. יש פה שינוי ברור, ולכן צריך לפתח מושגים ורעיונות מתאימים", הסביר.

"גם כשמסתכלים על "עמוד ענן" ועימותים מהסוג הזה – חלק מהאתגר שעומד בפנינו כשמדובר בלחימה א-סימטרית הוא לא רק לשבור את היכולות, אלא גם להביא את האויב להחלטה ליום שאחרי – שלא כדאי לו לחדש את הטרור מול ישראל", הוסיף האלוף ביידץ, שתיאר כיצד "מפקד גדוד בחמאס מקיים הערכות מצב בביתו, לבוש אזרחי, כשמשפחתו יושבת בחדר הסמוך".

האלוף ביידץ הדגיש כי בשל האילוצים בשטח ובשל התנהלותם של ארגוני הטרור, בצה"ל נוהגים משנה זהירות בהפעלת הכוח, על מנת להימנע מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. "לפני כל תקיפה אנחנו שוקלים אם זה מוסרי, במי זה פוגע… כמו כן, נשקול גם את אפקטיביות התקיפה להמשך המערכה. האם היא תביא לצמצומה או דווקא חיזוקה", אמר.